Spring naar content
RIE adviseur

De beste RI&E voor je organisatie?

✓ Vergelijk gratis 25 RI&E aanbieders

✓ Persoonlijk advies van dé RI&E experts van Nederland

✓ Jij vertelt wat je zoekt, wij regelen de rest

✓ Snel 3 offertes van de beste RI&E aanbieders

Gratis en 100% onafhankelijk

10x sneller dan zelf doen

15.000+ klanten gingen jou voor

Alles wat je moet weten over de Risico inventarisatie en -evaluatie

Of je nu een HR-professional van een beursgenoteerde onderneming, beginnend ondernemer of middelgrote MKB’er bent, een RI&E is verplicht. Op deze pagina vertellen we je alles over de RI&E, of voluit: de Risico inventarisatie en -evaluatie.

Heb jij na het lezen van deze pagina toch nog vragen over de RI&E of andere HR-uitdagingen, twijfel niet om contact met ons op te nemen.

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Wat is een RI&E?

    RI&E staat voor Risico inventarisatie en -evaluatie. Maar wat betekent dit concreet?

    De RI&E is verplicht voor alle organisaties (met minimaal 1 fte aan medewerkers). Het is een middel om de gezondheid en veiligheid van je organisatie en medewerkers te stimuleren. Wanneer jij de RI&E uitvoert, ben je op de hoogte van alle risico’s binnen je organisatie. Vervolgens maak je een plan van aanpak om deze risico’s te vermijden en te verkleinen. 

    We hebben een volledige en uitgebreide RI&E-checklist voor je opgesteld. Hiermee weet je precies waar je aan moet denken als je ermee aan de slag gaat. En je weet waar je als organisatie allemaal aan moet voldoen.

    In dit filmpje vertellen we je in drie minuten alles wat je moet weten over de RI&E:

    60 powertips die elke HR-professional moet kennen

    In onze dagelijkse powertip delen we de belangrijkste tips en eye-openers over Arbo, Verzuim en HR die we hebben opgedaan bij het ondersteunen van duizenden klanten.

    tips arbo verzuim en HR

    Jouw dagelijkse powertip

     Leer wat elke professional moet weten over HR & Arbo

     Voorkom dat je in de meest voorkomende valkuilen stapt

     Alle checklisten voor je arbo- en verzuimbeleid

     De 5 dingen die niet mogen ontbreken in je verzuimbeleid

    HRM-tertainment

    Kan jouw HR wel een beetje peper gebruiken?
    Twee keer per week krijg je mijn persoonlijke HR-tips. Verhalen vol humor, verwondering en inspiratie over HRM. Waarschuwing: niet geschikt als je niet kunt relativeren, alles gratis wilt of als je heule lange tenen hebt.

    Peper

    "Ik moet het je nageven … je bent een taalvirtuoos!"

    "Ademloos gelezen. Briljant."

    Waarom een RI&E

    Waarom een RI&E?

    Het uitvoeren van de RI&E is wettelijk verplicht wanneer je medewerkers samen meer dan 40 uur werk per week werken. Simpel gezegd. Eigenlijk heeft elke organisatie er dus een nodig.

    Wanneer de inspectie SZW langskomt, of erger nog - wanneer er een bedrijfsongeval plaatsvindt - en je kunt geen RI&E voorleggen, dan krijg je een boete of zelfs een proces-verbaal opgelegd. Heb je wel medewerkers in dienst, maar werken zij gezamenlijk minder dan 40 uur per week? Dan hoef je alleen een verkorte RI&E op te stellen, de zogenaamde Checklist Gezondheidsrisico’s.

    In 1994 stelde de overheid organisaties verplicht een RI&E op te stellen. Het doel hiervan is om gezond en veilig werken te stimuleren. En het betekent dat je op de hoogte bent van alle risico’s binnen jouw organisatie. Met deze inventarisatie in de hand maak je een plan van aanpak om deze risico’s te vermijden en zo klein mogelijk te houden. 

    Dit doe je niet alleen omdat het moet, maar ook voor jezelf: onderzoek van de Universiteit Twente toont aan dat mensen 10% beter presteren in een gezonde werkomgeving. En er zijn nog meer voordelen. Denk bijvoorbeeld aan een lager verloop, minder verzuim, een hogere productiviteit en zelfs een hogere winst.

    Je moet voor elk filiaal of vestiging van waaruit medewerkers werken, een aparte RI&E opstellen. Het kan voorkomen dat risico’s overeenkomen, maar je benoemt ook de risico’s die specifiek voor die plek gelden.

    Een goede RI&E is ook het ideale instrument om de risico’s op verzuim preventief aan te pakken. Volg je de handvatten en activiteiten uit je RI&E, dan heb je absoluut de juiste tool in handen om je verzuimpercentage terug te dringen. Echter, je kunt nog zo’n goede analyse hebben gemaakt, doe je er niets mee, dan krijg je ook geen resultaten. In de praktijk zien we helaas maar al te vaak dat-ie of maar zeer beperkt wordt ingevuld, om vooral maar niet al te veel vervolgacties in het Plan van Aanpak te hoeven doen. Ttsja…op de lange termijn ondervind je hier zelf de negatieve consequenties van. 

