Skip to content

De RI&E;
Alles wat je moet weten over de Risico inventarisatie en -evaluatie

De RI&E; Alles wat je moet weten over de Risico inventarisatie en -evaluatie

Of je nu een HR-professional van een beursgenoteerde onderneming, beginnend ondernemer of middelgrote MKB’er bent, een RI&E is verplicht. Op deze pagina vertellen we je alles over de RI&E, of voluit: de Risico inventarisatie en -evaluatie. 

Heb jij na het lezen van deze pagina toch nog vragen over de RI&E of andere HR-uitdagingen, twijfel niet om contact met ons op te nemen.

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Wat is een RI&E?

    RI&E staat voor Risico inventarisatie en -evaluatie. Maar wat betekent dit concreet?

    De RI&E is verplicht voor alle organisaties (met minimaal 1 fte aan medewerkers). Het is een middel om de gezondheid en veiligheid van je organisatie en medewerkers te stimuleren. Wanneer jij de inventarisatie & evaluatie uitvoert, ben je op de hoogte van alle risico’s binnen je organisatie. Vervolgens maak je een plan van aanpak om deze risico’s te vermijden en te verkleinen.

    We hebben een volledige en uitgebreide RI&E-checklist voor je opgesteld. Hiermee weet je precies waar je aan moet denken als je ermee aan de slag gaat. En je weet waar je als organisatie allemaal aan moet voldoen.

    In dit filmpje vertellen we je in drie minuten alles wat je moet weten over de RI&E:

    Waarom een RI&E?

    Het uitvoeren van de RI&E is wettelijk verplicht wanneer je medewerkers samen meer dan 40 uur werk per week werken. Simpel gezegd. Eigenlijk heeft elke organisatie er dus een nodig.

    Wanneer de inspectie SZW langskomt, of erger nog - wanneer er een bedrijfsongeval plaatsvindt - en je kunt geen risico inventarisatie en -evaluatie voorleggen, dan krijg je een boete of zelfs een proces-verbaal opgelegd. Heb je wel medewerkers in dienst, maar werken zij gezamenlijk minder dan 40 uur per week? Dan hoef je alleen een verkorte inventarisatie op te stellen, de zogenaamde Checklist Gezondheidsrisico’s.

    In 1994 stelde de overheid organisaties verplicht een risico inventarisatie en -evaluatie op te stellen. Het doel hiervan is om gezond en veilig werken te stimuleren. En het betekent dat je op de hoogte bent van alle risico’s binnen jouw organisatie. Met deze inventarisatie in de hand maak je een plan van aanpak om deze risico’s te vermijden en zo klein mogelijk te houden.

    Dit doe je niet alleen omdat het moet, maar ook voor jezelf: onderzoek van de Universiteit Twente toont aan dat mensen 10% beter presteren in een gezonde werkomgeving. En er zijn nog meer voordelen. Denk bijvoorbeeld aan een lager verloop, minder verzuim, een hogere productiviteit en zelfs een hogere winst.

    Je moet voor elk filiaal of vestiging van waaruit medewerkers werken, een aparte RI&E opstellen. Het kan voorkomen dat risico’s overeenkomen, maar je benoemt ook de risico’s die specifiek voor die plek gelden.

    Een goede RI&E is ook het ideale instrument om de risico’s op verzuim preventief aan te pakken. Volg je de handvatten en activiteiten uit je inventarisatie, dan heb je absoluut de juiste tool in handen om je verzuimpercentage terug te dringen. Echter, je kunt nog zo’n goede analyse hebben gemaakt, doe je er niets mee, dan krijg je ook geen resultaten. In de praktijk zien we helaas maar al te vaak dat-ie of maar zeer beperkt wordt ingevuld, om vooral maar niet al te veel vervolgacties in het Plan van Aanpak te hoeven doen. Ttsja…op de lange termijn ondervind je hier zelf de negatieve consequenties van.

    Of dat er juist een document uitrolt met tweehonderd acties, waarvan het gros niet relevant is. En die je natuurlijk nooit allemaal gaat opvolgen.


