Arbodienst Alphen aan de Rijn
Ben jij voor jouw organisatie op zoek naar een arbodienst in de omgeving Alphen aan de Rijn? Bijvoorbeeld omdat je merkt dat jouw huidige arbodienst niet meer bij jou past of misschien omdat je nog geen contract met een arbodienst hebt?
Er zijn momenteel 18 arbodiensten en casemanagementbureaus met een eigen vestiging of spreekuurlocatie in Alphen aan de Rijn. Wil je weten welke arbodienst in Alphen aan de Rijn het meest geschikt is voor jouw organisatie? Maak dan gebruik van onze gratis arbodienst selectietool en vind snel en gemakkelijk de arbodienst die bij jou past.
Op zoek naar een arbodienst in regio Alphen aan de Rijn?
Is jouw bedrijf gevestigd in de regio Alphen aan de Rijn? HR Navigator helpt je bij het zoeken naar een geschikte arbodienst. Thuis zitten is voor niemand leuk en kost bovendien een hoop geld. Iedereen is dus gebaat bij een snel herstel van een zieke medewerker. De arbodienst ondersteunt je bij het arbeidsomstandighedenbeleid en het verzuimbeleid.
Offertes van arbodiensten in Alphen aan de Rijn en omstreken
Een arbodienst ondersteunt en adviseert je op het gebied van werk en gezondheid. Je kunt een arbodienst inzetten om advies te geven over arbeidsomstandigheden, maar ook om het ziekteverzuim te verlagen of bijvoorbeeld voor het opzetten van een professioneel arbobeleid.
Hoe kies ik de juiste arbodienst?
Om een goed onderbouwde offerte te kunnen maken, heeft een arbodienst informatie over jouw organisatie en medewerkers nodig. Het vinden van een arbodienst die volledig aansluit bij jouw visie op arbo, verzuim en duurzame inzetbaarheid kan een complexe en tijdrovende klus zijn. Gelukkig kan HR Navigator je hiermee helpen. We brengen eerst je wensen in kaart en selecteren daarna de drie best passende aanbieders. Hier vragen we uitgebreide informatie op. Binnen de beveiligde omgeving van onze website zetten we een vergelijking en offertes voor je klaar. Daarna heb je contact met 1 van onze arbo-adviseurs om de offertes en vergelijking te bespreken. Voordat je gesprekken gaat voeren, geven we je tips welke vragen je kunt stellen aan de arbodiensten, zodat jouw organisatie een onderbouwde keuze kan maken.
Wij helpen je graag met het vinden naar een geschikte arbodienst voor de verzuimbegeleiding van zieke medewerkers. Niet alleen in Alphen aan de Rijn, we kunnen je ook helpen wanneer je op zoek bent naar een arbodienst in de regio Leiden, Zoetermeer, Bodegraven of Woerden.
✓ Gratis en 100% onafhankelijk ✓ 10x sneller dan zelf doen ✓ 15.000+ klanten
Overzicht arbodiensten
Liever zelf een arbodienst selecteren? Hieronder staat een handig overzicht met alle arbodiensten met een spreekuurlocatie in deze regio. De aanbieders worden in willekeurige volgorde getoond. We plaatsen deze overzichten voor jouw gemak en hebben geen commercieel belang bij het plaatsen van hun logo of vermelding.
60 powertips die elke HR-professional moet kennen
In onze dagelijkse powertip delen we de belangrijkste tips en eye-openers over Arbo, Verzuim en HR die we hebben opgedaan bij het ondersteunen van duizenden klanten.
Jouw dagelijkse powertip
✓ Leer wat elke professional moet weten over HR & Arbo
✓ Voorkom dat je in de meest voorkomende valkuilen stapt
✓ Alle checklisten voor je arbo- en verzuimbeleid
✓ De 5 dingen die niet mogen ontbreken in je verzuimbeleid
Gratis Workshop Inkoop arbodienstverlening en preventie
HR Navigator hielp al 15.000+ organisaties bij het vinden van een passende arbodienst.
Onze ervaring hebben we nu gebundeld in een pragmatische workshop.
Wat levert deze workshop jou op?
