Arbodienst Hilversum
Ben jij voor jouw organisatie op zoek naar een arbodienst in de omgeving Hilversum? Bijvoorbeeld omdat je merkt dat jouw huidige arbodienst niet meer bij jou past of misschien omdat je nog geen contract met een arbodienst hebt?
Er zijn momenteel 17 arbodiensten en casemanagementbureaus met een eigen vestiging of spreekuurlocatie in Hilversum. Wil je weten welke arbodienst in Hilversum het meest geschikt is voor jouw organisatie? Maak dan gebruik van onze ggratis arbodienst selectietool en vind snel en gemakkelijk de arbodienst die bij jou past.
Offertes voor arbodienst in Hilversum
Heb je een arbodienst in Hilversum of omgeving nodig? Voor Nederlandse bedrijven is het sinds 1 juli 2017 volgens de Arbowet verplicht om een in ieder geval een basiscontract bij een arbodienst af te sluit. Mocht je dit niet doen, dan kan er vanuit de overheid een boete worden opgelegd aan jouw organisatie. Dit wil je natuurlijk voorkomen!
Offertes van arbodiensten uit regio Hilversum
Wij raden je aan om minimaal twee of drie offertes op te vragen voor je arbodienstverlening in Hilversum. Belangrijk bij de offertes is dat ze alle uitgaan van dezelfde dienstverlening, want alleen dan kun je de tarieven met elkaar vergelijken. Voorbeelden van belangrijke punten die terug moet komen in de offerte zijn: wie is de arbodienst, is de arbodienst wel gecertificeerd en welke abonnementsvormen biedt de arbodienst? Wat verder belangrijk is of je direct telefonisch contact kunt krijgen met de casemanager of bedrijfsarts.
Wat zijn de taken van een arbodienst?
Een arbodienst adviseert en ondersteunt een werkgever en zijn medewerkers bij het arbeidsomstandigheden- en verzuimbeleid. Zo zetten de meeste bedrijven een arbodienstverlening in voor de verzuimbegeleiding van zieke medewerkers. Je bent als werkgever namelijk verplicht om een arbodienst in te schakelen op het moment dat een medewerker ziek wordt. De arbodienst is samen met de werkgever verantwoordelijk om de medewerker weer zo snel mogelijk en verantwoord aan het werk te krijgen. Een arbodienstverlener helpt niet alleen de werkgever, maar ook de medewerker met bijvoorbeeld het oppakken van zijn of haar werk.
Wij helpen je graag met het vinden naar een geschikte arbodienst voor de verzuimbegeleiding van zieke medewerkers. Niet alleen in Hilversum, we kunnen je ook helpen wanneer je op zoek bent naar een arbodienst in de regio Amersfoort, Almere, Utrecht of ergens anders in Nederland.
✓ Gratis en 100% onafhankelijk ✓ 10x sneller dan zelf doen ✓ 15.000+ klanten
Overzicht arbodiensten
Liever zelf een arbodienst selecteren? Hieronder staat een handig overzicht met alle arbodiensten met een spreekuurlocatie in deze regio. De aanbieders worden in willekeurige volgorde getoond. We plaatsen deze overzichten voor jouw gemak en hebben geen commercieel belang bij het plaatsen van hun logo of vermelding.
60 powertips die elke HR-professional moet kennen
In onze dagelijkse powertip delen we de belangrijkste tips en eye-openers over Arbo, Verzuim en HR die we hebben opgedaan bij het ondersteunen van duizenden klanten.
Jouw dagelijkse powertip
✓ Leer wat elke professional moet weten over HR & Arbo
✓ Voorkom dat je in de meest voorkomende valkuilen stapt
✓ Alle checklisten voor je arbo- en verzuimbeleid
✓ De 5 dingen die niet mogen ontbreken in je verzuimbeleid
Gratis Workshop Inkoop arbodienstverlening en preventie
HR Navigator hielp al 15.000+ organisaties bij het vinden van een passende arbodienst.
Onze ervaring hebben we nu gebundeld in een pragmatische workshop.
Wat levert deze workshop jou op?
