Top 8 meest bizarre adviezen van de bedrijfsarts
De bedrijfsarts is een betrouwbare samenwerkingspartner bij verzuim. Hij (of zij) adviseert zowel werkgever als medewerker over het re-integreren, is objectief en kan goed de situatie inschatten omdat hij je organisatie goed kent. Oké… dit is natuurlijk de ideale situatie, want samenwerken met de bedrijfsarts verloopt helaas lang niet altijd zo soepel. Ondanks dat we weten aan welke kenmerken een goede bedrijfsarts voldoet, horen we nog weleens anders van onze klanten. We zetten de acht meest bizarre adviezen voor je op een rij, die stuk voor stuk van bedrijfsartsen kwamen.
8. Het einde van het jaarcontract = geen verzuimbegeleiding
Bedrijfsartsen die adviseren dat begeleiding van een zieke medewerker niet meer nodig is, omdat zijn of haar contract toch bijna afloopt. Regelmatig komen werkgevers bij ons na dit advies van de bedrijfsarts. Gelukkig vragen ze hier extra advies over, want het klopt natuurlijk van geen kant. Ook medewerkers met een tijdelijk dienstverband moet je begeleiden als zij zich ziekmelden. En dit wil je ook, want met de gemoderniseerde ziektewet komt de rekening voor de uitkering regelrecht op het bordje van de werkgever terug. Daarom is het van groot belang om samen met de bedrijfsarts scherp te hebben óf iemand arbeidsongeschikt is en wat hij of zij nog wel kan doen om een sluitend verzuimdossier te hebben.
7. Je bent niet ziek, stel je niet aan
Een bedrijfsarts is onpartijdig en moet handelen in het belang van de gezondheid van de medewerker. Toch komt het nog al te vaak voor dat een bedrijfsarts handelt onder druk van de werkgever om de medewerker zo snel mogelijk te laten re-integreren. Vooral bij psychische klachten, die niet zo makkelijk aantoonbaar zijn als fysieke klachten, horen we nogal eens dat een medewerker als niet-ziek wordt bestempeld en weer aan het werk moet. Of dit ook echt het geval is, is de vraag. Gelukkig maar dat je tegenwoordig als medewerker recht hebt op een second opinion bij een onafhankelijke bedrijfsarts.
6. Laat hem maar even met rust
Maar al te vaak geeft een bedrijfsarts aan dat het beter is even geen contact met de medewerker op te nemen. Uiteraard zijn er situaties waarbij contact weinig bijdraagt aan het herstel, maar positieve belangstelling vanuit de werkgever is natuurlijk wel erg belangrijk voor de medewerker én zijn collega’s. Argumenten van de bedrijfsarts voor dit advies is dat de medewerker zelf aangeeft ‘er even geen behoefte aan te hebben’ of ‘dat hij zijn leidinggevende er nu echt niet bij kan hebben’. Dit zijn vaak medewerkers met psychische klachten of met een latent arbeidsconflict. Maar met rust laten vergroot de afstand. En juist voor deze medewerkers is het goed om in contact te blijven en samen oplossingen te zoeken.
5. Zet een koptelefoon op en neem lenzen
Slecht kunnen concentreren in een kantoortuin? Je werk hierdoor niet meer goed kunnen doen? Elke avond moe thuis komen? Een van je medewerkers gaat naar de bedrijfsarts met deze klachten en krijgt het advies om een koptelefoon te dragen. Als hij vervolgens aangeeft dat dit niet mogelijk is, want hij draagt een bril en dan gaan zijn oren pijn doen, adviseert de bedrijfsarts vervolgens om lenzen te gaan dragen. Tja…
Keuzestress? Vergelijk gratis de beste 45 bedrijfsartsen
Jij vertelt wat je zoekt, wij regelen de rest
✓ De beste bedrijfsartsen al voor je geselecteerd
✓ Enige onafhankelijke bedrijfsarts vergelijkingssite
✓ Persoonlijk advies van dé arbo experts
✓ Meer dan 21.462 klanten
✓Snel 3 offertes van de beste bedrijfsartsen
4. Volg elke week een zumba-les
Bewegen is goed voor body en mind. Tegenwoordig zie, hoor en lees je dit overal. Heb je last van stress? Slaap je slecht? Last van stemmingswisselingen? Wegtrekkers overdag? Ga meer bewegen. Dit is vaak een van de eerste adviezen die iemand krijgt. Is dit een advies dat je van de bedrijfsarts krijgt? Ja, als onderdeel van een groter geheel. Maar toen laatst een klant vertelde dat haar bedrijfsarts als eerste stap binnen de re-integratie alleen het volgen van zumba-lessen had geadviseerd voor de komende 6 weken, konden we de twijfel van onze klant en de drang naar een second opinion best voorstellen.