    Samenvattend, voor wie voer jij een RI&E uit? En wat zijn de voordelen van een RI&E:

    1. Omdat het moet, maar vooral:
    2. Voor je medewerkers, want het verbetert de werkomgeving.
    3. Voor jezelf, want het voorkomt verzuim en verbetert de prestaties van medewerkers.

    Wie is er verantwoordelijk voor de RI&E?

    Oke, de RI&E is dus verplicht en levert - wanneer goed uitgevoerd - verschillende voordelen op voor de organisatie en de medewerkers. Maar wie is er nu precies verantwoordelijk voor de inventarisatie binnen een organisatie?

    De werkgever is verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van de RI&E én het plan van aanpak. Als er zaken rond die inventarisatie & evaluatie niet goed gaan dan is dat de eindverantwoordelijkheid van de werkgever. Maar meestal is het uitvoeren ervan belegd bij de preventiemedewerker.

    Je kunt de RI&E in sommige gevallen zelf uitvoeren, bijvoorbeeld als er een branche RI&E is. Maar meestal kies je ervoor om je bij het opstellen te laten begeleiden door je arbodienst.  Zo weet je zeker dat je een goede inventarisatie opstelt, maar ook dat de acties die er uit komen, ook echt noodzakelijk zijn. Zij hebben immers veel verstand van risico’s en arbeidsomstandigheden én ze werken dagelijks met heel veel verschillende organisaties en verschillende risico’s.

    Wie toetst de RI&E?

    Je kunt de RI&E zelf opstellen, bijvoorbeeld door een van je medewerkers, meestal de preventiemedewerkers. Je dient deze dan in de meeste gevallen nog wel te laten toetsen door een externe kerndeskundige.

    Maar meestal zul je ervoor kiezen het opstellen van de RI&E door een externe deskundige te laten doen, bijvoorbeeld door een arbodienst. Besteed je het uit, dan is een aparte toetsing niet meer nodig.

    Keuzestress? Vergelijk gratis de beste 50 RI&E aanbieders

    Jij vertelt wat je zoekt, wij regelen de rest

    Risico Inventarisatie en -Evaluatie
    De beste RI&E aanbieders al voor je geselecteerd
    Enige onafhankelijke RI&E vergelijkingssite
    Persoonlijk advies van dé arbo experts van Nederland
    Meer dan 11.000 klanten
    Ontvang snel 3 RI&E offertes

    De Arbowet heeft vier kerndeskundigen benoemd die de RI&E mogen toetsen of uitvoeren: een veiligheidsdeskundige, bedrijfsarts, A&O deskundige of een arbeidshygiënist. Alle vier mogen ze, mits gecertificeerd, de inventarisatie uitvoeren en de toetsing doen. Maar kies vooral de deskundige die ervaring heeft met de de risico’s binnen jouw organisatie, doelgroep en branche.

    Wordt er veel gewerkt met gevaarlijke stoffen, dan is de expertise van een veiligheidskundige of arbeidshygiënist aan te raden. Maar heb je te maken met een hoge werkdruk, dan is een A&O’er misschien handiger.

    Heb je toevallig een kerndeskundige in loondienst? Dan mag je gebruik maken van zijn of haar expertise.

    Hoe vaak moet ik een RI&E uitvoeren?

    Hoe lang een RI&E geldig is, is niet officieel vastgelegd. Maar als deze al een paar jaar oud is, is de kans natuurlijk groot dat deze niet meer actueel is.

    Het is wettelijk verplicht om je RI&E actueel te houden. Als de situatie verandert bijvoorbeeld door een verhuizing, reorganisatie, nieuwe producten, nieuwe machine of vernieuwde werkplekken, dan pas je de RI&E aan op de nieuwe situatie. Je laat deze dan ook weer opnieuw toetsen.

    In plaats van te denken aan een vinkje dat een keer in de zoveel jaar zet, is het verstandiger de RI&E te zien als een werkdocument dat je continu actueel houdt. Controleer daarom regelmatig of deze nog klopt met de huidige situatie. Is er iets veranderd? Dan is het tijd voor actie.

    De RI&E checklist: Waar moet ik aan denken? 