✓ Je weet wat de 5 grootste valkuilen zijn bij het inkopen van arbo en preventie en hoe je deze voorkomt
✓ Je weet welke arbodiensten er zijn en welke bij jou passen
✓ Je weet welk arbo-model het meest geschikt is voor jou
✓ Je hebt je arbo agenda bepaald en kunt nu aan de slag om de juiste aanbieder te vinden
Elke week gratis de beste HR-Tips
Ontvang gratis de beste HR-tips waarmee je je werk 2 x sneller en 5 x slimmer kunt doen.
"*" geeft vereiste velden aan
Hoe werkt HR Navigator?
Veelgestelde vragen
Ja, dat is al sinds jaar en dag zo. Wel is sinds juli 2017 nieuw dat voor elke werkgever in Nederland minimaal een basiscontract met een arbodienst verplicht is.
In dit basiscontract staat bij welke taken je je moet laten ondersteunen door een arbodienstverlener of bedrijfsarts. Je stelt dit contract gezamenlijk op. De ondernemingsraad (OR) of personeelsvertegenwoordiging (PVT) moet instemmen met de inhoud.
Let bij het kiezen van een nieuwe arbodienst vooral op deze punten om een succesvolle samenwerking te krijgen:
- Ervaring van de arbodienst in jouw branche
- Budget, maar kies nooit alleen maar voor goedkoop of gratis
- Krijg je een vast contactpersoon?
- Referenties van klanten
- Persoonlijke kennismaking
- Soort samenwerking (proactief, communicatie, meedenken, advies)
- Wat jouw OR wil binnen een samenwerking
Een arbodienst is een belangrijke schakel wanneer het gaat om verzuim, veilig werken en risico’s beperken. Ze begeleiden medewerkers tijdens verzuim naar een goede en efficiënte re-integratie, ze helpen bij het opstellen van- en toetsen de RI&E, ze begeleiden gezondheidsonderzoeken en kunnen aanstellingskeuringen doen. Ook mag je van je arbodienst verwachten dat ze je adviseren over je gezondheidsbeleid, hoe je risico’s op verzuim kunt verkleinen en hoe je je verzuimpercentage kunt verlagen. Een goede samenwerking met een arbodienst biedt dan ook vele voordelen.
Gemiddeld kost een arbodienst tussen de 100 en 150 euro per medewerker per jaar. Dat is ongeveer 0,3% van de loonsom op jaarbasis. Er zijn diverse samenwerkingsvormen mogelijk met arbodienstverleners: all-in abonnement (je betaalt een vast bedrag per medewerker per jaar inclusief alle uren van de bedrijfsarts en casemanager) of een verrichtingenabonnement (basisbedrag + betalen per verrichting van een casemanager en/of bedrijfsarts).
Bij de maatwerkregeling kies je voor maatwerk binnen je samenwerkingspartners. Dit betekent dat je met toestemming van je ondernemingsraad zelf besluit bij welke arbodienstverleners je de verschillende activiteiten neerlegt. Bij de vangnetregeling leg je alles bij een gecertificeerde partij neer.
Je komt alleen voor de maatwerkregeling in aanmerking wanneer er wordt voldaan aan deze twee voorwaarden:
- Wanneer de cao de maatwerkregeling toestaat.
- Wanneer er schriftelijke afspraken met de ondernemingsraad zijn gemaakt hierover.
Voldoe je hier niet aan, dan val je automatisch onder de vangnetregeling.
In het basiscontract moeten minimaal de volgende zaken geregeld zijn:
- Ziekteverzuimbegeleiding
- Uitvoeren en toetsen van de RIE
- Uitvoeren van periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek PAGO of PMO
- Aanstellingskeuring
- Rol bedrijfsarts, het recht op een second opinion en de klachtenprocedure
- Vrije toegang van de bedrijfsarts tot elke werkplek
- Preventie
- Verder moet in het basiscontract duidelijk zijn beschreven hoe de bedrijfsarts, ondernemingsraad en preventiemedewerker(s) in de gelegenheid worden gesteld worden om regelmatig te overleggen.
Het basiscontract arbodienstverlening is in de Arbowet opgenomen om medewerkers nog beter te beschermen en een veilige en gezonde werkomgeving te garanderen. Ook is dit basiscontract er om werkgevers houvast te geven en om duidelijkheid te bieden voor alle betrokken partijen.
Marco | Bob