Bel direct:
085 - 049 1540
PAGO vergelijken

De beste PMO voor je organisatie?

✓ Vergelijk meer dan 50 PMO aanbieders

✓ Persoonlijk advies

✓ Meer dan 6.000 klanten

  • 6000+ klanten gingen jou voor

  • 10x sneller dan zelf doen

  • Gratis en onafhankelijk

PMO aanbieders vergelijken en selecteren

Vitaliteit, duurzame inzetbaarheid en verzuim zijn actuele thema’s rondom goed werkgeverschap. Door je medewerkers periodiek een gezondheidsonderzoek, zoals een PMO, aan te bieden, speel je in op deze thema’s en laat je zien dat je hun gezondheid belangrijk vindt. Je geeft medewerkers inzicht in hun eigen gezondheid, ook maak je ze bewust van de mogelijkheden om gezond te blijven (of te worden). HR Navigator werkt samen met meer dan 50 aanbieders en we helpen je graag bij het maken van de juiste keuze.

Online vergelijken & selecteren

Snel al je wensen op een rij. Ontvang een uitgebreide vergelijking en 3 PMO offertes op maat. De rest regelen wij voor je.
Ondersteuning

Ondersteund door hr-experts

Direct persoonlijk advies van HR adviseurs die echt verstand hebben van PMO’s. Al vanaf 2009 de grootste HR vergelijkingssite.
Selectie

Vergelijk 250 aanbieders.

HR Navigator werkt alleen met zorgvuldig geselecteerde PMO aanbieders die voldoen aan strenge certificerings eisen.

100% onafhankelijk

We zijn 100% onafhankelijk en objectief. We hebben met alle PMO aanbieders gelijke afspraken en doen niet aan vriendjespolitiek.

Hoe werkt HR Navigator?

Vind makkelijk en snel een PMO aanbieder die bij jou past

Stap 1

Stap 1

Criteria bepalen

  ✓ Vul de vragenlijst in

✓ Vergelijk 50 criteria

 ✓ Persoonlijk advies

Stap2-BG

Stap 2

PMO aanbieder top 3

✓ Selectie 3 beste aanbieders

✓ Keuze uit 50 leveranciers

✓ Onafhankelijk

Stap3-BG

Stap 3

Adviesrapport en offertes

✓ Adviesrapport

✓ Uitgebreide vergelijking

✓ 3 Maatwerk offertes

Stap4-BG

Stap 4

Kies beste PMO aanbieder

✓ Gesprekken met top 3

✓ Contract onderhandeling

✓ Maak je keuze

PMO selecteren met advies van onze HR experts

"Het is altijd leuk te horen, dat je organisaties echt hebt geholpen bij het vinden van een passende PMO. HR Navigator is niet voor niets al jaren het vertrekpunt voor de selectie van een PMO."

Bob Zeegers - Algemeen directeur

Klanten van HR Navigator

PMO selecteren? Zo werkt het

Een geschikte PMO aanbieder selecteren is ingewikkeld en tijdrovend. Het is immers niet iets wat je elke dag doet. Want hoe vind je een geschikte PMO aanbieder uit meer dan 50 leveranciers?

Laat je niet misleiden

En hoe voorkom je dat je je laat misleiden door glanzende brochures of mooie verkoopverhalen? Want het laatste dat je wilt is een aanbieder die jouw bedrijf helemaal niet snapt of de verkeerde diensten aanbiedt.

HR Navigator hielp al meer dan 6.000 organisaties bij het vinden van een passende PMO aanbieder. Daarom weten we precies wat dienstverleners wel en niet te bieden hebben.

Hoe het werkt?

Wij brengen eerst je wensen in kaart en selecteren daarna de drie best passende aanbieders. Hier vragen we uitgebreide informatie op.

Je ontvangt van ons een vergelijkingsrapport inclusief 3 maatwerkoffertes en gaat zo goed voorbereid in gesprek met deze aanbieders. We helpen je ook om de juiste vragen te stellen. Zo kunt je echt een onderbouwde keuze maken.

Gratis, snel en onafhankelijk

Jouw persoonlijke preventie-adviseur ondersteunt je tijdens het gehele selectieproces. Gratis, snel en gegarandeerd onafhankelijk.