    De RI&E checklist: Waar moet ik aan denken bij een RI&E? Waar voldoet een goede RI&E aan? En welke punten neem je hierin op? En hoe zorg je ervoor dat de RI&E niet zomaar onderin de la belandt? Goede werkgevers creëren gezonde arbeidsomstandigheden om hun medewerkers optimaal te kunnen laten presteren. Daarom is de het ook zo’n waardevol document. Het is dé basis van een gezonde werkomgeving.

    Om een goede RI&E op te stellen en deze ook up-to-date te houden, hebben we een handige checklist voor je opgesteld. Die bestaat uit vijf fases:

    1. De voorbereiding

    Je stelt vast wie er verantwoordelijk is voor het uitvoeren van de RI&E. En dat die persoon over de juiste kennis en ervaring binnen jouw branche beschikt. Ook bepaal je samen wie de inventarisatie gaat uitvoeren, dus of je hier externe hulp bij wilt en welke instrumenten uit de branche jullie mogen gebruiken.

    2. Het opstellen van de risico’s en plan van aanpak

    Bepaal, samen met de betrokkenen en de OR, alle risico’s die gelden binnen jouw organisatie. Je analyseert deze risico’s, je prioriteert ze en vervolgens schrijf je een plan van aanpak hoe je deze risico’s vermijd of anders zo klein mogelijk houdt.

    3. De toetsing van de RI&E

    De toetsing van de RI&E wordt gedaan door de arbodienst of een kerndeskundige door middel van een bezoek aan je organisatie. Tijdens de toetsing kijken ze of de RI&E een waarheidsgetrouw en compleet beeld geeft van de praktijk.

    4. De uitvoering van je plan van aanpak

    De uitvoering van het plan van aanpak spreekt voor zich. Zorg er wel voor dat je iemand verantwoordelijk maakt hiervoor en dat je volledig op de hoogte blijft van de voortgang.

    5. Het up-to-date houden van de RI&E

    De RI&E is een werkdocument dat je up-to-date houdt. Verandert er iets binnen je organisatie dat invloed heeft op de risico’s? Houd het bij in de RI&E.

    We hebben een volledige en uitgebreide RI&E checklist voor je opgesteld, zodat je zeker weet dat je aan alle eisen voldoet.

    RI&E-voorbeeld

    Veel werkgevers vragen zich af wat er allemaal opgenomen moet worden in een RI&E en zoeken op internet naar een kant-en-klaar voorbeeld. Helaas is er geen standaard voor alle werkgevers.

    Hoe de RI&E voor jouw bedrijf eruit ziet, hangt geheel af van je bedrijf en de branche waar je bedrijf onder valt. De risico’s op ongevallen en/of ziekte van werknemers zijn nu eenmaal niet in alle branches en bedrijven hetzelfde. Je kunt hiervoor wel een branche RI&E-instrument gebruiken.

    Wat is een branche RI&E Instrument?

    Een branche RI&E-instrument is een voorbeeld RI&E die gemaakt is door werkgevers en werknemers in een bepaalde branche. Het instrument is afgestemd op de veel voorkomende risico’s per branche. Door gebruik te maken van dit instrument weet je als ondernemer dat je geen risico’s over het hoofd ziet en niet wordt lastig gevallen met vragen over irrelevante onderwerpen. Dit maakt het opstellen van een RI&E iets gemakkelijker.

    Weten of er voor jouw branche een branche-RI&E beschikbaar is? Kijk op www.rie.nl/rie-instrumenten/

    Aan de slag met de RI&E

    Het opstellen van een RI&E is de taak van de preventiemedewerker. Vaak roept hij of zij hierbij de hulp in van collega’s, die kunnen hebben dagelijks met eventuele risico’s te maken en weten dus als geen ander wat er op de werkvloer speelt. Bovendien zullen zij ook eerder het belang zien van te nemen maatregelen die voortkomen uit de RI&E als ze zelf bij het opstellen ervan betrokken waren. Zo wordt het opstellen van het document een stuk makkelijker en zoeken werkgever en werknemers samen naar oplossingen voor eventuele risico’s op de werkvloer.

    RI&E opstellen; waar moet je op letten?

