Bel direct een hr-expert:
085 - 049 1540100%_onafhankelijk_badge

Help, mijn medewerker heeft stress!

Leestijd 4 minuten

Home > Blog > Preventie > Help, mijn medewerker heeft stress!

Een van de grootste oorzaken van lang verzuim zijn PSA-klachten. In normaal Nederlands stress, werkdruk en burn-outs. Het is een flinke uitdaging voor werkgevers om psychische overbelasting van medewerkers aan te pakken, want er zijn veel oorzaken die van invloed zijn hierop. Wat kun je als werkgever doen wanneer je medewerker stress heeft? Want wat de ene medewerker als stress ervaart, is voor de ander geen enkele stress. Het is dus lastig in te schatten hoeveel stress iemand ervaart en welke invloed dit heeft op werk en/of privé. Gelukkig kun je er als werkgever wel van alles aan doen om PSA-klachten te voorkomen, te signaleren en aan te pakken.

Geef leidinggevenden een grote rol

Directe leidinggevenden kennen hun medewerkers als het goed is vaak beter dan jij. Ze zien ze vaker, maken ze mee op dagelijkse basis en kunnen hierdoor goed inschatten wanneer iemand zich net wat anders gedraagt dan normaal. De rol van een leidinggevende is daarom cruciaal bij het voorkomen van burn-outs. Train en begeleid leidinggevenden op het herkennen en aanpakken van oorzaken die leiden tot stress en PSA-klachten:

  • Laat merken dat de medewerker gezien wordt
  • Draag waar mogelijk oplossingen in het werk aan zoals dagje thuiswerken, extra handjes op de werkvloer, coaching aanbieden
  • Wees creatief in de support
  • Toon oprechte interesse in de medewerker

Zorg dat de medewerker erover praat

Het gesprek voeren over PSA gerelateerde klachten, mogelijke oorzaken bespreken, erachter komen wat de medewerker ervaart, hoe de persoonlijke situatie is en welke oplossingen er zijn, helpt vaak. Het lucht op om te praten over wat je bezighoudt en vaak is dit een eerste stap om stressklachten aan te pakken.

Het is niet altijd de leidinggevende die dit gesprek voert. Ook HR kan dit gesprek voeren, maar vaker wordt hiervoor een (externe) coach ingezet. In andere situaties is het verstandig om de medewerker naar preventief naar de bedrijfsarts te sturen. Het belangrijkste is dat de medewerker dit gesprek in vertrouwen kan voeren, waarbij hij of zij zich gehoord en serieus genomen voelt. Zo’n gesprek kan niet alleen de druk eraf halen voor de medewerker, je zoekt ook direct naar mogelijke oplossingen.

Creëer bewustzijn over stress bij je medewerker

Medewerkers voelen zich vaak alleen staan als het gaat om hun stressklachten. Het kan voelen als falen, ze kunnen zich afvragen waarom zij deze stress ervaren en hun collega’s niet of ze zonderen zich af en staan er voor hun gevoel letterlijk alleen voor. Maar zoals we hierboven ook al schreven, PSA-klachten zijn de grootste oorzaak van langdurig verzuim. Medewerkers staan hier zeker niet alleen in, ook al ervaren ze dit wel zo.

Door actief aandacht te geven aan stress, de klachten en de gevolgen van het niet aanpakken van de oorzaken, laat je als werkgever zien dat je dit een belangrijk onderwerp vindt:

  • Benoem het in vergaderingen
  • Neem het op in je verzuimbeleid
  • Laat de OR hun visie hierover delen
  • Geef trainingen hoe je hier beter mee om kunt gaan.

Dit zijn allemaal mogelijkheden om bewustzijn te creëren over dit onderwerp en belangrijker: om de oorzaken en klachten tegen te gaan.

Zorg voor een veilige situatie

Medewerkers moeten weten dat ze open en vertrouwd het gesprek mogen voeren over wat hen bezighoudt. Hebben ze het gevoel dat ze worden afgerekend op wat ze vertellen, dan is de kans groot dat de klachten alleen maar erger worden. Zorg er daarom voor dat je nooit oordeelt over wat je hoort, dat het gesprek altijd in vertrouwen wordt gevoerd en dat de vervolgstappen zijn gericht op het helpen van de medewerker. Zorg er ook voor dat medewerkers weten met wie ze in gesprek kunnen en ook bij wie ze terecht kunnen wanneer ze zich bijvoorbeeld niet gehoord voelen.

Mijn medewerker heeft zich ziekgemeld

Op het moment dat je medewerker zich ziek meldt, wordt het direct een stuk lastiger. Je hebt dan ineens te maken met een hele zwik privacy regels. Je mag als werkgever dan niets meer vragen over de oorzaak of welke sociale en medische aspecten dan ook. Ook wanneer je weet dat de oorzaak bij stressklachten ligt, het bespreken hiervan ligt niet meer in jouw handen.

Schakel altijd zo snel mogelijk met je arbodienst. Zij gaan dan volgens de ‘richtlijn Psychische klachten’ aan de slag. Zij mogen wel doorvragen op de medische kant en adviseren jou over de mogelijkheden van je medewerker, passende interventies zoals een coach of psycholoog en de verwachtingen voor de re-integratie.

Nog ergens hulp bij nodig?

DirectContactKlein
Marco, Bob, Mirco en Merve

Direct advies: 085 - 049 1540

 ma - vrij: 9.00 tot 17.00 uur

Klantbeoordelingen

Elke week gratis de beste HR-Tips

Ontvang gratis de beste HR-tips waarmee je je werk 2 x sneller en 5 x slimmer kunt doen.