Bel direct een hr-expert:
085 - 049 1540100%_onafhankelijk_badge
Merve

Hulp nodig bij het kiezen van de beste PMO aanbieder?

✓ Vergelijk meer dan 50 PMO aanbieders

✓ Persoonlijk advies

✓ Meer dan 6.000 klanten

Overzicht dienstverleners PMO

Liever zelf jouw PMO selecteren? Hieronder staat een handig overzicht van verschillende PMO dienstverleners (in willekeurige volgorde).

Roop Safety Solutions BV

Roop Safety Solutions BV heeft een duidelijke missie en visie waar het gaat om veilig werken. VISIE: “Wij ...

Fysergo

Fysergo is een landelijk werkend adviesbedrijf dat ondersteunt bij het vormgeven van duurzaam inzetbaarheidsbeleid en helpt met een programma-aanpak ...

Rowiq Advies

ROWIQ Advies helpt organisaties met het beantwoorden van kwaliteitsvraagstukken. Niet alleen ten aanzien van processen en diensten, maar ...

JA-Groep Arbo en Verzuim

JA-Groep is duidelijk te onderscheiden van andere arbodiensten. Onze werkwijze is persoonlijk en afgestemd op het MKB. Wij ...

Prisma Arbozorg

PRISMA Arbozorg is een praktisch onderzoek-, training- en adviesbureau voor veiligheid en gezondheid van medewerkers en de werkomgeving ...

Encare Arbozorg

Encare ARBOZORG heeft steeds bewust de keuze gemaakt om een regionale zelfstandige arbodienst te zijn. Hierdoor zijn we ...

Arbode

Arbode Consultancy b.v. is een onafhankelijke en landelijk werkende adviesorganisatie en opleider op het gebied van arbeidsomstandigheden, kwaliteit ...

Bewegen Werkt

Bewegen Werkt staat voor gezonde mensen en organisaties. Met oog en aandacht voor vitaliteit, participatie en stoppen met ...

Verhage & Van der Laan

Verhage & van der Laan centrum Arbeid & Gezondheid is een gecertificeerde arbodienstverlener met een hoge mate van ...

Adaptics

Adaptics maakt medewerkers en organisaties aantoonbaar vitaler en helpt om langdurig succesvol te blijven. Dit doen we door ...

Hoe werkt HR Navigator?

Vind makkelijk en snel een PMO aanbieder die bij jou past

Stap 1

Stap 1

Criteria bepalen

  ✓ Vul de vragenlijst in

✓ Vergelijk 50 criteria

 ✓ Persoonlijk advies

Stap2-BG

Stap 2

PMO aanbieder top 3

✓ Selectie 3 beste aanbieders

✓ Keuze uit 50 leveranciers

✓ Onafhankelijk

Stap3-BG

Stap 3

Adviesrapport en offertes

✓ Adviesrapport

✓ Uitgebreide vergelijking

✓ 3 Maatwerk offertes

Stap4-BG

Stap 4

Kies beste PMO aanbieder

✓ Gesprekken met top 3

✓ Contract onderhandeling

✓ Maak je keuze

Gratis en 100% onafhankelijk

10x sneller dan zelf doen

6000+ klanten gingen jou voor

Hulp nodig bij het kiezen van de beste aanbieder?

"Het is altijd leuk te horen, dat je organisaties echt hebt geholpen bij het vinden van een passende Alle aanbieders PMO. HR Navigator is niet voor niets al jaren het vertrekpunt voor de selectie van een Alle aanbieders PMO."

Bob Zeegers - Algemeen directeur

Klanten van HR Navigator

Gratis inkoopgids: Voorkom dat je de verkeerde arbodienst kiest

In deze handige gratis inkoopgids vertellen we je wat we de afgelopen 10 jaar hebben geleerd over het selecteren van de best passende arbodienst voor onze ruim 6.000 klanten.