    Of dat er juist een document uitrolt met tweehonderd acties, waarvan het gros niet relevant is. En die je natuurlijk nooit allemaal gaat opvolgen.

     

    Samenvattend, voor wie voer jij een RI&E uit? En wat zijn de voordelen van een RI&E:

    1. Omdat het moet, maar vooral:
    2. Voor je medewerkers, want het verbetert de werkomgeving.
    3. Voor jezelf, want het voorkomt verzuim en verbetert de prestaties van medewerkers.

    Wie is er verantwoordelijk voor de RI&E?

    Oke, de RI&E is dus verplicht en levert - wanneer goed uitgevoerd - verschillende voordelen op voor de organisatie en de medewerkers. Maar wie is er nu precies verantwoordelijk voor de RI&E binnen een organisatie? 

    De werkgever is verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van de RIE én het plan van aanpak. Als er zaken rond die RI&E niet goed gaan dan is dat de eindverantwoordelijkheid van de werkgever. Maar meestal is het uitvoeren ervan belegd bij de preventiemedewerker. 

    Je kunt de RI&E in sommige gevallen zelf uitvoeren, bijvoorbeeld als er een branche RI&E is. Maar meestal kies je ervoor om je bij het opstellen te laten begeleiden door je arbodienst.  Zo weet je zeker dat je een goede RI&E opstelt, maar ook dat de acties die er uit komen, ook echt noodzakelijk zijn. Zij hebben immer veel verstand van risico’s en arbeidsomstandigheden én ze werken dagelijks met heel veel verschillende organisaties en verschillende risico’s.

    Wie toetst de RI&E?

    Je kunt de RI&E zelf opstellen, bijvoorbeeld door een van je medewerkers, meestal de preventiemedewerkers. Je dient de RI&E dan in de meeste gevallen nog wel te laten toetsen door een externe kerndeskundige. 

    Maar meestal zul je ervoor kiezen het opstellen van de RI&E door een externe deskundige te laten doen, bijvoorbeeld door een arbodienst. Besteed je het uit, dan is een aparte toetsing niet meer nodig.

    RIE

    Keuzestress? Vergelijk gratis de beste 50 RI&E aanbieders

    Jij vertelt wat je zoekt, wij regelen de rest

    De beste RI&E aanbieders al voor je geselecteerd

    Enige onafhankelijke RI&E vergelijkingssite

    Persoonlijk advies van dé arbo experts

    Meer dan 15.000 klanten

    Ontvang snel 3 RI&E offertes

    Vergelijk de beste RI&E-aanbieders

    De Arbowet heeft vier kerndeskundigen benoemd die de RI&E mogen toetsen of uitvoert: een veiligheidsdeskundige, bedrijfsarts, A&O deskundige of een arbeidshygiënist. Alle vier mogen ze, mits gecertificeerd, de RI&E uitvoeren en de toetsing doen. Maar kies vooral de deskundige die ervaring heeft met de de risico’s binnen jouw organisatie, doelgroep en branche.

    Wordt er veel gewerkt met gevaarlijke stoffen, dan is de expertise van een veiligheidskundige of arbeidshygiënist aan te raden. Maar heb je te maken met een hoge werkdruk, dan is een A&O’er misschien handiger. 

    Heb je toevallig een kerndeskundige in loondienst? Dan mag je gebruik maken van zijn of haar expertise.

    Hoe vaak moet ik een RI&E uitvoeren?

    Hoe lang een RI&E geldig is, is niet officieel vastgelegd. Maar als deze al een paar jaar oud is, is de kans natuurlijk groot dat deze niet meer actueel is.

    Het is wettelijk verplicht om je RI&E actueel te houden. Als de situatie verandert bijvoorbeeld door een verhuizing, reorganisatie, nieuwe producten, nieuwe machine of vernieuwde werkplekken, dan pas je de RI&E aan op de nieuwe situatie. Je laat de RI&E dan ook weer opnieuw toetsen.

    In plaats van te denken aan een vinkje dat een keer in de zoveel jaar zet, is het verstandiger de RI&E te  zien als een werkdocument dat je continu actueel houdt. Controleer daarom regelmatig of je RI&E nog klopt met de huidige situatie. Is er iets veranderd? Dan is het tijd voor actie.

    De RI&E checklist: in 5 stappen naar een RI&E

    Waar voldoet een goede RI&E aan? En welke punten neem je hierin op? En hoe zorg je ervoor dat de RI&E niet ongebruikt onderin de la belandt? Goede werkgevers creëren gezonde arbeidsomstandigheden om hun medewerkers optimaal te kunnen laten presteren. Daarom is de RI&E ook zo’n waardevol document. Want het is dé basis van een gezonde werkomgeving

    Om een goede RI&E op te stellen en deze ook up-to-date te houden, hebben we een handige checklist voor je opgesteld. Die bestaat uit vijf stappen:

    1. De voorbereiding

    Je stelt vast wie er binnen jouw organisatie verantwoordelijk is voor het uitvoeren van de RI&E. En dat deze persoon over de juiste kennis en ervaring binnen jouw branche beschikt. Ook bepaal je samen wie de RI&E gaat uitvoeren, dus of je hier externe hulp bij nodig hebt en welke RI&E instrumenten uit de branche jullie mogen gebruiken.

