Andere vergelijkingssites zijn voor ons een waste of time
Wij werken al heel lang samen met HR Navigator, het zal zeker tien jaar zijn. Ik denk dat een derde van mijn aanvragen via HR Navigator loopt. Die trajecten zijn echt anders. HR Navigator heeft natuurlijk een bepaalde selectiemodule waardoor de vraag en de wensen van de klant al afgestemd zijn op wat wij bieden. Als je zo’n selectie-instrument niet hebt, dan is dat aftasten.
HR Navigator heeft, voordat ik met klanten in gesprek ga, al hele goede vragen gesteld, en daarna hebben ze heel zorgvuldig uitgedokterd wat voor die klant de best passende partijen zijn. Voor mij natuurlijk ontzettend prettig. Want als we aan tafel zitten via HR Navigator, dan klopt het. Je merkt dat de klant echt een match ziet.
Daarom doen we ook geen cold canvas meer. Want wat voor ons heel duidelijk is, is dat arbodienstverlening en koude acquisitie niet werkt. Dat hebben we jarenlang ook naast de samenwerking met HR Navigator laten lopen. Maar bij koude acquisitie moet er best wel veel water door de sloot en je voert heel veel gesprekken voordat je zover bent dat je met elkaar in zee gaat.
Dat zie je ook bij tenders. Grote bedrijven steken op dit moment heel weinig tijd in het uitschrijven van een tender. Vaak doen ze niet eens een marktconsultatie vooraf. Dan zie je dat ze lukraak maar dingen gaan eisen die gewoon niet relevant zijn. Als je kijkt naar waar ze nu hun arbobudget aan besteden en wat ze daarover zeggen in de tender, dan verschilt dat nogal. Verzuim willen ze liever niet over nadenken. Ze willen een goede partij tegen een bepaalde kostprijs maar ja, dat is in onze wereld best wel lastig hè. Je koopt geen stofzuiger met tien mogelijkheden erop.
We hebben de ambitie om goed te zijn voor onze klanten. We willen gestaag groeien en daarom werken we samen met HR Navigator. Als we een paar ton per jaar via HR Navigator groeien, dan vinden we dat prima. Anders zouden we wel agressiever de markt benaderen, of misschien afstappen van onze filosofie taakdelegatie en een bus met bedrijfsartsen neerzetten en daar dan veel sneller mee groeien. Maar dat is niet onze doelstelling.
De afgelopen jaren hebben we via HR Navigator bijna een miljoen euro omzet gerealiseerd. Daar zitten klanten bij met hele mooie namen en die klanten vinden het ook leuk dat ik kom. HR Navigator maakt echt een goede schifting. De klanten die niet serieus zijn, worden eruit gehaald waardoor je de gesprekken op een veel hoger niveau kan beginnen. De klant neemt ons ook heel serieus.
Midden in de corona tijd hadden we bijvoorbeeld een retailbedrijf. Die had ik van tevoren gebeld. En mijn contactpersoon zei gelijk, kan ik bij jullie langskomen? Dan neem ik ook de districtsmanager mee. De klant heb ik toen gelijk kennis laten maken met de bedrijfsarts en de verzuimmanager, zodat ze weer vertrouwen kregen. Want ze hadden echt totaal geen vertrouwen meer in arbodiensten. Ja, dat is dan wel iets wat je klanten mee kan geven, dat het echt anders kan. Die klant was gewoon blij, je voelde ook een soort opluchting van, hèhè eindelijk een club die ons serieus neemt.
Ik merk best wel een verschil met sommige klanten die niet via HR Navigator komen, maar mij spontaan bellen. Doordat ze vervelende ervaringen hebben met arbodiensten, is er een soort van narrigheid. En ik snap dat hè. Want je bent ondernemer, je wilt door met ondernemen. Zeker afgelopen jaar. Je moet gisteren dingen geleverd hebben, de bereikbaarheid moet 1000 procent zijn, allemaal dat soort dingen.
Klanten die via HR Navigator komen, zijn door hen al gerustgesteld. Die denken: ‘laat ik het nog een keertje proberen, ik denk dat ik daar een goed voorstel krijg, of in ieder geval dat zij een selectie voor mij kunnen doen, want zelf kan ik het niet. Zelf heb ik daar geen tijd voor of zelf zie ik door de bomen het bos niet meer’. Als ze via HR Navigator komen, weten ze al heel goed wat ze kunnen verwachten.
In de arbodienstverlening gebeurt er heel veel innovatiefs. En dat zien we de laatste jaren steeds meer, en ook wij timmeren daarin goed aan de weg. Je hebt de hele traditionele stroming, met alleen maar bedrijfsartsen. Daar zijn wij dus niet van.
Ja, en dan zie je dus dat er heel veel missiewerk nog te doen is, en het is fijn dat we HR Navigator hebben, want zij doen ook een stukje missiewerk richting klanten. Ze leggen klanten uit dat het soms veel beter is om met ons model van taakdelegatie te werken en om communicatie met de medewerker op gang te houden en krijgen, maar het ook over preventie te hebben.
Ik werk ook met een andere leverancier die leads aandraagt, maar daar gaat het heel anders. Die bieden alleen een digitaal platform en meer niet. Door de helft van de leads die zij aandragen, word je niet eens teruggebeld. Er zijn ook andere initiatieven, zeker ook dit jaar, maar als je dan doorvraagt, blijkt al snel dat het anders is en dat het voor ons een waste of time gaat zijn. Die zijn ook niet onafhankelijk en je moet dit gewoon onafhankelijk doen.
Ik zou HR Navigator sowieso aan andere arbodiensten aanbevelen. Ze stellen de klant drie arbodiensten voor. Ze doen die match echt vanuit de systemen, dat gebeurt op een rechtvaardige manier, dus daar heb ik wel vertrouwen in. Ik heb nog nooit een lead geweigerd, omdat die niet zou passen. Dus dat zegt wel wat.