Dood eigen regie

Wachtdagen; het ultieme middel om ziekteverzuim te verlagen (of niet?)

20 april 2022
Algemeen

Sommige werkgevers hanteren wachtdagen bij ziekte. De eerste (of eerste twee) ziektedag(en) wordt dan afgeschreven van het (bovenwettelijk!) verlof of gekort op het salaris. Werkgevers gebruiken deze wachtdagen om het ziekteverzuim laag te houden, maar werkt dat eigenlijk wel?

Mag dat zomaar?

Ja, werkgevers mogen bij één of twee wachtdagen instellen bij verzuim, mits dit in de arbeidsovereenkomst of cao staat. Tijdens deze wachtdag(en) hoeft de werkgever geen loon door te betalen. Soms wordt de dag in mindering gebracht op het bovenwettelijk verlof. Een combinatie kan ook, de eerste ziektedag wordt dan als verlof aangemerkt en de tweede ziektedag wordt dan ingehouden op het loon. Maar een wachtdag mag nooit in mindering worden gebracht op de wettelijke verlofdagen. Wachtdagen gelden niet bij elke ziekmelding, bij ketenverzuim (nieuwe uitval binnen vier weken) krijgt de werknemer vanaf de 1e ziektedag doorbetaald.

Wachtdagen kunnen helpen om het kort verzuim laag te houden

Het is natuurlijk niet leuk om vakantiedagen of salaris kwijt te raken door ziekte. Door het invoeren van wachtdagen zijn werknemers minder snel geneigd om zich ziek te melden bij elke snotneus, een baaldag of als het thuis of op het werk even niet lekker loopt. Werkgevers hopen hiermee onnodig verzuim te voorkomen.

Het grote nadeel is alleen dat werknemers in de praktijk vaak langer ziek zijn als ze zich toch ziek moeten melden. De wachtdagen ben je toch al kwijt, dus waarom zou je na één dag dan al gelijk weer aan het werk gaan? Waar wachtdagen kunnen helpen om het aantal ziekmeldingen te verlagen, zou het maar zo kunnen zorgen voor een verhoging van je verzuim!

En dat is niet het enige nadeel. Wachtdagen kunnen gezien worden als een negatieve arbeidsvoorwaarde. Het maakt je gewoon een minder aantrekkelijke werkgever en het talent kiest liever voor een werkgever die zijn medewerkers wél vertrouwt.

Tot slot zou het invoeren van onbetaalde wachtdagen er voor kunnen zorgen dat werknemers eerder geneigd naar het werk te komen terwijl ze eigenlijk beter thuis hadden kunnen blijven. Sterker nog, ze zouden collega’s kunnen aansteken, waardoor je juist het tegenovergestelde bereikt.

Werkgevers zullen dus goed na moeten denken of wachtdagen voor hun organisatie kunnen werken, of juist niet.

Keuzestress? Vergelijk gratis de beste 45 arbodiensten

Jij vertelt wat je zoekt, wij regelen de rest

✓ De beste arbodiensten al voor je geselecteerd
✓ Enige onafhankelijke arbodienst vergelijkingssite
✓ Persoonlijk advies van dé arbo experts
✓ Meer dan 21.462 klanten
✓ Snel 3 offertes van de beste arbodiensten

Keuze Arbodienst

Ga liever het gesprek aan

Is je medewerker vaak ziek? Ga dan het gesprek aan. Wanneer een medewerker zich vaker dan drie keer per jaar één dag ziek meldt, is er waarschijnlijk meer aan de hand. Vraag of je iets kunt doen en denk mee in mogelijke oplossingen. En waar nodig schakel je je arbodienst in.

Let ook op signalen die erop kunnen wijzen dat een medewerker uit dreigt te vallen. Een medewerker die kortaf of cynisch is, heeft misschien geen werkplezier meer. Is je werknemer nog wel happy? Een medewerker die pauzes overslaat of vaak overwerkt, gaat wellicht gebukt onder toenemende werkdruk, ook een reden voor ziekteverzuim. Als werkgever kun je er proberen op te letten dat iemand niet ondersneeuwt in het werk. Ook zaken als pesten op het werk, privéproblemen, financiële problemen kunnen aanleiding zijn voor uitval.