    2. Het opstellen van de risico’s en plan van aanpak

    Voer je de risicoanalyse zelf uit? Dan bepaal je, samen met de betrokkenen en de OR, alle risico’s die gelden binnen jouw organisatie. Je analyseert deze risico’s, je prioriteert ze en vervolgens schrijf je een plan van aanpak hoe je deze risico’s vermijdt of anders zo klein mogelijk houdt. Als je de RI&E uitbesteedt aan bijvoorbeeld een arbodienst of een kerndeskundige, dan regelt die dit allemaal voor je.

    3. De toetsing van de RI&E

    De toetsing van de RI&E wordt gedaan door de arbodienst of een kerndeskundige door middel van een bezoek aan je organisatie. Tijdens deze toetsing kijken ze of deze  een waarheidsgetrouw en compleet beeld geeft van de praktijk.

    4. De uitvoering van je plan van aanpak

    De uitvoering van het plan van aanpak van de RI&E spreekt voor zich. Hierin staan de zaken waar je mee aan de slag moet, vaak met een duidelijke volgorde van heel belangrijk naar minder belangrijk. Zorg er wel voor dat je iemand binnen de organisatie verantwoordelijk maakt hiervoor en dat je zelf op de hoogte blijft van de voortgang.

    5. Het up-to-date houden van de RI&E

    De RI&E is geen statisch rapport, maar een werkdocument dat je up-to-date houdt. Verandert er iets binnen je organisatie dat invloed heeft op de risico’s? Ga je bijvoorbeeld verhuizen of komt er een nieuwe machine? Houd het bij in de RI&E.

    We hebben een volledige en uitgebreide RI&E checklist voor je opgesteld, zodat je zeker weet dat je aan alle eisen voldoet.

    RI&E-voorbeeld

    Veel werkgevers vragen zich af wat er allemaal opgenomen moet worden in een RI&E en zoeken op internet naar een kant-en-klaar voorbeeld van een RI&E. Helaas is er geen standaard-RI&E voor alle werkgevers. 

    Hoe de RI&E voor jouw bedrijf eruit ziet, hangt  af van jouw  bedrijf en de branche waar je bedrijf onder valt. De risico’s op ongevallen en/of ziekte van werknemers zijn nu eenmaal niet in alle branches en bedrijven hetzelfde. Werk je veel met gevaarlijke stoffen, dan zijn er natuurlijk meer risico’s dan wanneer je werkt in een kantooromgeving. In sommige branches kun je een branche RI&E-instrument gebruiken.

    Wat is een branche RI&E Instrument?

    Een branche RI&E-instrument is een voorbeeld RI&E die gemaakt is door werkgevers en werknemers in een bepaalde branche. Het instrument is afgestemd op de veel voorkomende risico’s in die branche. Door gebruik te maken van dit instrument weet je als ondernemer dat je geen risico’s over het hoofd ziet en niet wordt lastig gevallen met vragen over irrelevante onderwerpen. Dit maakt het opstellen van een RI&E iets gemakkelijker.

    Weten of er voor jouw branche een branche-RI&E beschikbaar is? Kijk op http://www.rie.nl/rie-instrumenten/

    Aan de slag met de RI&E

    Het opstellen van een RI&E is de taak van de preventiemedewerker of de kerndeskundige die je hiervoor inhuurt. Vaak roept hij of zij hierbij de hulp in van collega’s, die hebben dagelijks met eventuele risico’s te maken en weten dus als geen ander wat er op de werkvloer speelt. Door die medewerkers erbij te betrekken, zullen zij ook eerder het belang zien van maatregelen die voortkomen uit de RI&E.. Zo wordt het opstellen van een RI&E een stuk makkelijker en zoeken werkgever en werknemers samen naar oplossingen voor eventuele risico’s op de werkvloer.

    RI&E opstellen; waar moet je op letten?

    Als eerste  breng je de risico’s binnen de organisatie in kaart met behulp van een checklist: de Risico Inventarisatie. Je kunt dit doen door werkrisico’s in te delen naar risicosoorten. Zo voorkom je dat je minder voor de hand liggende risico’s over het hoofd ziet.

    Stap 1: Inventarisatie. Welke risico’s zijn er in jouw orgnisatie:

    • Fysieke risico’s, bijvoorbeeld repetitieve bewegingen, zwaar tillen, kracht zetten, werken in een ongemakkelijke houding, lang staan of zitten, beeldschermwerk.
    • Psychosociale risico’s, bijvoorbeeld werkdruk, stress, emotioneel zwaar werk, agressie op het werk, onregelmatig werk (zoals ploegendienst of nachtdienst).
    • Veiligheids- en omgevingsrisico’s, bijvoorbeeld valgevaar, snijgevaar, uitglijdgevaar, blootstelling aan gevaarlijke stoffen, straling, lawaai/trillingen, hitte of kou.