    Allereerst breng je de risico’s binnen de organisatie in kaart met behulp van een checklist: de Risico Inventarisatie. Je kunt dit doen door werkrisico’s in te delen naar risicosoorten. Zo voorkom je dat je minder voor de hand liggende risico’s over het hoofd ziet.

    Stap 1: Inventarisatie. Welke risico’s zijn er in uw bedrijf op het gebied van:

    • Fysieke risico’s, bijvoorbeeld repetitieve bewegingen, zwaar tillen, kracht zetten, werken in een ongemakkelijke houding, lang staan of zitten, beeldschermwerk.
    • Psychosociale risico’s, bijvoorbeeld werkdruk, stress, emotioneel zwaar werk, agressie op het werk, onregelmatig werk zoals nachtdienst)
    • Veiligheids- en omgevingsrisico’s, bijvoorbeeld valgevaar, snijgevaar, uitglijdgevaar, blootstelling aan gevaarlijke stoffen, straling, lawaai/trillingen,  hitte of kou)

    Stap 2: Evaluatie. Zet de risico’s op een rij

    Vergelijk alle risico’s van de lijst die je hebt gemaakt bij stap 1 en maak een lijst, in de juiste volgorde met de belangrijkste bovenaan. Dit is de Risico-evaluatie. Deze heb je nodig voor het nog op te stellen plan van aanpak. Kijk bij elk risico naar de volgende zaken:

    • Hoe groot is de kans op dit risico?
    • Hoe vaak komt het voor?
    • Hoeveel werknemers lopen er dan gevaar?
    • Wat zijn de mogelijke gevolgen?
    • Welke risico’s kunnen schade veroorzaken aan apparaten of het productieproces?
    • Welke risico’s vinden uw medewerkers zelf het belangrijkst?

    Stap 3: Plan van Aanpak

    Je hebt nu een lijst met risico’s én actiepunten. De volgende stap is het maken van een plan van aanpak om de risico’s op te lossen of voortaan te voorkomen. Het Plan van Aanpak kun je zien als een actielijst waarin je per risico antwoord geeft op deze vragen :

    • Hoe ga je het risico aanpakken?
    • Welke expertise is nodig om het risico aan te pakken?
    • Wie doet wat?
    • Wat zijn de kosten?
    • Wanneer ben je tevreden?
    • Wanneer moet het opgelost zijn?

    Vul deze zaken duidelijk in in het Plan van Aanpak. De Inspectie SZW kan hier later naar vragen.

    Stap 4: Toetsen RI&E

    Als het Plan van Aanpak klaar is, rest er nog iets heel belangrijks: je moet de RI&E vrijwel altijd laten toetsen. Alleen als er in totaal (dus op alle vestigingen samen) 25 of minder medewerkers in dienst zijn én er voor de branche een erkend RI&E-instrument beschikbaar is hoef je u dat niet te doen. De andere uitzondering: als alle medewerkers samen minder dan 40 uur werken (in dit geval mag je ook gebruik maken van de Checklist Gezondheidsrisico’s).

    Wat kost het opstellen van een RI&E?

    Preventief medisch onderzoek kosten. Wat kost PMO?

    Hoe hoog de kosten voor de RI&E oplopen, hangt ondermeer af van de grootte van de organisatie, de landelijke spreiding van locaties, de branche en je eigen behoeften. Een kerndeskundige is bijvoorbeeld al snel veel meer tijd kwijt aan een organisatie met een hoog risicoprofiel.

    Denk van tevoren na over wat je belangrijk vindt in de samenwerking en of deze punten ook zijn opgenomen in de offerte:

    • Wil je volledige begeleiding en altijd kunnen bellen om vragen te stellen?
    • Wil je advies en iemand die actief met je meedenkt?
    • Wil je liever iemand die alleen maar controleert wat je zelf allemaal al hebt opgeschreven?
    • Hoe vaak komt de deskundige bij je langs en krijg je bijvoorbeeld ook online support?
    • Wat moet je nog zelf doen?
    • Voor hoeveel jaar sluit je de overeenkomst?

    De meeste kerndeskundigen kunnen en willen je een vast tarief geven voor het uitvoeren van de RI&E, inclusief de toetsing en met een concept voor je plan van aanpak. En ondanks dat het ligt aan hoe je de samenwerking vormgeeft, kost het opstellen van de RI&E voor een MKB-organisatie vaak nog geen € 1.500,-.