Leer van onze ervaring en weet welke vragen je moet stellen om de beste arbodienst voor jouw organisatie te vinden.

Arbodienst inkoopgids

Gratis inkoopgids t.w.v. € 27,--

5 niet te missen feiten en fabels over arbodienstverlening

De 10 vragen die je moet stellen om nooit meer een verkeerde arbodienst te kiezen.

Snel inzicht in alle mogelijkheden voor je arbobeleid

Gratis Workshop Inkoop arbodienstverlening en preventie

HR Navigator hielp al 6.000 organisaties bij het vinden van een passende arbodienst.

Onze ervaring hebben we nu gebundeld in een pragmatische workshop.

Workshop-Inkoop-Arbodienst

Wat levert deze workshop jou op?

Je weet wat de 5 grootste valkuilen zijn bij het inkopen van arbo en preventie en hoe je deze voorkomt

Je weet welke typen arbodiensten er zijn en welke bij jou passen

Je weet welk arbo-model het meest geschikt is voor jouw organisatie

Je hebt je arbo agenda bepaald en kunt nu aan de slag om de juiste aanbieder te vinden

Elke dag de beste tips via social media

We delen elke dag gratis onze laatste tips, beste eye-openers en leukste video's

Onze succesgarantie

HR Navigator is al 10 jaar de grootste en enige 100% onafhankelijke HR-vergelijkingssite.

We helpen iedereen. Altijd!

100% onafhankelijk

Persoonlijk advies van dé HR-experts van Nederland

10 x sneller dan zelf doen

Zorgvuldig geselecteerde aanbieders

 Al 10 jaar de grootste HR-vergelijkingssite

 6.000+ organisaties gingen jou voor

Merve&Mirco

Direct advies:
085 - 049 1540

ma - vrij: 9.00 tot 17.00 uur

Klanten over HR Navigator

Ik hoorde meteen dat de adviseur wist waar hij het over had

“Eerst ging ik zelf op zoek naar een nieuwe arbodienst, maar het verschil was bijna niet te zien tussen al die aanbieders. Toen ik besefte dat ik er niet zelf uit ging komen, besloot ik met HR Navigator in zee te gaan. Bij het eerste contact met adviseur Marco hoorde ik meteen dat hij wist waar hij het over had. Hij stelde allerlei vragen waarop ik niet direct het antwoord paraat had, zoals over verzuimfrequentie. Marco gaf ook een goede uitleg over het verdienmodel en hoe ze onafhankelijk kunnen kunnen adviseren.”
Nassira Chouiar, BCD Travel

Nassira Chouiar
Lees verder

We zijn nog steeds enthousiast

“Eerst benaderde ik zelf arbodiensten, maar ik kreeg onvoldoende respons op onze criteria, zoals transparantie of resultaat. Toen kwam HR Navigator in beeld. Ze regelden gesprekken met drie geschikte arbodiensten. Mensen van de OR, de directie, directe collega’s, er zat een hele delegatie van ons klaar. De verschillen waren behoorlijk groot en toch kozen we unaniem voor een kandidaat. We hebben net de eerste evaluatie gehad, en we zijn nog steeds enthousiast.”
Ed Voshol, Samen Veilig Midden-Nederland

klantenreview Ed Voshol
Lees verder

Ik kon de adviseur altijd bellen met vragen

“Na vijf jaar waren we toe aan een nieuwe arbodienst. Ik had al gehoord van HR Navigator via BG Magazine en Vernet, en ze bleken inderdaad de aangewezen organisatie om ons te helpen. Zelf hebben we aardig wat kennis in huis over verzuim en integratie, we staan bijvoorbeeld al jaren in de top drie van Vernet. HR Navigator kon goed met ons mee kon denken op dit niveau. Ik kon de adviseur altijd bellen met vragen, hij nam alle tijd en had verstand van zaken.”
Kitty van Balen, Frankeland

klantenreview Kitty van Balen
Lees verder

Jammer dat ik niet meteen via HR Navigator ben gaan zoeken.

