In dit tempo komen er volgend jaar nog 100 klanten bij
Ik heb een achtergrond in de transport en logistiek, dus het starten van een arbodienst is niet echt iets wat ik op de kleuterschool heb bedacht. Maar op een gegeven moment werd ik bij mijn toenmalige werkgever gebombardeerd tot intern casemanager en werkte nauw samen met een bedrijfsarts. Die menselijke kant vond ik erg leuk.
Het balletje is pas echt gaan rollen, toen ik in aanraking kwam met de Florys Groep. Die doet alles wat te maken heeft met personeel en organisatie, dus uitzenden, detacheren, verlonen, et cetera. Het enige wat ze nog niet deden was verzuimbegeleiding en dat wilden ze graag met mij samen doen. We hebben toen de koppen bij elkaar gestoken en zijn arbodienst Prevenzo begonnen.
In eerste instantie kwam de groei uit het eigen netwerk. Dus van de klanten van Florys Groep en uit mijn eigen netwerk in de transport en logistiek. Maar ik kwam al snel tot de conclusie, dat er nog een heel onontgonnen gebied lag. Ik heb toen vrij snel contact met HR Navigator gezocht, maar twijfelde eerst nog. We groeiden zonder hulp ook nog en zouden we de groei wel aankunnen als we gingen samenwerken?
Tot ik vorig jaar het gevoel kreeg dat we die sterke groei wel aan zouden kunnen. We hadden inmiddels een stevige basis. Sinds een klein half jaar zijn we nu bij HR Navigator aangesloten. Wat de doorslag gaf, was dat ik echt een nieuw netwerk wilde aanboren. Maar vooral het vakinhoudelijk sparren.
HR Navigator kan soms – tot vervelends toe – kritische vragen stellen en dat vind ik wel heel leuk. Zo bleef Marco de Zeeuw maar doorzagen over waarom ik de lopende dossiers overnam in een 90 euro contract. Hij snapte niet dat ik de bagger van een ander wilde overnemen in een abonnement waar alles bij is inbegrepen, terwijl iedereen weet dat dit niet uit kan. Die kritische vragen helpen mij in mijn denken over onze arbodienstverlening. Er zijn meerdere platforms waar je gewoon omzet kan genereren. Maar ik vind het minstens zo belangrijk, dat er op een opbouwende manier meegekeken wordt.
We werken nu een half jaar samen met HR Navigator en ik heb wel eens uitgeroepen: “Als jullie zo doorgaan, raak in een burn-out!” Want we kregen toen in een paar weken zoveel aanvragen dat ik het bijna niet kon verwerken. Het liefste ga ik namelijk even bij de klanten langs, ook die kleine met maar twintig medewerkers.
Ik wist niet heel goed wat ik kon verwachten. Bij aanvang heb ik toen tegen HR Navigator gezegd dat ik wilde verdubbelen. Eerst zien dacht ik nog. Maar dat het zo snel zou gaan had ik niet verwacht. De cijfers liegen er niet om. We hebben gewoon nieuwe markten en nieuwe klanten gekregen. Soms is het zelfs even too much. Eén grote klant heb ik daarom afgewezen.
Het is heel fijn schakelen met de adviseurs van HR Navigator. Tuurlijk, je moet zakelijke afspraken maken, maar het niet alleen maar zakelijk benaderen. Het leven is leuk. Maar het werk is ook leuk. En dat mag je ook best uitstralen in hoe je met elkaar omgaat. HR Navigator heeft een beetje dezelfde werkwijze, vind ik. Ik hou ervan om de relatie aan te gaan, zij ook.
Zeker bij de wat kleinere klanten, die zoeken een arbodienst als er shit is. Op dat soort momenten kun je echt een soort reddende engel zijn. Klanten zeggen dan: “Oh gelukkig, er is iemand die mij bij de hand neemt”.
Ik zou HR Navigator absoluut aanbevelen aan andere arbodiensten. Het ligt er wel aan wat jouw strategie is. Het werkt vooral als je echt de markt op wilt en wilt groeien. De adviseurs van HR Navigator hadden snel door welke klanten bij me passen. Zo van, die is een beetje klein voor Kees, of dat type bedrijf past bij hem. Dat komt door het goede contact dat we hebben. Ik schakel heel vaak met ze. Dat vind ik echt leuk. Het gaat ook wel heel snel nu. Of ik dat volhoud? Dat is een hele mooie vraag, want in dit tempo komen er volgend jaar nog 100 klanten bij!