    Het laten toetsen van de RI&E

    Wanneer je verplicht bent om een RI&E op te stellen, moet deze ook getoetst worden. De toetsing van de RI&E mag door alle vier de deskundigen gedaan worden. Heb je de RI&E intern opgesteld (zelf of door je preventiemedewerker bijvoorbeeld), dan ben je verplicht om een kerndeskundige in te schakelen voor de toetsing. Heb je de RI&E door een externe kerndeskundige laten opstellen, dan vertrouwt de Arbowet erop dat deze goed is en hoef je deze niet apart te laten toetsen.

    Bij een offerte voor alleen de toetsing van de RI&E wil je weten welke kerndeskundige dit gaat doen, wat zijn of haar ervaring is en waar de toetsing uit bestaat. Een toetsing vereist in ieder geval één locatiebezoek en een aantal interviews en je wilt natuurlijk dat deze ook in de offerte worden benoemd.

    De kosten voor het toetsen van de RI&E

    De kosten voor de RI&E-toetsing kunnen ver uiteen lopen. Dit hangt namelijk af van de grootte van je organisatie, de landelijke spreiding van locaties, de branche waar je in werkt en je risicoprofiel. Een toetsing vereist minimaal één locatiebezoek en een aantal interviews. Houd er rekening mee dat een eenvoudige toetsing al snel € 1000,- kost.

    Bekijk goed of in de offerte de details van de toetsing staan opgenomen en of alle activiteiten zijn inbegrepen.

    Inspectie SZW

    De inspectie van de SZW (Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid) komt bij je langs wanneer er een bedrijfsongeval heeft plaatsgevonden, wanneer iemand een klacht heeft ingediend of wanneer je er wordt uitgepikt voor een steekproef. Heb jij je arbobeleid op orde? En wat kun je verwachten van een inspectie SZW?

    Eerst gaat SZW beoordelen of de RI&E en het PVA aanwezig en volledig zijn. Je krijgt de volgende vragen over de RI&E:

    • Is er een schriftelijke Risico Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) opgesteld?
    • Bevat de RI&E een Plan van Aanpak (PvA)?
    • Bevat het PvA maatregelen met realisatietermijnen?
    • Is de RI&E (op de juiste wijze) getoetst?
    • Zijn risico’s voor bijzondere groepen werknemers (bv. zwangeren en jeugdigen) in de RI&E opgenomen?
    • Wordt er aangegeven hoeveel preventiemedewerkers er nodig zijn om deze taken uit te voeren? En staat erin wat hun deskundigheid en beschikbare capaciteit/tijd is?

    Vervolgens kun je de volgende vragen op de werkplek, en over het functioneren van de preventiemedewerker(s), verwachten:

    • Is de RI&E volledig: zijn alle organisatie-onderdelen en soorten risico’s beschreven?
    • Zijn de maatregelen en termijnen genoemd in het PvA adequaat: zijn de maatregelen passend bij de risico’s en zijn de termijnen acceptabel?
    • Is de RI&E actueel: zijn nieuwe situaties, gevaren of normen beschreven?
    • Zijn er deskundige werknemers (lees: preventiemedewerkers) aangewezen?
    • Sluit de deskundigheid van de preventiemedewerkers aan op de uit te voeren taken?

    Daarna volgen een aantal vragen over gecertificeerde deskundige bijstand:

    • Is er een contract met een gecertificeerde deskundige of arbodienst?
    • Is de gecertificeerde deskundige bijstand georganiseerd volgens de juiste regeling (vangnet- of maatwerkregeling)?
    • Indien maatwerkregeling: Heeft de werkgever hier toestemming voor van OR/PvT of via CAO?
    • Wordt aan werknemers een PAGO (periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek) of PMO aangeboden?

    Als je deze vragen allemaal met JA kunt beantwoorden, dan is er niets aan de hand. Maar is dit niet zo, dan kan de inspectie SZW een waarschuwing geven of zelfs een boete uitschrijven.