    Stap 2: Evaluatie. Zet de risico’s op een rij

    Vergelijk alle risico’s van de lijst die je hebt gemaakt bij stap 1 en maak een lijst, in de juiste volgorde, dus met de belangrijkste bovenaan. Dit is de Risico-evaluatie. Deze heb je nodig voor het plan van aanpak dat je instap 3 gaat opstellen. Kijk bij elk risico naar de volgende zaken:

    • Hoe groot is de kans op dit risico?
    • Hoe vaak komt het voor?
    • Hoeveel werknemers lopen er dan gevaar?
    • Wat zijn de mogelijke gevolgen?
    • Welke risico’s kunnen schade veroorzaken aan apparaten of het productieproces?
    • Welke risico’s vinden de medewerkers zelf het belangrijkst?

    Stap 3: Plan van Aanpak

    Je hebt nu een lijst met risico’s én actiepunten. De volgende stap is het maken van een plan van aanpak om de risico’s op te lossen of voortaan te voorkomen. Het Plan van Aanpak kun je zien als een actielijst waarin je per risico antwoord geeft op deze vragen :

    • Hoe ga je het risico aanpakken?
    • Welke expertise is nodig om het risico aan te pakken?
    • Wie doet wat?
    • Wat zijn de kosten?
    • Wanneer ben je tevreden?
    • Wanneer moet het opgelost zijn?

     

    Vul deze zaken duidelijk in in het Plan van Aanpak. Krijg je een controle, dan kan de Inspectie SZW hier naar vragen.

    Stap 4: Toetsen RI&E

    Als het Plan van Aanpak klaar is, rest er nog iets heel belangrijks: je moet de RI&E vrijwel altijd laten toetsen. Alleen als er in totaal (dus op alle vestigingen samen) 25 of minder medewerkers in dienst zijn én er voor de branche een erkend RI&E-instrument beschikbaar is, hoeft  dat niet. Er is een uitzondering op deze regel: als alle medewerkers samen minder dan 40 uur werken (in dit geval mag je ook gebruik maken van de Checklist Gezondheidsrisico’s.

    Het opstellen van een RI&E is de taak van de preventiemedewerker of de kerndeskundige die je hiervoor inhuurt. Vaak roept hij of zij hierbij de hulp in van collega’s, die hebben dagelijks met eventuele risico’s te maken en weten dus als geen ander wat er op de werkvloer speelt. Door die medewerkers erbij te betrekken, zullen zij ook eerder het belang zien van maatregelen die voortkomen uit de RI&E.. Zo wordt het opstellen van een RI&E een stuk makkelijker en zoeken werkgever en werknemers samen naar oplossingen voor eventuele risico’s op de werkvloer.

    Wat kost een arbodienst?

    Wat kost het opstellen van een RI&E?

    Hoe hoog de kosten voor het opstellen en toetsen van een RI&E zijn, hangt af van een aantal zaken. Hoe groot is de organisatie? Zijn er meerdere vestigingen? Welke branche gaat het om, wordt er gewerkt met gevaarlijke machines of gevaarlijk stoffen? Zijn er specifieke risico’s? En natuurlijk de eigen behoeften.  

    Zijn er meerdere vestigingen en veel risico’s? Dan is de kerndeskundige natuurlijk veel meer tijd kwijt dan wanneer het alleen gaat om een klein kantoor, waarbij de printer het meest gevaarlijke apparaat is.

    Denk ook van tevoren na over wat je belangrijk vindt in de samenwerking met de arbodienst of kerndeskundig. En controleer of deze punten ook in de offerte staan:

    • Wil je volledige begeleiding en onbeperkt vragen kunnen stellen?
    • Of wil je liever iemand die alleen maar controleert wat je zelf allemaal al hebt opgeschreven?
    • Wil je advies en iemand die actief met je meedenkt?
    • Hoe vaak komt de deskundige bij je langs en krijg je bijvoorbeeld ook online support?
    • Wat moet je nog zelf doen?
    • Voor hoeveel jaar sluit je de overeenkomst?

     

    De meeste kerndeskundigen hanteren een vast tarief voor het uitvoeren van de RI&E, inclusief de toetsing en met een concept voor je plan van aanpak. De kosten vallen reuze mee, voor het opstellen van de RI&E voor een MKB-organisatie is dat vaak nog geen € 1.500,-.

    Het laten toetsen van de RI&E

    Ben je je verplicht een RI&E op te stellen, dan moet deze ook getoetst worden. De toetsing van de RI&E mag door alle vier de kerndeskundigen gedaan worden. Is de RI&E intern opgesteld ( door de preventiemedewerker bijvoorbeeld), dan ben je verplicht om een kerndeskundige in te schakelen voor de toetsing. Heb je de RI&E door een externe kerndeskundige laten opstellen, dan hoef je deze niet nog apart te laten toetsen.

    Bij een offerte voor alleen de toetsing van de RI&E wil je weten welke kerndeskundige dit gaat doen, wat zijn of haar ervaring is binnen jouw branche of risicoprofiel en waar de toetsing uit bestaat. Een toetsing vereist in ieder geval één locatiebezoek en een aantal interviews. Je wilt natuurlijk dat deze ook in de offerte staan.

    De kosten voor het toetsen van de RI&E

    De kosten voor de RI&E-toetsing kunnen ver uiteen lopen. Ook hier hangt dit namelijk af van de grootte van je organisatie, het aantal vestigingen, de branche waar je in werkt en je risicoprofiel. Een toetsing vereist minimaal één locatiebezoek en een aantal interviews. Houd er rekening mee dat een eenvoudige toetsing al snel € 1000,- kost. Zijn er meerdere locaties? Dan zijn deze kosten natuurlijk een stuk hoger.

