Arbodienst Amsterdam
Op zoek naar een arbodienst in Amsterdam of omgeving? Er zijn momenteel ruim 60 arbodiensten en casemanagementbureaus met een eigen vestiging of spreekuurlocatie in Amsterdam. Wil je weten welke arbodienst het meest geschikt is voor jouw organisatie? Maak dan gebruik van onze gratis arbodienst selectietool en vind snel en gemakkelijk de arbodienst die bij jou past.
Een arbodienst in Amsterdam en omstreken
Ben jij gevestigd in de regio Amsterdam? Wij helpen je graag met het vinden naar een geschikte arbodienst voor de verzuimbegeleiding van zieke medewerkers. Niet alleen in Amsterdam, we kunnen je ook helpen wanneer je op zoek bent naar een arbodienst in de regio Purmerend, Hoofddorp, Diemen of Uithoorn.
De arbodienst doet meer dan het begeleiden van zieke werknemers. Zij kunnen je ook helpen bij het uitvoeren en toetsen van de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) of het uitvoeren van een Preventief Medisch Onderzoek (PMO).
Wat doet een arbodienst?
De arbodienst speelt een belangrijke rol bij de re-integratie van werknemers die ziek zijn. De Wet verbetering poortwachter geeft aan dat het verplicht is om een arbodienst in te schakelen wanneer een medewerker ziek is.
Een werkgever kan en mag zelf niet beoordelen of een medewerker ziek is. De werkgever is ten eerste geen arts, maar ten tweede schrijven privacyregels voor dat alléén een arts een oordeel mag vellen over de arbeidsgeschiktheid van een medewerker.
Een arbodienst is er samen met de werkgever en werknemer voor verantwoordelijk dat de werknemer zo snel mogelijk weer verantwoord aan het werk kan.
✓ Gratis en 100% onafhankelijk ✓ 10x sneller dan zelf doen ✓ 15.000+ klanten
Overzicht arbodiensten
Liever zelf een arbodienst selecteren? Hieronder staat een handig overzicht met alle arbodiensten met een spreekuurlocatie in deze regio. De aanbieders worden in willekeurige volgorde getoond. We plaatsen deze overzichten voor jouw gemak en hebben geen commercieel belang bij het plaatsen van hun logo of vermelding.
60 powertips die elke HR-professional moet kennen
In onze dagelijkse powertip delen we de belangrijkste tips en eye-openers over Arbo, Verzuim en HR die we hebben opgedaan bij het ondersteunen van duizenden klanten.
Jouw dagelijkse powertip
✓ Leer wat elke professional moet weten over HR & Arbo
✓ Voorkom dat je in de meest voorkomende valkuilen stapt
✓ Alle checklisten voor je arbo- en verzuimbeleid
✓ De 5 dingen die niet mogen ontbreken in je verzuimbeleid
Gratis Workshop Inkoop arbodienstverlening en preventie
HR Navigator hielp al 15.000+ organisaties bij het vinden van een passende arbodienst.
Onze ervaring hebben we nu gebundeld in een pragmatische workshop.
Wat levert deze workshop jou op?
✓ Je weet wat de 5 grootste valkuilen zijn bij het inkopen van arbo en preventie en hoe je deze voorkomt
✓ Je weet welke arbodiensten er zijn en welke bij jou passen
✓ Je weet welk arbo-model het meest geschikt is voor jou
✓ Je hebt je arbo agenda bepaald en kunt nu aan de slag om de juiste aanbieder te vinden
Elke week gratis de beste HR-Tips
Ontvang gratis de beste HR-tips waarmee je je werk 2 x sneller en 5 x slimmer kunt doen.
"*" geeft vereiste velden aan
Hoe werkt HR Navigator?
Veelgestelde vragen
Ja, dat is al sinds jaar en dag zo. Wel is sinds juli 2017 nieuw dat voor elke werkgever in Nederland minimaal een basiscontract met een arbodienst verplicht is.
In dit basiscontract staat bij welke taken je je moet laten ondersteunen door een arbodienstverlener of bedrijfsarts. Je stelt dit contract gezamenlijk op. De ondernemingsraad (OR) of personeelsvertegenwoordiging (PVT) moet instemmen met de inhoud.
Let bij het kiezen van een nieuwe arbodienst vooral op deze punten om een succesvolle samenwerking te krijgen:
- Ervaring van de arbodienst in jouw branche
- Budget, maar kies nooit alleen maar voor goedkoop of gratis
- Krijg je een vast contactpersoon?
- Referenties van klanten
- Persoonlijke kennismaking
- Soort samenwerking (proactief, communicatie, meedenken, advies)
- Wat jouw OR wil binnen een samenwerking
Een arbodienst is een belangrijke schakel wanneer het gaat om verzuim, veilig werken en risico’s beperken. Ze begeleiden medewerkers tijdens verzuim naar een goede en efficiënte re-integratie, ze helpen bij het opstellen van- en toetsen de RI&E, ze begeleiden gezondheidsonderzoeken en kunnen aanstellingskeuringen doen. Ook mag je van je arbodienst verwachten dat ze je adviseren over je gezondheidsbeleid, hoe je risico’s op verzuim kunt verkleinen en hoe je je verzuimpercentage kunt verlagen. Een goede samenwerking met een arbodienst biedt dan ook vele voordelen.
Gemiddeld kost een arbodienst tussen de 100 en 150 euro per medewerker per jaar. Dat is ongeveer 0,3% van de loonsom op jaarbasis. Er zijn diverse samenwerkingsvormen mogelijk met arbodienstverleners: all-in abonnement (je betaalt een vast bedrag per medewerker per jaar inclusief alle uren van de bedrijfsarts en casemanager) of een verrichtingenabonnement (basisbedrag + betalen per verrichting van een casemanager en/of bedrijfsarts).
Bij de maatwerkregeling kies je voor maatwerk binnen je samenwerkingspartners. Dit betekent dat je met toestemming van je ondernemingsraad zelf besluit bij welke arbodienstverleners je de verschillende activiteiten neerlegt. Bij de vangnetregeling leg je alles bij een gecertificeerde partij neer.
Je komt alleen voor de maatwerkregeling in aanmerking wanneer er wordt voldaan aan deze twee voorwaarden:
- Wanneer de cao de maatwerkregeling toestaat.
- Wanneer er schriftelijke afspraken met de ondernemingsraad zijn gemaakt hierover.
Voldoe je hier niet aan, dan val je automatisch onder de vangnetregeling.
In het basiscontract moeten minimaal de volgende zaken geregeld zijn:
- Ziekteverzuimbegeleiding
- Uitvoeren en toetsen van de RIE
- Uitvoeren van periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek PAGO of PMO
- Aanstellingskeuring
- Rol bedrijfsarts, het recht op een second opinion en de klachtenprocedure
- Vrije toegang van de bedrijfsarts tot elke werkplek
- Preventie
- Verder moet in het basiscontract duidelijk zijn beschreven hoe de bedrijfsarts, ondernemingsraad en preventiemedewerker(s) in de gelegenheid worden gesteld worden om regelmatig te overleggen.
Het basiscontract arbodienstverlening is in de Arbowet opgenomen om medewerkers nog beter te beschermen en een veilige en gezonde werkomgeving te garanderen. Ook is dit basiscontract er om werkgevers houvast te geven en om duidelijkheid te bieden voor alle betrokken partijen.
Marco | Bob