    Boete van de inspectie SZW
    De hoogte van de boete hangt af van de ernst van de overtreding(en) en het aantal medewerkers in uw bedrijf. De bedragen op de site van de SZW zijn normbedragen en variëren van € 750,- tot € 1700,- per medewerker. Meer toelichting over deze boetes kun je vinden op de site van SZW, in de Basisinspectiemodule Arbozorg.

    Is er sprake van overtreding, dan volgt op een later tijdstip een herinspectie. Zijn de zaken dan nog niet op orde, dan wordt de boete verhoogd. Ook deze bedragen vindt je terug op de site van SZW.

    Wil je controleren of je aan de eisen van de inspectie SZW voldoet, dan kun je ook kijken op www.zelfinspectie.nl.

    Welke RI&E partner past het best bij jou?

    Veel werkgevers kiezen ervoor om zich bij de uitvoering van de RI&E te laten ondersteunen door een externe deskundige. Geen slecht idee, want vaak bezitten ze niet over de juiste kennis en de verplichtingen die hierbij horen. Je laten bijstaan door een externe deskundige die hier dagelijks mee bezig is, gaat je veel tijd (en frustratie) schelen.

    Een geschikte RI&E aanbieder selecteren is ingewikkeld en tijdrovend. Het is immers niet iets wat je elke dag doet. Want hoe vind je een geschikte aanbieder uit meer dan 50 leveranciers?

    En hoe voorkom je dat je je laat misleiden door glanzende brochures of mooie verkoopverhalen? Want het laatste dat je wilt is een aanbieder die jouw bedrijf helemaal niet snapt of de verkeerde diensten aanbiedt.

    HR Navigator hielp al meer dan 11.000 organisaties bij het vinden van een passende RI&E aanbieder. Daarom weten we precies wat dienstverleners wel en niet te bieden hebben.

    Hoe het werkt?

    Wij brengen eerst je wensen in kaart en selecteren daarna de drie best passende aanbieders. Hier vragen we uitgebreide informatie op.

    Je ontvangt van ons een vergelijkingsrapport inclusief 3 maatwerkoffertes en gaat zo goed voorbereid in gesprek met deze aanbieders. We helpen je ook om de juiste vragen te stellen. Zo kunt je echt een onderbouwde keuze maken.

    Gratis, snel en onafhankelijk

    Jouw persoonlijke preventie-adviseur ondersteunt je tijdens het gehele selectieproces. Gratis, snel en gegarandeerd onafhankelijk.

    Doordat we nooit in opdracht werken van aanbieders, hebben we een onafhankelijke positie. Hierdoor zetten we jouw wensen altijd centraal en selecteren we alleen de RI&E aanbieders die hier volledig op aansluiten.

    Veelgestelde vragen

    Wie stelt de RI&E op?

    Dat mag je helemaal zelf weten. Bij kleine organisaties (minder dan 25 personen) doet de eindverantwoordelijke dit vaak zelf. Bij organisaties groter dan 25 personen is de preventiemedewerker verantwoordelijk dat deze wordt opgesteld.

    Wat is de rol van de preventiemedewerker bij de RI&E?

    De preventiemedewerker is iemand die zich binnen de organisatie bezighoudt met gezond en veilig werken. Deze persoon is er dus verantwoordelijk voor dat de RI&E wordt opgesteld, maar hij hoeft het niet perse zelf te doen. Sterker nog, wij adviseren juist om dit samen met een kerndeskundige te doen, omdat zij dagelijks met de RI&E bezig zijn en hier goed over kunnen adviseren.

    Welke hulpmiddelen kan ik gebruiken om de RI&E op te stellen?

    Je kunt gebruik maken van een RI&E instrument. Dit is een hulpmiddel om de RI&E op te stellen en deze zijn ontwikkeld door brancheorganisaties. Binnen een branche kunnen de risico’s met elkaar overeenkomen, waardoor je al een goede basis hebt voor de RI&E.

    Heeft jouw branche geen instrument? Dan kun je gebruik maken van een vergelijkbare branche, of een algemeen instrument welke niet is toegespitst op een bepaalde branche. In beide gevallen is het des te belangrijker om zelf te controleren of alle risico’s worden benoemd.