    Bekijk goed of in de offerte alle details van de toetsing zijn opgenomen en of alle activiteiten zijn inbegrepen.

    Inspectie SZW

    De inspectie van de SZW (Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid) komt bij je langs wanneer er een bedrijfsongeval heeft plaatsgevonden, wanneer iemand een klacht heeft ingediend of bij een steekproef. Heb jij je arbobeleid op orde? En wat kun je verwachten van een inspectie SZW?

    Eerst gaat SZW beoordelen of de RI&E en het PVA aanwezig en volledig zijn. Je krijgt de volgende vragen over de RI&E:

    • Is er een schriftelijke Risico Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) opgesteld? En hoe actueel is deze?
    • Bevat de RI&E een Plan van Aanpak (PvA)?
    • Bevat het PvA maatregelen met realisatietermijnen?
    • Is de RI&E (op de juiste wijze) getoetst?
    • Zijn risico’s voor bijzondere groepen werknemers (bv. zwangeren en jeugdigen) in de RI&E opgenomen?
    • Wordt er aangegeven hoeveel preventiemedewerkers er nodig zijn om deze taken uit te voeren? En staat erin wat hun deskundigheid en beschikbare capaciteit/tijd is?

    Hierna worden vragen gesteld op de werkpleken over het functioneren van de preventiemedewerker(s)::

    • Is de RI&E volledig: zijn alle organisatieonderdelen en soorten risico’s beschreven?
    • Zijn de maatregelen en termijnen in het PvA adequaat: passen de maatregelen bij de risico’s en zijn de termijnen acceptabel?
    • Is de RI&E actueel: zijn er nieuwe situaties, gevaren of normen beschreven?
    • Zijn er deskundige werknemers (lees: preventiemedewerker(s)) aangewezen?
    • Is de preventiemedewerker deskundig genoeg om de s taken uit te voeren?

    Daarna volgen een aantal vragen over gecertificeerde deskundige bijstand:

    • Is er een contract met een gecertificeerde deskundige of arbodienst?
    • Is de gecertificeerde deskundige bijstand georganiseerd volgens de juiste regeling (vangnet- of maatwerkregeling)?
    • Indien maatwerkregeling: Heeft de werkgever hier toestemming voor van OR/PvT of via CAO?
    • Wordt aan werknemers een PAGO (periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek) of PMO aangeboden?

     

    Als je deze vragen allemaal met JA kunt beantwoorden, dan is er niets aan de hand. Maar is dit niet zo, dan kan de inspectie SZW een waarschuwing geven of zelfs een boete uitschrijven.

    Boete van de inspectie SZW

    De hoogte van de boete hangt af van de ernst van de overtreding(en) en het aantal medewerkers in uw bedrijf. De bedragen op de site van de SZW zijn normbedragen en variëren van € 750,- tot € 1700,- per medewerker. Meer toelichting over deze boetes kun je vinden op de site van SZW, in de Basisinspectiemodule Arbozorg.

    is er sprake van overtreding, dan volgt op een later tijdstip een herinspectie. Zijn de zaken dan nog niet op orde, dan wordt de boete verhoogd. Ook deze bedragen vindt je terug op de site van SZW.

    Wil je  controleren of je aan de eisen van de inspectie SZW voldoet, dan kun je ook kijken op www.zelfinspectie.nl.

    Bob en Marco

    Marco | Bob

    RI&E nodig?
    Vind gratis de beste leverancier

    "Het is altijd leuk te horen, dat je iemand echt hebt geholpen bij het vinden van een RI&E in de buurt. HR Navigator is niet voor niets al jaren het vertrekpunt bij het vinden van een RI&E."

    Bob Zeegers - Algemeen directeur

    Klanten over HR Navigator

    Ze wisten alles van de nieuwe Arbowet

    “De nieuwe Arbowet maakte duidelijk dat je alle nieuwe eisen rondom een arbodienst goed op een rij moest hebben. Dat had ik in mijn achterhoofd toen ik via internet HR Navigator ontdekte. Ze wisten alles van de nieuwe Arbowet en begrepen onze eisen goed. Maar ze gaven ook eerlijk aan dat de ligging van onze gemeente het best lastig maakte om geschikte arbodiensten te vinden. Toch kwamen ze met drie interessante kandidaten. Echt een superservice!”
    Diny van Lanen, P&O Adviseur Gemeente Bergen

    Diny van Lanen
    Lees verder

    Ze doen meer dan ik vooraf had verwacht”

    Al snel na mijn start merkte ik dat met name de aandacht voor zieke medewerkers beter kon. De organisatie was in korte tijd snel gegroeid en niet meer bij te benen voor een bedrijfsarts alleen. De overstap naar een arbodienst was logisch. Al googlend kwam ik bij HR Navigator uit.
    Op basis van onze antwoorden kwam de adviseur van HR Navigator niet alleen met drie namen van
    geschikte arbodiensten. Hij gaf ook een samenvatting en waar de onderlinge verschillen in zaten. Eerlijk gezegd was dat meer dan ik vooraf had verwacht.
    Erik van de Berg, HR adviseur PGVZ