✓ Je weet wat de 5 grootste valkuilen zijn bij het inkopen van arbo en preventie en hoe je deze voorkomt
✓ Je weet welke arbodiensten er zijn en welke bij jou passen
✓ Je weet welk arbo-model het meest geschikt is voor jou
✓ Je hebt je arbo agenda bepaald en kunt nu aan de slag om de juiste aanbieder te vinden
Elke week gratis de beste HR-Tips
Ontvang gratis de beste HR-tips waarmee je je werk 2 x sneller en 5 x slimmer kunt doen.
"*" geeft vereiste velden aan
Hoe werkt HR Navigator?
Veelgestelde vragen
Ja, dat is al sinds jaar en dag zo. Wel is sinds juli 2017 nieuw dat voor elke werkgever in Nederland minimaal een basiscontract met een arbodienst verplicht is.
In dit basiscontract staat bij welke taken je je moet laten ondersteunen door een arbodienstverlener of bedrijfsarts. Je stelt dit contract gezamenlijk op. De ondernemingsraad (OR) of personeelsvertegenwoordiging (PVT) moet instemmen met de inhoud.
Let bij het kiezen van een nieuwe arbodienst vooral op deze punten om een succesvolle samenwerking te krijgen:
- Ervaring van de arbodienst in jouw branche
- Budget, maar kies nooit alleen maar voor goedkoop of gratis
- Krijg je een vast contactpersoon?
- Referenties van klanten
- Persoonlijke kennismaking
- Soort samenwerking (proactief, communicatie, meedenken, advies)
- Wat jouw OR wil binnen een samenwerking
Een arbodienst is een belangrijke schakel wanneer het gaat om verzuim, veilig werken en risico’s beperken. Ze begeleiden medewerkers tijdens verzuim naar een goede en efficiënte re-integratie, ze helpen bij het opstellen van- en toetsen de RI&E, ze begeleiden gezondheidsonderzoeken en kunnen aanstellingskeuringen doen. Ook mag je van je arbodienst verwachten dat ze je adviseren over je gezondheidsbeleid, hoe je risico’s op verzuim kunt verkleinen en hoe je je verzuimpercentage kunt verlagen. Een goede samenwerking met een arbodienst biedt dan ook vele voordelen.
Gemiddeld kost een arbodienst tussen de 100 en 150 euro per medewerker per jaar. Dat is ongeveer 0,3% van de loonsom op jaarbasis. Er zijn diverse samenwerkingsvormen mogelijk met arbodienstverleners: all-in abonnement (je betaalt een vast bedrag per medewerker per jaar inclusief alle uren van de bedrijfsarts en casemanager) of een verrichtingenabonnement (basisbedrag + betalen per verrichting van een casemanager en/of bedrijfsarts).
Bij de maatwerkregeling kies je voor maatwerk binnen je samenwerkingspartners. Dit betekent dat je met toestemming van je ondernemingsraad zelf besluit bij welke arbodienstverleners je de verschillende activiteiten neerlegt. Bij de vangnetregeling leg je alles bij een gecertificeerde partij neer.
Je komt alleen voor de maatwerkregeling in aanmerking wanneer er wordt voldaan aan deze twee voorwaarden:
- Wanneer de cao de maatwerkregeling toestaat.
- Wanneer er schriftelijke afspraken met de ondernemingsraad zijn gemaakt hierover.
Voldoe je hier niet aan, dan val je automatisch onder de vangnetregeling.
In het basiscontract moeten minimaal de volgende zaken geregeld zijn:
- Ziekteverzuimbegeleiding
- Uitvoeren en toetsen van de RIE
- Uitvoeren van periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek PAGO of PMO
- Aanstellingskeuring
- Rol bedrijfsarts, het recht op een second opinion en de klachtenprocedure
- Vrije toegang van de bedrijfsarts tot elke werkplek
- Preventie
- Verder moet in het basiscontract duidelijk zijn beschreven hoe de bedrijfsarts, ondernemingsraad en preventiemedewerker(s) in de gelegenheid worden gesteld worden om regelmatig te overleggen.
Het basiscontract arbodienstverlening is in de Arbowet opgenomen om medewerkers nog beter te beschermen en een veilige en gezonde werkomgeving te garanderen. Ook is dit basiscontract er om werkgevers houvast te geven en om duidelijkheid te bieden voor alle betrokken partijen.
Marco | Bob