Spring naar content

Arbodienst Drenthe

arbodienst drenthe

Ben jij voor jouw organisatie op zoek naar een arbodienst in de provincie Drenthe? Bijvoorbeeld omdat je merkt dat jouw huidige arbodienst niet meer bij jou past of misschien omdat je nog geen contract met een arbodienst hebt?

Er zijn momenteel 25 arbodiensten en casemanagementbureaus met een eigen vestiging of spreekuurlocatie in Drenthe. Wil je weten welke arbodienst in de provincie Drenthe het meest geschikt is voor jouw organisatie? Maak dan gebruik van onze gratis arbodienst selectietool en vind snel en gemakkelijk de arbodienst die bij jou past.

Offertes voor arbodienst in Drenthe

Heb je een arbodienst in de provincie Drenthe nodig? Voor Nederlandse bedrijven is het sinds 1 juli 2017 volgens de Arbowet verplicht om een in ieder geval een basiscontract bij een arbodienst af te sluit. Doe je dit niet, dan kan er vanuit de overheid een boete worden opgelegd aan jouw organisatie. Dit wil je natuurlijk voorkomen!

Offertes van arbodiensten uit Drenthe

Wij raden je aan om minimaal twee of drie offertes op te vragen voor je arbodienstverlening in Drenthe. Belangrijk bij de offertes is dat ze allen uitgaan van dezelfde dienstverlening, want alleen dan kun je de tarieven met elkaar vergelijken. Voorbeelden van belangrijke punten die terug moet komen in de offerte zijn: wie is de arbodienst, is de arbodienst wel gecertificeerd en welke abonnementsvormen biedt de arbodienst? Wat verder belangrijk is of je direct telefonisch contact kunt krijgen met de casemanager of bedrijfsarts.

Waarmee kan een arbodienst mij helpen?

Er komt een moment dat je te maken krijgt met uitval van een medewerker door ziekte. De arbodienst ondersteunt met passende verzuimbegeleiding. Je bent als werkgever verplicht om je bij te laten staan door een arbodienst. Er komt qua regelgeving veel bij kijken. De Wet verbetering Poortwachter geeft namelijk aan dat binnen zes weken een probleemanalyse en advies moet worden opgesteld door een arbodienst. Met dit advies kan je als werkgever samen met de zieke medewerker een plan van aanpak maken voor de re-integratie.

Wij helpen je graag met het vinden naar een geschikte arbodienst voor de verzuimbegeleiding van zieke medewerkers. Niet alleen in Drenthe, we kunnen je ook helpen wanneer je op zoek bent naar een arbodienst in Friesland, Overijssel of Groningen.

✓ Gratis en 100% onafhankelijk ✓ 10x sneller dan zelf doen ✓ 15.000+ klanten

Overzicht arbodiensten

Liever zelf een arbodienst selecteren? Hieronder staat een handig overzicht met alle arbodiensten met een spreekuurlocatie in deze regio. De aanbieders worden in willekeurige volgorde getoond. We plaatsen deze overzichten voor jouw gemak en hebben geen commercieel belang bij het plaatsen van hun logo of vermelding.

Healthcare corporate

Healthcare is een door de SBCA gecertificeerde arbodienst met haar hoofdkantoor in Venlo. Wij ondersteunen u bij de ...

2Grip Verzuimregisseurs

2grip is een professionele arbodienst op het gebied van verzuim en arbeidsongeschiktheid. Dit gaat over de eerste twee ...

Labor en Sanitas

Als het gaat om de mensen in uw organisatie, dan is het van groot belang om te weten ...

De Bedrijfspoli

De Bedrijfspoli kenmerkt zich door haar regionale karakter waarbij het persoonlijke contact met de klant en een tijdig, ...

Zorg van de Zaak

Een verstandig werkgever maakt werk van verzuim Werknemers die gezond en gelukkig aan het werk zijn, daar draait ...

Arbo Resources

Arbo Resources onderneemt binnen het werkveld van de arbeidsomstandigheden van organisaties en hun medewerkers. De medewerkers van Arbo ...