    Erik van den Berg
    Lees verder

    De oriënterende gesprekken waren echt een uitkomst

    Door eerst een aantal oriënterende gesprekken te voeren, konden we daarna veel meer focus leggen op waar wij als organisatie naartoe willen en wat voor een arbodienstverlener daar dan bij zou passen.
    Wendy van Reek – projectleider arbodienstverlening Horizon College

    Wendy van reek
    Lees verder

    Ze regelden een groot deel van de aanbesteding

    “Al lange tijd kampten we met hoog verzuim en de samenwerking met de toenmalige arbodienst liep niet meer zo soepel. Ik was huiverig om over te stappen vanwege het gedoe. Tot ik begreep dat ik een groot deel van de aanbesteding bij HR Navigator kon neerleggen. Het voortraject liep soepel. We ontvingen van drie partijen een voorstel, waarvan er één eigenlijk gelijk afviel. HR Navigator pakte dit gelijk goed op en samen kwamen we tot een plan B en zelf C. Uit de selectiegesprekken is uiteindelijk één partij naar voren gekomen. De nieuwe arbodienst is wennen want ze werken echt op een andere manier. Maar: er is al beweging in het verzuim!”
    Carolien Vos, ISEC

    Lees verder

    We zijn nog steeds enthousiast

    “Eerst benaderde ik zelf arbodiensten, maar ik kreeg onvoldoende respons op onze criteria, zoals transparantie of resultaat. Toen kwam HR Navigator in beeld. Ze regelden gesprekken met drie geschikte arbodiensten. Mensen van de OR, de directie, directe collega’s, er zat een hele delegatie van ons klaar. De verschillen waren behoorlijk groot en toch kozen we unaniem voor een kandidaat. We hebben net de eerste evaluatie gehad, en we zijn nog steeds enthousiast.”
    Ed Voshol, Samen Veilig Midden-Nederland

    klantenreview Ed Voshol
    Lees verder

    Mijn eerste vraag was: ‘Wat is jullie verdienmodel?’

    Een nieuwe arbodienst kies je niet zomaar en niet al te vaak. De vragen gingen over allerlei aspecten en dat stelde mij goed op scherp: denk ik zelf wel aan alles bij de keuze voor een nieuwe arbodienst?
    Het viel me op dat hun dienstverlening gratis is voor opdrachtgevers. Die vraag stelde ik dan ook toen een adviseur van HR Navigator belde nadat hij mijn antwoorden had ontvangen: ‘Wat is jullie verdienmodel?’ Daar kreeg ik een helder antwoord op. Dat een gekozen arbodienst een fee aan HR Navigator betaalt, vind ik logisch klinken.
    Wim Brandes, WVO Zorg

    Wim Brandes WVO zorg
    Lees verder

    We hebben nu een veel bredere kijk op arbo en verzuim

    “Dankzij HR Navigator hebben wij een bredere kijk gekregen op verzuimbegeleiding en arbodienstverlening. We waren gewend alleen met een bedrijfsarts te werken. Met zijn expertise inspireerde de adviseur van HR Navigator ons tot een nieuwe werkwijze. We zetten nu een verzuimconsulent in en alleen als het nodig is, wordt de bedrijfsarts erbij gehaald. Een andere aanpak, waarmee we tot nu toe heel tevreden over zijn.”
    Corine Nieuwschepen, SKVR

    Corine Nieuwschepen
    Lees verder

    De niet lullen-maar-poetsen-mentaliteit vind ik prettig

    “We waren net uitgebreid naar een regio waar we nog geen arbodienst hadden. Google bracht me op het spoor van HR Navigator. Na het versturen van het contactformulier op hun site werd ik gebeld door een van hun adviseurs. Die bleek zelf op vakantie te zijn op dat moment. Dat vond ik goede service, zelf neem ik echt niet op tijdens mijn vakantie, haha. De ‘niet lullen maar poetsen’-mentaliteit van HR Navigator vind ik prettig. Ik heb ze al twee keer aanbevolen.”
    Jacqueline Hiemstra, Miep

    Jacqueline Hiemstra
    Lees verder

    Ik kon de adviseur altijd bellen met vragen

    “Na vijf jaar waren we toe aan een nieuwe arbodienst. Ik had al gehoord van HR Navigator via BG Magazine en Vernet, en ze bleken inderdaad de aangewezen organisatie om ons te helpen. Zelf hebben we aardig wat kennis in huis over verzuim en integratie, we staan bijvoorbeeld al jaren in de top drie van Vernet. HR Navigator kon goed met ons mee kon denken op dit niveau. Ik kon de adviseur altijd bellen met vragen, hij nam alle tijd en had verstand van zaken.”
    Kitty van Balen, Frankeland

    klantenreview Kitty van Balen
    Lees verder
    Waar let je op bij het kiezen van een arbodienst?

    Welke RI&E partner past het best bij jou?

    De meeste werkgevers kiezen ervoor om het uitvoeren van de RI&E uit te besteden aan een externe deskundige. Geen slecht idee, want vaak heb je zelf niet voldoende kennis over alle risico’s en alle verplichtingen. Een externe deskundige die hier dagelijks mee bezig is, gaat je veel tijd (en frustratie) schelen.