Over PMO vergelijken

Klanten over HR Navigator

Corine Nieuwschepen

Corine Nieuwschepen, HR Adviseur Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR)

“Sinds begin dit jaar werken we met de arbodienst die we uit de selectie van HR Navigator hebben gekozen. Dankzij het gebruik van de HR Navigator hebben wij een bredere kijk gekregen op de werkwijze rondom verzuimbegeleiding en arbodienstverlening. In eerste instantie wilde wij onze werkwijze zoals deze al een aantal jaar gebruikelijk was gewoon…
Lees verder
Diny van Lanen

Diny van Lanen, P&O Adviseur Gemeente Bergen (L)

“Het nieuws rondom de nieuwe Arbowet maakte duidelijk dat je als werkgever alle nieuwe eisen rondom een arbodienst goed op een rij moest hebben. Dat had ik in mijn achterhoofd toen ik via internet HR Navigator ontdekte.”“Het leek me handig om de zoektocht naar een nieuwe arbodienst aan hen over te laten. Tijdens het eerste…
Lees verder
Marian van Roosmalen

Marian van Roosmalen, Transitieleider Florence

Stichting Florence staat aan de vooravond van een interne transitie, met een nieuwe cultuur, en organisatiestructuur. Ook de aanpak van het hoge verzuim en verloop hoort hierbij. “Om beide naar beneden te brengen zochten we een externe arbodienstverlener”, vertelt Marian van Roosmalen, voorheen HR-directeur en nu transitieleider. “Achteraf vind ik het jammer dat ik niet…
Lees verder
Jacqueline Hiemstra

Jacqueline Hiemstra, Diensten in huishoudelijke ondersteuning Miep

“Onze hoofdvestiging zit in Zierikzee, we waren net uitgebreid naar een regio waar we nog geen arbodienst hadden. Google is mijn beste vriend, zeg ik altijd, en die bracht me ditmaal op het spoor van HR Navigator.” Handig, een partij die voor mij het zoekwerk doet, dacht ik. Na het versturen van het webformulier op…
Lees verder
Nassira Chouiar

Nassira Chouiar, HR-specialist BCD Travel

“Eerst ging ik zelf op zoek naar een nieuwe arbodienst, maar het verschil was bijna niet te zien tussen de vele aanbieders, met al die mooie teksten op net zulke mooie sites. Ik was HR Navigator al tegengekomen op internet. Toen ik besefte dat ik er niet zelf uit ging komen, besloot ik met hen…
Lees verder

Kitty van Balen van Frankeland

Na vijf jaar waren we toen aan een nieuwe arbodienst. Ik had al gehoord van HR Navigator via BG Magazine en Vernet, en ze bleken inderdaad de aangewezen organisatie om ons te helpen. Zelf hebben we aardig wat kennis in huis over verzuim en integratie, we staan bijvoorbeeld al jaren in de top drie van…
Lees verder

Onze succesgarantie

We helpen iedereen. Altijd!

Gegarandeerd objectief

Persoonlijk advies

10 x sneller dan zelf doen

Zorgvuldig geselecteerde aanbieders

 6000+ klanten gingen jou voor

Merve&Mirco

Direct advies:
085 - 049 1540

ma - vrij: 9.00 tot 17.00 uur

Meer weten over PMO

Checklist voor je arbobeleid

Checklist voor je arbobeleid Vanuit je arbobeleid streef je naar een gezonde en veilige werkomgeving voor je medewerkers. ...
Lees verder
Met deze tips pak je kort verzuim aan

Met deze tips pak je kort verzuim aan

Medewerkers die zich ziek melden gebeurt in elke organisatie. Een griepgolf, een drukke periode in het werk, buikgriep ...
Lees verder
Waar let je op bij een PMO offerte?

Waar let je op bij een PMO offerte?

Wil je een preventief medisch onderzoek (PMO) laten uitvoeren en ben je op zoek naar de juiste aanbieder? ...
Lees verder
Aanpak werkdruk: blijft HR liever dweilen?

Aanpak werkdruk: blijft HR liever dweilen?

  Werkstress blijft oorzaak nummer 1 voor langdurige uitval en zelfs WIA-instroom. Van 13 t/m 16 november 2017 ...
Lees verder
Verschil Pago en PMO? Waarom Pago en PMO niet hetzelfde zijn.

Verschil Pago en PMO? Waarom Pago en PMO niet hetzelfde zijn.

Al sinds in 2002 de Wet Verbetering Poortwachter (WVP) in werking trad, is het regelmatig aanbieden van medisch ...
Lees verder

Is er voldoende aandacht voor werkstress in RIE?

  Is er voldoende aandacht voor werkstress in RIE? Stress op het werk (psychosociale arbeidsbelasting, PSA) is volksziekte ...
Lees verder

Hoe werkt HR Navigator?

Veelgestelde vragen

Waarom een PMO

PMO dient om het ziekteverzuim tegen te gaan en mogelijke ziektes en gebreken tijdig op te sporen zodat de kans op verzuim kleiner wordt. De OR is actief bij de voorbereiding, de inhoud en de uitvoering van PMO betrokken.

Verder wordt bij PMO ook aandacht besteed aan de lichamelijke en geestelijke toestand en aan de levenswijze van de werknemer. Deze zaken zijn immers erg belangrijk voor het goed kunnen functioneren op de werkvloer, ook in de toekomst.
Eventuele verplichte keuringen (op grond van de wet of CAO) kunnen onderdeel zijn van PMO. Dit hangt af van het beroep van de werknemer. Een chauffeur of piloot mag bijvoorbeeld geen hartfalen ontwikkelen of slechter gaan zien.