DPSO

DPSO Arbozorg is een gecertificeerde arbodienst, die voortkomt uit Du Pont de Nemours, een Amerikaans concern dat algemeen ...

Rienks arbodienst

Rienks Arbodienst is een middelgrote arbodienst die zich in de markt onderscheidt door een hoge mate van deskundigheid ...

Guyra International

Vanuit onze visie dat ‘werken gezonder is’ richten onze bedrijfsartsen en professionals zich op de maximale inzetbaarheid van ...

60 powertips die elke HR-professional moet kennen

In onze dagelijkse powertip delen we de belangrijkste tips en eye-openers over Arbo, Verzuim en HR die we hebben opgedaan bij het ondersteunen van duizenden klanten.

tips arbo verzuim en HR

Jouw dagelijkse powertip

 Leer wat elke professional moet weten over HR & Arbo

 Voorkom dat je in de meest voorkomende valkuilen stapt

 Alle checklisten voor je arbo- en verzuimbeleid

 De 5 dingen die niet mogen ontbreken in je verzuimbeleid

Gratis Workshop Inkoop arbodienstverlening en preventie

HR Navigator hielp al 15.000+ organisaties bij het vinden van een passende arbodienst.

Onze ervaring hebben we nu gebundeld in een pragmatische workshop.

workshop Inkoop Arbodienst

Wat levert deze workshop jou op?
  Je weet wat de 5 grootste valkuilen zijn bij het inkopen van arbo en preventie en hoe je deze voorkomt
  Je weet welke arbodiensten er zijn en welke bij jou passen
  Je weet welk arbo-model het meest geschikt is voor jou
  Je hebt je arbo agenda bepaald en kunt nu aan de slag om de juiste aanbieder te vinden

Hoe werkt HR Navigator?

Vind gratis, makkelijk en snel de arbodienst die bij jou past

Stap 1
Stap 1

Criteria bepalen

✓ Vul de vragenlijst in

✓ Persoonlijk advies

✓ Gratis

Stap2-BG
Stap 2

Arbodienst top 3

✓ Selectie 3 beste aanbieders

✓ Keuze uit 45 leveranciers

✓ 100% Onafhankelijk

Stap3-BG
Stap 3

Adviesrapport en offertes

✓ Adviesrapport

✓ Uitgebreide vergelijking

✓ 3 Maatwerk offertes

Stap4-BG
Stap 4

Kies beste arbodienst

✓ Gesprekken met top 3

✓ Contract onderhandeling

✓ Maak je keuze

Elke week gratis de beste HR-Tips

Ontvang gratis de beste HR-tips waarmee je je werk 2 x sneller en 5 x slimmer kunt doen.

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Elke dag de beste tips via social media

We delen elke dag gratis onze laatste tips, beste eye-openers en leukste video's

Onze succesgarantie

HR Navigator is al 10 jaar de grootste en enige 100% onafhankelijke HR-vergelijkingssite.

We helpen iedereen. Altijd!

100% onafhankelijk

Persoonlijk advies van dé HR-experts van Nederland

10 x sneller dan zelf doen

Zorgvuldig geselecteerde aanbieders

Al ruim 10 jaar de grootste HR-vergelijkingssite

15.000+ organisaties gingen jou voor

Merve&Mirco

Direct advies:
085 - 049 1540

ma - vrij: 9.00 tot 17.00 uur

Betrouwbare partners

De deelnemende arbodiensten zijn zorgvuldig geselecteerd op basis van gerenommeerde keurmerken zoals SBCA, Blik op Werk en lidmaatschap van brancheorganisatie OVAL. 

Ook vragen we onze klanten jaarlijks de arbodiensten te beoordelen. Een minimale gemiddelde klanttevredenheidscore van 7 is een eis.