    Een geschikte RI&E aanbieder selecteren is ingewikkeld en tijdrovend. Het is immers niet iets wat je elke dag doet. Want hoe vind je een geschikte RI&E aanbieder uit meer dan 50 leveranciers?
    En hoe voorkom je dat je je laat misleiden door glanzende brochures of mooie verkoopverhalen? Want het laatste dat je wilt is een aanbieder die jouw bedrijf helemaal niet snapt of de verkeerde diensten aanbiedt.

    HR Navigator hielp al meer dan 15.000 organisaties bij het vinden van een passende RI&E aanbieder. Daarom weten we precies wat dienstverleners wel en niet te bieden hebben.

    Hoe werkt HR Navigator?

    Vind makkelijk en snel een PMO aanbieder die bij jou past

    Stap 1

    Stap 1

    Criteria bepalen

      ✓ Vul de vragenlijst in

    ✓ Vergelijk 50 criteria

     ✓ Persoonlijk advies

    Stap2-BG

    Stap 2

    PMO aanbieder top 3

    ✓ Selectie 3 beste aanbieders

    ✓ Keuze uit 50 leveranciers

    ✓ Onafhankelijk

    Stap3-BG

    Stap 3

    Adviesrapport en offertes

    ✓ Adviesrapport

    ✓ Uitgebreide vergelijking

    ✓ 3 Maatwerk offertes

    Stap4-BG

    Stap 4

    Kies beste PMO aanbieder

    ✓ Gesprekken met top 3

    ✓ Contract onderhandeling

    ✓ Maak je keuze

    Hoe het werkt?

    Wij brengen eerst je wensen in kaart en selecteren daarna de drie best passende aanbieders. Hier vragen we uitgebreide informatie op.

    Je ontvangt van ons een vergelijking inclusief 3 maatwerkoffertes en gaat zo goed voorbereid in gesprek met deze aanbieders. We helpen je ook om de juiste vragen te stellen. Zo kun je echt een onderbouwde keuze maken.

    Gratis, snel en 100% onafhankelijk

    Bij HR Navigator vinden we dat jij recht hebt op gratis én 100% onafhankelijk advies bij het vinden van de beste dienstverlener voor jouw organisatie.

    Hoe we dat doen? Heel simpel. Wanneer jij een dienstverlener kiest die wij hebben geadviseerd, ontvangen wij van hen een vergoeding. Die vergoeding is voor alle aanbieders hetzelfde. We doen dus niet aan vriendjespolitiek. Dankzij deze vergoeding kunnen we jou gratis en 100% onafhankelijk advies geven.

    Jouw wensen staan dus altijd centraal en we selecteren alleen de RI&E aanbieders die bij jouw organisatie passen.

    En last but not least. Jouw persoonlijke preventie-adviseur ondersteunt je tijdens het gehele selectieproces. Je kunt ons dus altijd bellen of mailen met alle vragen die je hebt.

    Alle RI&E aanbieders

    Prisma Arbozorg

    PRISMA Arbozorg is een praktisch onderzoek-, training- en adviesbureau voor veiligheid en gezondheid van medewerkers en de werkomgeving ...

    Soliede

    Praktijkgerichtheid, vernieuwend, persoonlijke aandacht en kwaliteitsbeleving zijn de kernwoorden die aan alle inzet van Soliede ten grondslag liggen. ...

    Brenda van Nieuwkerk

    Voor uw personeel kan ik als herstelcoach individueel een kortdurend coachtraject “vind je ritme” aanbieden, waarin gewerkt wordt ...

    ENRGY

    ENRGY is een toonaangevend trainings- advies- én coaching bureau op het gebied van Vitaliteit, Werkvermogen en Duurzame Inzetbaarheid. ...

    Riepair

    Riepair ondersteunt organisaties door de wettelijke verplichte RIE en het daaruit volgende plan van aanpak in te zetten ...

    Bewegen Werkt

    Bewegen Werkt staat voor gezonde mensen en organisaties. Met oog en aandacht voor vitaliteit, participatie en stoppen met ...

    Fysergo

    Fysergo is een landelijk werkend adviesbedrijf dat ondersteunt bij het vormgeven van duurzaam inzetbaarheidsbeleid en helpt met een programma-aanpak ...

    Arbode

    Arbode Consultancy b.v. is een onafhankelijke en landelijk werkende adviesorganisatie en opleider op het gebied van arbeidsomstandigheden, kwaliteit ...

    Verhage & Van der Laan

    Verhage & van der Laan centrum Arbeid & Gezondheid is een gecertificeerde arbodienstverlener met een hoge mate van ...

    Veelgestelde vragen

    Maar de meeste organisaties besteden het opstellen en toetsen van de RI&E uit aan een kerndeskundige of een arbodienst. Bij kleine organisaties (minder dan 25 personen) kan de eindverantwoordelijke dit ook zelf doen. Bij organisaties groter dan 25 personen is de preventiemedewerker ervoor verantwoordelijk dat deze wordt opgesteld. 

