Zonder HR Navigator was ik nooit zover gekomen
Ik kwam uit de re-integratiebranche en moest in 2008 een herstart maken. We werden toen een arbodienst. Via een investeerder die ons hielp, kwam ik bij HR Navigator terecht. Ik ben heel praktisch ingesteld en dacht na de kennismaking: Levert het wat op? Ik besloot om gewoon een jaar op proef met HR Navigator in zee te gaan. Ik heb in al die tijd geen reden meer gehad om weg te gaan.
Ik merkte dat het lastig was om aan tafel te komen bij een potentiële klant, maar dat het nog lastiger is om in dat voortraject geselecteerd te worden. En dat is nou net wat HR Navigator verzorgt. Als ik aan tafel zit bij een klant, dan vertellen ze me vaak dat ze al een goed beeld hebben van de arbodiensten waar ze een keuze uit kunnen maken. Soms hebben ze zelfs al een voorkeur.
Zonder de samenwerking met HR Navigator was ik nooit zover gekomen. Ik heb al meer dan 250 klanten binnengehaald. In verhouding met andere partners, die ook klanten voor ons voorstellen, scoren ze het hoogst. Dat komt door hun werkwijze. De gesprekken die we met klanten via HR Navigator voeren zijn nooit een ‘moetje’. Dat ervaar ik soms wel bij klanten die via de andere kanalen binnenkomen, omdat die vaak verdienen per gesprek dat ze voor je regelen.
Wat ik heel belangrijk vind, is dat HR Navigator onze organisatie goed kent, waardoor ze ons goed kunnen matchen met passende klanten. De adviseurs van HR Navigator benaderen ons ook actief om te overleggen over bepaalde aanvragen. Ze zijn ook heel goed bereikbaar als ik ze wil spreken. In al die jaren zijn er natuurlijk best een aantal verschillende adviseurs geweest, maar de kern van HR Navigator is altijd hetzelfde gebleven. Gedrevenheid.
HR Navigator heeft mij heel veel bijgebracht, waaronder het echt goed luisteren naar een klant. Een goede ondernemer zoekt naar criticasters in de markt en ook naar mensen die je verder kunnen helpen. Maar dan moet je wel tegen kritiek kunnen, omdat dat je verder brengt in je leerproces. Ik heb echt het gevoel dat ik een goede sparring partner heb gevonden met wie ik ook iets concreets doe, in plaats van alleen maar praten. Wat ik ook mooi vind, is dat ik we de feedback van de klant over onze dienstverlening ook weer terugkrijgen. Ik vind die combinatie gewoon goed.
Zeker dat eerste jaar van de samenwerking met HR Navigator had ik zoiets van: ‘Dit is eigenlijk wel heel erg makkelijk. Het was van: ‘Pats, boem! Hier heb je een aanvraag en het is aan jou om de klant binnen te halen’. Je hoeft dus weinig aan verkoop te doen. Want ja, HR Navigator heeft bijna de hele acquisitie overgenomen.
Ik heb ook contact met andere arbodiensten en die zijn vaak al aangesloten bij HR Navigator. Maar als ze nog niet bij hen zijn aangesloten, zou ik zeggen: Als je een goede partij zoekt die de verkoop voor je wil doen, dan zou ik kiezen voor HR Navigator. Dat scheelt je tijd en geld. Het is een partij die goed weet waar jij voor staat en wat je doet. Uiteindelijk wil je samenwerken en wil je ook samen geld verdienen. Mijn ervaring is dat er geen andere partij op deze markt is die datgene kan bieden wat HR Navigator heeft.
Recent heb ik mijn bedrijf verkocht en ze toen ook aanbevolen bij de nieuwe eigenaar. Die had eerst zijn bedenkingen en dacht dat hij zelf wel de sales kon gaan doen. Ik heb toen uitgelegd dat het niet zo simpel is. Als HR Navigator er niet was geweest, dan was ik waarschijnlijk niet op dit punt gekomen als waar ik nu sta. Onze samenwerking heeft dat verschil gemaakt.
Ik vind het bijzonder dat er via HR Navigator veel klanten zijn binnengekomen met wie we echt een match hebben. En die klanten blijven dan ook jarenlang bij je. Er is er zelfs een die al 12,5 jaar bij ons is. Dan merk je toch dat die match vanaf het begin heel belangrijk is. Het is dan dus een wederzijds goede keuze geweest.