    Welke instantie controleert de RI&E?

    Een gecertificeerde arbodienst of een kerndeskundige op dit vlak toetst jouw RI&E door een bezoek aan je bedrijf. Tijdens de toetsing kijken ze naar het plan van aanpak, of je alle risico’s hierin hebt benoemd en of je de situatie omtrent deze risico’s goed weergeeft.

    Wanneer je minder dan 25 mensen in dienst hebt en je gebruik maakt van een erkend RIE instrument, dan hoef je je RI&E niet te laten toetsen. Maak je niet gebruik van een erkend instrument, dan wordt deze wel getoetst.

    Wat zijn de kosten van de toetsing van de RI&E?

    De kosten van de toetsing verschillen per arbodienst of kerndeskundige. Vergelijk daarom een aantal aanbieders met elkaar om te zien wat het beste bij jou past. We helpen je hier graag bij door advies te geven over de drie aanbieders die het beste bij jouw behoeften aansluiten.

    Hoe actueel moet je de RI&E houden?

    Er zijn geen vaste regels over hoe actueel je de RI&E moet houden. Het opstellen van de RI&E is klaar wanneer deze wordt goedgekeurd bij de toetsing. Het onderhouden van een gezond en veilig werkklimaat is echter nooit klaar, dit is en blijft een doorlopend proces. Evalueer in ieder geval elk jaar het plan van aanpak en de voortgang die hierin is vastgelegd. Kloppen de verwachtingen, de kosten, de termijnen die hierin worden benoemd. Blijf dit continu bijstellen om je RI&E actueel en compleet te houden.

    Wanneer je organisatie een grote verandering of aanpassing in de werkwijze ondergaat, pas dan ook je RI&E hierop aan. Volg opnieuw alle stappen om de RI&E aan te passen aan de nieuwe situatie.

    Ik heb geen RI&E opgesteld, wat nu?

    Wanneer de inspectie SZW langskomt of wanneer er een bedrijfsongeval plaatsvindt en je kunt geen RI&E voorleggen, dan krijg je een boete of zelfs een proces-verbaal opgelegd. Dit geldt natuurlijk alleen voor organisaties die verplicht zijn een RI&E op te stellen. Behalve dat het zonde is van het geld, is het natuurlijk vooral heel waardevol om bewust om te gaan met gezond en veilig werken binnen jouw organisatie. Stel dus vooral wel de RI&E op.

    Moet ik een RI&E opstellen wanneer ik werk met vrijwilligers?

    Indien je geen medewerkers in dienst hebt, maar wel met vrijwilligers werkt, dan gelden er andere regels. Je hoeft dan alleen een RI&E uit te voeren wanneer je werkt met gevaarlijke stoffen en/ of een biologische agenda.

    Moet ik een RI&E opstellen wanneer ik voor minder dan 40 uur per week medewerkers in dienst heb?

    Indien je wel medewerkers in dienst hebt, maar deze gezamenlijk minder dan 40 uur per week werken, dan moet je een verkorte RI&E opstellen. Deze verkorte RI&E heet de Checklist Gezondheidsrisico’s.

    Is een RI&E verplicht voor bedrijven met 1 tot 10 medewerkers?

    Een RI&E is verplicht wanneer je medewerkers in dienst hebt die samen meer dan 40 uur per week werken. Heb je medewerkers in dienst, maar zij werken samen minder dan 40 uur per week, dan moet je een verkorte RI&E, de Checklist Gezondheidsrisico’s, opstellen.

    Elke week de gratis beste HR-tips?

    Elke dag 10.000 HR professionals blij maken. Dat is waar HR Navigator voor staat. We willen jou inspireren en helpen om je werk als HR professional  slimmer en beter te doen.

    HRM-tertainment

    Voor een beetje

    in je HR

    HRM-tertainment
    HRM-tertainment
    HRM-tertainment
    HRM-tertainment

    60 powertips die elke HR-professional moet kennen

    Meld je aan voor de dagelijkse powertip

    Powertips

    Alles wat je moet weten over het selecteren van een arbodienst

    Ontvang de gratis inkoopgids arbodienstverlening

    arbodienst inkoopgids