“Achteraf vind ik het jammer dat ik niet meteen via HR Navigator ben gaan zoeken. Dat had me veel tijd en energie gescheeld. Ze bieden een compleet traject, als opdrachtgever hoef je niet ernaast nog zelf de markt op te gaan. Ze zijn deskundig en hebben snel door waar je behoeften liggen, dat maakt ze een goede sparring partner. Daardoor kregen we zicht op waar we daadwerkelijk behoefte aan hadden en hoe we dat in de praktijk wilden invullen. Zonder hun expertise was dit niet zomaar duidelijk geworden en waren we langer bezig geweest.”
Marian van Roosmalen, Transitieleider Florence

Marian van Roosmalen
Lees verder

Ik zou ze zo weer inschakelen

“Tijdens een meeting googlede ik even snel op ‘nieuwe arbodienst’ en HR Navigator stond vrijwel bovenaan. Handig, dacht ik, dan gebeurt de voorselectie door een partij die kijk op de zaak heeft. De adviseur van HR Navigator is deskundig, voortvarend en heeft een goed empathisch vermogen voor ons als opdrachtgever. Ik raad elke HR-afdeling die op zoek is naar een arbodienst aan HR Navigator in te schakelen. Dit scheelt uren voorwerk en leidt tot een selectie van kwalitatief goede partijen.”
Niek Jaarsma, HR business partner Stryker

Niek Jaarsma
Lees verder

Ze regelden een groot deel van de aanbesteding

“Al lange tijd kampten we met hoog verzuim en de samenwerking met de toenmalige arbodienst liep niet meer zo soepel. Ik was huiverig om over te stappen vanwege het gedoe. Tot ik begreep dat ik een groot deel van de aanbesteding bij HR Navigator kon neerleggen. Het voortraject liep soepel. We ontvingen van drie partijen een voorstel, waarvan er één eigenlijk gelijk afviel. HR Navigator pakte dit gelijk goed op en samen kwamen we tot een plan B en zelf C. Uit de selectiegesprekken is uiteindelijk één partij naar voren gekomen. De nieuwe arbodienst is wennen want ze werken echt op een andere manier. Maar: er is al beweging in het verzuim!”
Carolien Vos, ISEC

Lees verder

Hoe werkt HR Navigator?

Veelgestelde vragen

Waarom een PMO

PMO dient om het ziekteverzuim tegen te gaan en mogelijke ziektes en gebreken tijdig op te sporen zodat de kans op verzuim kleiner wordt. De OR is actief bij de voorbereiding, de inhoud en de uitvoering van PMO betrokken.

Verder wordt bij PMO ook aandacht besteed aan de lichamelijke en geestelijke toestand en aan de levenswijze van de werknemer. Deze zaken zijn immers erg belangrijk voor het goed kunnen functioneren op de werkvloer, ook in de toekomst.
Eventuele verplichte keuringen (op grond van de wet of CAO) kunnen onderdeel zijn van PMO. Dit hangt af van het beroep van de werknemer. Een chauffeur of piloot mag bijvoorbeeld geen hartfalen ontwikkelen of slechter gaan zien.

PMO onderzoek moet volgens de Arbowet door iedere werkgever periodiek aangeboden worden aan de medewerkers. PMO staat voor preventief medisch onderzoek. Het is verstandig dit om de paar jaar te doen, zodat uw werknemers een actueel inzicht hebben in de status van hun gezondheid en eventuele gezondheidsrisico’s.

Werknemers zijn niet verplicht deel te nemen aan een medisch onderzoek, deelname is vrijwillig. De uitkomst valt grotendeels onder de privacywet en hoeft niet gedeeld te worden met de werkgever. Alleen als de werknemer dit wil, bespreekt hij de uitkomst van het onderzoek met de werkgever. De bedrijfsarts mag geen persoonlijke gegevens doorgeven. Hij mag alleen integrale gegevens en eventuele geconstateerde beroepsziektes doorgeven aan de werkgever.