SBCA_logo
Blik-Op-Werk_logo
OVAL_logo
Arbodienst Inkoopgids

Voorkom dat je de verkeerde arbodienst kiest

Gratis inkoopgids t.w.v. € 27,--

In deze handige gratis inkoopgids vertellen we je alles wat we de de afgelopen 10 jaar hebben geleerd over het selecteren van de best passende arbodienst voor onze 15.000+ klanten. Leer van onze ervaring en weet welke vragen je moet stellen om nooit meer een verkeerde arbodienst te kiezen.

5 niet te missen feiten en fabels over arbodienstverlening

Prik door alle glimmende folders en verkooppraatjes heen

Gebaseerd op onze ervaring met 15.000+ inkooptrajecten

10 vragen die je zeker moet stellen om de beste arbodienst te vinden

9 tips voor een vliegende start met je nieuwe arbodienst

Verplichte nummers arbobeleid en dingen die je beter kunt overslaan

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Je ontvangt ook onze beste tips over arbo, verzuim en hr.

Klanten over HR Navigator

Ik kon de adviseur altijd bellen met vragen

“Na vijf jaar waren we toe aan een nieuwe arbodienst. Ik had al gehoord van HR Navigator via BG Magazine en Vernet, en ze bleken inderdaad de aangewezen organisatie om ons te helpen. Zelf hebben we aardig wat kennis in huis over verzuim en integratie, we staan bijvoorbeeld al jaren in de top drie van Vernet. HR Navigator kon goed met ons mee kon denken op dit niveau. Ik kon de adviseur altijd bellen met vragen, hij nam alle tijd en had verstand van zaken.”
Kitty van Balen, Frankeland

klantenreview Kitty van Balen
Lees verder

Binnen een paar weken hadden we offertes liggen van drie aanbieders

“Eerst vond ik het een beetje verdacht: hoezo kosteloze dienstverlening aan werkgevers? Daar zal wel nog iets aan vastzitten, dacht ik nog. Maar nee dus, het is echt gratis. Binnen een paar weken
hadden we offertes liggen van drie aanbieders. HR Navigator stuurde per mail nog een rijtje adviezen voor tijdens de gesprekken. Dat was handige informatie. We werken nu met een enthousiaste partij
die mensen echt motiveert om mee te doen aan de PMO.”
M. Koomen HSE-specialist

Myrjam Koomen Syngenta
Lees verder

Ze regelden een groot deel van de aanbesteding

“Al lange tijd kampten we met hoog verzuim en de samenwerking met de toenmalige arbodienst liep niet meer zo soepel. Ik was huiverig om over te stappen vanwege het gedoe. Tot ik begreep dat ik een groot deel van de aanbesteding bij HR Navigator kon neerleggen. Het voortraject liep soepel. We ontvingen van drie partijen een voorstel, waarvan er één eigenlijk gelijk afviel. HR Navigator pakte dit gelijk goed op en samen kwamen we tot een plan B en zelf C. Uit de selectiegesprekken is uiteindelijk één partij naar voren gekomen. De nieuwe arbodienst is wennen want ze werken echt op een andere manier. Maar: er is al beweging in het verzuim!”
Carolien Vos, ISEC

Carolien Vos
Lees verder

De oriënterende gesprekken waren echt een uitkomst

Door eerst een aantal oriënterende gesprekken te voeren, konden we daarna veel meer focus leggen op waar wij als organisatie naartoe willen en wat voor een arbodienstverlener daar dan bij zou passen.
Wendy van Reek – projectleider arbodienstverlening Horizon College

Wendy van reek
Lees verder

Hoe werkt HR Navigator?

Werkwijze HR Navigator

Veelgestelde vragen

Ja, dat is al sinds jaar en dag zo. Wel is sinds juli 2017 nieuw dat voor elke werkgever in Nederland minimaal een basiscontract met een arbodienst verplicht is.

In dit basiscontract staat bij welke taken je je moet laten ondersteunen door een arbodienstverlener of bedrijfsarts. Je stelt dit contract gezamenlijk op. De ondernemingsraad (OR) of personeelsvertegenwoordiging (PVT) moet instemmen met de inhoud.