PMO onderzoek moet volgens de Arbowet door iedere werkgever periodiek aangeboden worden aan de medewerkers. PMO staat voor preventief medisch onderzoek. Het is verstandig dit om de paar jaar te doen, zodat uw werknemers een actueel inzicht hebben in de status van hun gezondheid en eventuele gezondheidsrisico’s.

Werknemers zijn niet verplicht deel te nemen aan een medisch onderzoek, deelname is vrijwillig. De uitkomst valt grotendeels onder de privacywet en hoeft niet gedeeld te worden met de werkgever. Alleen als de werknemer dit wil, bespreekt hij de uitkomst van het onderzoek met de werkgever. De bedrijfsarts mag geen persoonlijke gegevens doorgeven. Hij mag alleen integrale gegevens en eventuele geconstateerde beroepsziektes doorgeven aan de werkgever.

Welke soorten preventieve medische onderzoeken zijn er?

Preventieve gezondheidsonderzoeken zijn fysieke gezondheidsonderzoeken en onder te verdelen in drie categorieën: bloed- long- en lichaamsonderzoek.

Het bloedonderzoek controleert het cholesterol, de glucose, de leverfunctie en de nierfunctie.  Het longfunctieonderzoek controleert of de longen goed functioneren. Tijdens het lichaamsonderzoek wordt het hele lichaam onderzocht. Het gehoor, de conditie, het hart, urine en de aanwezigheid van stress vallen in deze categorie.

Welk soort onderzoek voor uw werknemers geschikt is, verschilt per beroepsgroep of zelfs per functie. De inhoud van het onderzoek moet zijn afgestemd op de gevaren en de risico’s die het werk kan hebben voor de gezondheid van de medewerkers. Dit wordt bepaald in de RIE. De werkgever bepaalt dit in overleg met de bedrijfsarts of arbodienst. Er is altijd een (verplicht) basisonderzoek, dat aangevuld kan worden met extra onderzoeken afhankelijk van de functie van de medewerker.

Bepaalde branches, zoals de bouw, scheepvaart, luchtvaart en andere vervoersbedrijven met fysiek zware beroepen dienen altijd uitgebreid fysiek medisch onderzoek aan te bieden. Soms maakt ook psychisch onderzoek deel uit van een medisch onderzoek, bijvoorbeeld bij beroepen waarbij de psychische belasting zwaar is (denk aan politie, sociaal werkers etcetera).

Wat is de rol van OR bij een PMO?

De OR heeft instemmingsrecht wanneer je een PMO wilt aanbieden of zij kunnen hier bij jou als werkgever zelf een aanvraag voor doen. Betrek daarom de OR bij de beslissingen die je maakt rondom je gezondheidsbeleid, zodat zij voortdurend op de hoogte zijn en zich betrokken voelen. Wanneer je organisatie geen OR heeft, kunnen medewerkers ook zelf een aanvraag voor een PMO doen.

Hoe vaak moet je een PMO aanbieden?

Er is geen termijn vastgesteld hoe vaak je een PMO moet aanbieden, dit bepaal je zelf. Baseer je hiervoor op de aard van het werk en de gezondheidsrisico’s dat het werk met zich meebrengt. Een veelgebruikte periodieke cyclus voor het aanbieden van het PMO is driejaarlijks. Het kan wel voorkomen dat het PMO en de cyclus in de cao is opgenomen. Dit is vaak wanneer de gezondheidsrisico’s binnen het werk hoger zijn dan gemiddeld. Als dit zo is, ben je als werkgever verplicht je hieraan te houden.

Wat zijn de voordelen van een PMO?

De uitkomsten van een PMO gaan in eerste instantie natuurlijk naar de medewerker. Hij of zij ontvangt een concreet rapport over zijn of haar gezondheid. Dit wordt weergegeven ten opzichte van een groep vergelijkbare mensen. Een persoonlijk verbeterplan (‘wat moet je doen om je bloeddruk weer in balans te krijgen?’), soms met e-learnings, coaches of een directe doorverwijzing naar een specialist maakt het geheel voor de medewerker compleet. Deze terugkoppeling kan zowel digitaal als in een persoonlijk gesprek.

Als werkgever ontvangt je vanaf 15 deelnemers een organisatierapportage. Hierin staan uiteraard nooit persoonlijke gezondheidsgegevens. Het geeft wel een prima beeld hoe de organisatie er qua gezondheid gemiddeld voor staat. Dit levert concrete input voor het gezondheids- of duurzame inzetbaarheidsbeleid. Ook kun je de uitkomsten vertalen naar maatregelen in het Plan van Aanpak van de RI&E.

PMO vergelijken? Start selectie aanbieders.

HR Navigator gebruikt cookies voor analyse- en veiligheidsdoeleinden, het goed functioneren van de website en het afstemmen van de content en advertenties op deze website op jouw persoonlijke voorkeuren. Ga je verder op onze website? Dan geef je ons toestemming om de cookies te plaatsen.