    De preventiemedewerker is iemand die zich binnen de organisatie bezig houdt met gezond en veilig werken. Deze persoon is er dus verantwoordelijk voor dat de RI&E wordt opgesteld, maar hij hoeft het niet perse zelf te doen. Sterker nog, wij adviseren juist om dit samen met een kerndeskundige te doen, omdat zij dagelijks met werkgerelateerde risico’s bezig zijn en hier goed over kunnen adviseren.

    Je kunt gebruik maken van een RI&E instrument. Dit is een hulpmiddel om de RI&E op te stellen en deze zijn ontwikkeld door brancheorganisaties. Binnen een branche kunnen de risico’s met elkaar overeenkomen, waardoor je al een goede basis hebt voor de RI&E.

    Heeft jouw branche geen instrument? Dan kun je gebruik maken van een vergelijkbare branche, of een algemeen instrument welke niet is toegespitst op een bepaalde branche. In beide gevallen is het wel belangrijk om zelf te controleren of alle risico’s binnen jouw organisatie worden benoemd.

    Een gecertificeerde arbodienst of een kerndeskundige toetst jouw RI&E door een bezoek aan je bedrijf. Tijdens de toetsing kijken ze naar het plan van aanpak, of je alle risico’s hierin hebt benoemd en of je de situatie omtrent deze risico’s goed weergeeft.

    Wanneer je minder dan 25 mensen in dienst hebt en je gebruik maakt van een erkend RIE instrument, dan hoef je je RI&E niet te laten toetsen. Maak je niet gebruik van een erkend instrument, dan wordt deze wel getoetst.

    De kosten van de toetsing verschillen per arbodienst of kerndeskundige. Vergelijk daarom een aantal aanbieders met elkaar om te zien wat het beste bij jou past. We helpen je hier graag bij door advies te geven over de drie aanbieders die het beste bij jouw behoeften aansluiten.

    Er zijn geen vaste regels over hoe actueel je de RI&E moet houden. Het opstellen van de RI&E is klaar wanneer deze wordt goedgekeurd bij de toetsing. Het onderhouden van een gezond en veilig werkklimaat is natuurlijk nooit klaar, dit is en blijft een doorlopend proces. Evalueer in ieder geval elk jaar het plan van aanpak en de voortgang die hierin is vastgelegd. Kloppen de verwachtingen, de kosten, de termijnen die hierin worden benoemd. Blijf dit continu bijstellen om je RI&E actueel en compleet te houden.

    Wanneer je organisatie een grote verandering of aanpassing in de werkwijze ondergaat, pas dan ook je RI&E hierop aan. Volg opnieuw alle stappen om de RI&E aan te passen aan de nieuwe situatie.

    Wanneer de inspectie SZW langskomt of wanneer er een bedrijfsongeval plaatsvindt en je kunt geen RI&E voorleggen, dan krijg je een boete of zelfs een proces-verbaal opgelegd. Dit geldt natuurlijk alleen voor organisaties die verplicht zijn een RI&E op te stellen. Behalve dat het zonde is van het geld, is het natuurlijk vooral heel waardevol om bewust om te gaan met gezond en veilig werken binnen jouw organisatie. Stel dus vooral wel de RI&E op.

    Indien je geen medewerkers in dienst hebt, maar wel met vrijwilligers werkt, dan gelden er andere regels. Je hoeft dan alleen een RI&E uit te voeren wanneer je werkt met gevaarlijke stoffen en/ of een biologische agenda.

    Wanneer je werkt met uitzendkrachten, moet je ook een RI&E uitvoeren. Dit doe je op dezelfde manier zoals bij medewerkers. Stuur een kopie van je RI&E rapport naar het uitzendbureau waar je mee samenwerkt.

    Indien je wel medewerkers in dienst hebt, maar deze gezamenlijk minder dan 40 uur per week werken, dan moet je een verkorte RI&E opstellen. Deze verkorte RI&E heet de Checklist Gezondheidsrisico’s.

    Hoe werkt HR Navigator?

    Werkwijze HR Navigator

    Elke dag de beste tips via social media

    We delen elke dag gratis onze laatste tips, beste eye-openers en leukste video's

    Onze succesgarantie

    HR Navigator is al 10 jaar de grootste en enige 100% onafhankelijke HR-vergelijkingssite.

    We helpen iedereen. Altijd!

    100% onafhankelijk

    Persoonlijk advies van dé HR-experts van Nederland

    10 x sneller dan zelf doen

    Zorgvuldig geselecteerde aanbieders

    Al ruim 10 jaar de grootste HR-vergelijkingssite

    15.000+ organisaties gingen jou voor

    Merve&Mirco

    Direct advies:
    085 - 049 1540

    ma - vrij: 9.00 tot 17.00 uur

    RI&E vergelijken? Start selectie aanbieders

    Elke week de gratis beste HR-tips?

    Elke dag 11.000 HR professionals blij maken. Dat is waar HR Navigator voor staat. We willen jou inspireren en helpen om je werk als HR professional  slimmer en beter te doen.

    60 powertips die elke HR-professional moet kennen

    Meld je aan voor de dagelijkse powertip

    Powertips

    Alles wat je moet weten over het selecteren van een arbodienst

    Ontvang de gratis inkoopgids arbodienstverlening

    arbodienst inkoopgids