Welke soorten preventieve medische onderzoeken zijn er?

Preventieve gezondheidsonderzoeken zijn fysieke gezondheidsonderzoeken en onder te verdelen in drie categorieën: bloed- long- en lichaamsonderzoek.

Het bloedonderzoek controleert het cholesterol, de glucose, de leverfunctie en de nierfunctie.  Het longfunctieonderzoek controleert of de longen goed functioneren. Tijdens het lichaamsonderzoek wordt het hele lichaam onderzocht. Het gehoor, de conditie, het hart, urine en de aanwezigheid van stress vallen in deze categorie.

Welk soort onderzoek voor uw werknemers geschikt is, verschilt per beroepsgroep of zelfs per functie. De inhoud van het onderzoek moet zijn afgestemd op de gevaren en de risico’s die het werk kan hebben voor de gezondheid van de medewerkers. Dit wordt bepaald in de RIE. De werkgever bepaalt dit in overleg met de bedrijfsarts of arbodienst. Er is altijd een (verplicht) basisonderzoek, dat aangevuld kan worden met extra onderzoeken afhankelijk van de functie van de medewerker.

Bepaalde branches, zoals de bouw, scheepvaart, luchtvaart en andere vervoersbedrijven met fysiek zware beroepen dienen altijd uitgebreid fysiek medisch onderzoek aan te bieden. Soms maakt ook psychisch onderzoek deel uit van een medisch onderzoek, bijvoorbeeld bij beroepen waarbij de psychische belasting zwaar is (denk aan politie, sociaal werkers etcetera).

Wat is de rol van OR bij een PMO?

De OR heeft instemmingsrecht wanneer je een PMO wilt aanbieden of zij kunnen hier bij jou als werkgever zelf een aanvraag voor doen. Betrek daarom de OR bij de beslissingen die je maakt rondom je gezondheidsbeleid, zodat zij voortdurend op de hoogte zijn en zich betrokken voelen. Wanneer je organisatie geen OR heeft, kunnen medewerkers ook zelf een aanvraag voor een PMO doen.

Hoe vaak moet je een PMO aanbieden?

Er is geen termijn vastgesteld hoe vaak je een PMO moet aanbieden, dit bepaal je zelf. Baseer je hiervoor op de aard van het werk en de gezondheidsrisico’s dat het werk met zich meebrengt. Een veelgebruikte periodieke cyclus voor het aanbieden van het PMO is driejaarlijks. Het kan wel voorkomen dat het PMO en de cyclus in de cao is opgenomen. Dit is vaak wanneer de gezondheidsrisico’s binnen het werk hoger zijn dan gemiddeld. Als dit zo is, ben je als werkgever verplicht je hieraan te houden.

Wat zijn de voordelen van een PMO?

De uitkomsten van een PMO gaan in eerste instantie natuurlijk naar de medewerker. Hij of zij ontvangt een concreet rapport over zijn of haar gezondheid. Dit wordt weergegeven ten opzichte van een groep vergelijkbare mensen. Een persoonlijk verbeterplan (‘wat moet je doen om je bloeddruk weer in balans te krijgen?’), soms met e-learnings, coaches of een directe doorverwijzing naar een specialist maakt het geheel voor de medewerker compleet. Deze terugkoppeling kan zowel digitaal als in een persoonlijk gesprek.

Als werkgever ontvangt je vanaf 15 deelnemers een organisatierapportage. Hierin staan uiteraard nooit persoonlijke gezondheidsgegevens. Het geeft wel een prima beeld hoe de organisatie er qua gezondheid gemiddeld voor staat. Dit levert concrete input voor het gezondheids- of duurzame inzetbaarheidsbeleid. Ook kun je de uitkomsten vertalen naar maatregelen in het Plan van Aanpak van de RI&E.

PMO vergelijken? Start selectie aanbieders