Let bij het kiezen van een nieuwe arbodienst vooral op deze punten om een succesvolle samenwerking te krijgen:

  • Ervaring van de arbodienst in jouw branche
  • Budget, maar kies nooit alleen maar voor goedkoop of gratis
  • Krijg je een vast contactpersoon?
  • Referenties van klanten
  • Persoonlijke kennismaking
  • Soort samenwerking (proactief, communicatie, meedenken, advies)
  • Wat jouw OR wil binnen een samenwerking

Een arbodienst is een belangrijke schakel wanneer het gaat om verzuim, veilig werken en risico’s beperken. Ze begeleiden medewerkers tijdens verzuim naar een goede en efficiënte re-integratie, ze helpen bij het opstellen van- en toetsen de RI&E, ze begeleiden gezondheidsonderzoeken en kunnen aanstellingskeuringen doen. Ook mag je van je arbodienst verwachten dat ze je adviseren over je gezondheidsbeleid, hoe je risico’s op verzuim kunt verkleinen en hoe je je verzuimpercentage kunt verlagen. Een goede samenwerking met een arbodienst biedt dan ook vele voordelen.

Gemiddeld kost een arbodienst tussen de 100 en 150 euro per medewerker per jaar. Dat is ongeveer 0,3% van de loonsom op jaarbasis. Er zijn diverse samenwerkingsvormen mogelijk met arbodienstverleners: all-in abonnement (je betaalt een vast bedrag per medewerker per jaar inclusief alle uren van de bedrijfsarts en casemanager) of een verrichtingenabonnement (basisbedrag + betalen per verrichting van een casemanager en/of bedrijfsarts).

Bij de maatwerkregeling kies je voor maatwerk binnen je samenwerkingspartners. Dit betekent dat je met toestemming van je ondernemingsraad zelf besluit bij welke arbodienstverleners je de verschillende activiteiten neerlegt. Bij de vangnetregeling leg je alles bij een gecertificeerde partij neer.

Je komt alleen voor de maatwerkregeling in aanmerking wanneer er wordt voldaan aan deze twee voorwaarden:

  • Wanneer de cao de maatwerkregeling toestaat.
  • Wanneer er schriftelijke afspraken met de ondernemingsraad zijn gemaakt hierover.

Voldoe je hier niet aan, dan val je automatisch onder de vangnetregeling.

In het basiscontract moeten minimaal de volgende zaken geregeld zijn:

  • Ziekteverzuimbegeleiding
  • Uitvoeren en toetsen van de RIE
  • Uitvoeren van periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek PAGO of PMO
  • Aanstellingskeuring
  • Rol bedrijfsarts, het recht op een second opinion en de klachtenprocedure
  • Vrije toegang van de bedrijfsarts tot elke werkplek
  • Preventie
  • Verder moet in het basiscontract duidelijk zijn beschreven hoe de bedrijfsarts, ondernemingsraad en preventiemedewerker(s) in de gelegenheid worden gesteld worden om regelmatig te overleggen.

Het basiscontract arbodienstverlening is in de Arbowet opgenomen om medewerkers nog beter te beschermen en een veilige en gezonde werkomgeving te garanderen. Ook is dit basiscontract er om werkgevers houvast te geven en om duidelijkheid te bieden voor alle betrokken partijen.

Bob en Marco

Marco | Bob

Arbodienst nodig? Vind snel de beste arbodienst

Ontvang offertes van de 3 best passende arbodiensten.

Elke week de gratis beste HR-tips?

Elke dag 11.000 HR professionals blij maken. Dat is waar HR Navigator voor staat. We willen jou inspireren en helpen om je werk als HR professional  slimmer en beter te doen.

60 powertips die elke HR-professional moet kennen

Meld je aan voor de dagelijkse powertip

Powertips

Alles wat je moet weten over het selecteren van een arbodienst

Ontvang de gratis inkoopgids arbodienstverlening

arbodienst inkoopgids