3. Stel de vraag: zou je je ook ziek melden als je ZZP’er was?
Een bedrijfsarts die een werkgever adviseert: “als een medewerker zich ziek meldt, vraag dan of hij zich ook zou ziek melden als hij een ZZP’er was.” Onze ogen schoten als bolletjes uit hun kas bij het horen van dit advies. Welk antwoord verwacht je te krijgen? “Oh ja, als je er zo tegenaan kijkt, ik ben helemaal niet zo ziek dat ik niet kan werken. Als jij mijn loon niet zou doorbetalen bij mijn verkoudheid zou ik natuurlijk wel komen. Maar haha, dat is natuurlijk niet zo. Ik bén geen ZZP’er, dus ik meld mij gewoon ziek. Lekker puh!”. Wil je een onveilige cultuur stimuleren en wil je je medewerkers niet serieus nemen, stel dan vooral deze vraag.
2. Kom mijn yogalessen volgen
Ademhalingsoefeningen, meditatie, yoga: het draagt allemaal bij aan minder stress ervaren en hier beter mee om kunnen gaan. Het hoort er tegenwoordig ook wel een beetje bij: je innerlijke rust vinden, op zoek naar je ‘echte ik’, leren hoe je reageert op en omgaat met stressvolle situaties. Het is dan ook geen probleem dat de bedrijfsarts naast de STECR richtlijn psychische arbeidsverzuim de juiste professional adviseert om hiermee aan de slag te gaan. Helaas was het in dit geval zijn enige advies en waren het ook nog eens zijn eigen yogalessen die hij in de avonduren zelf op zijn zolderkamertje gaf. Typisch gevalletje even lekker bijklussen.
1. Doe elke dag een yoghurt-pakking
Het summum van bizarre adviezen van de laatste tijd was een bedrijfsarts die een yoghurt-pakking adviseerde. Ik hoor je al denken: ja, maar moet dat dan volle yogurt zijn? Of Griekse yogurt omdat daar betere vetten in zitten? Of ga je met de soja-hype mee en kies je voor soja-yoghurt? In alle eerlijkheid, toen wij van een van onze klant hoorden dat zijn bedrijfsarts dit had geadviseerd aan een van zijn medewerkers, hebben we heel hard gelachen. En nog steeds kunnen we hier helemaal stuk omgaan. Maar eigenlijk is het diep triest natuurlijk, vandaar dat dit ook onze nummer 1 is. Een dagelijkse yoghurt-pakking als advies van de bedrijfsarts om van je burn-out af te komen, dat kun je gewoon niet serieus nemen.
Samenwerken met de bedrijfsarts
Ondanks dat deze adviezen van een bedrijfsarts grappig zijn om te lezen, zijn ze natuurlijk helemaal niet grappig om als medewerker of werkgever te horen. Je wil samenwerken met een bedrijfsarts die op een professionele manier de situatie inschat, op basis van de gegevens van je medewerker en op basis van wat hij over je organisatie kent. Je mag adviezen verwachten waar zowel jij als de medewerker echt iets aan heeft en waarvan je met zekerheid kan zeggen dat dit bijdraagt aan een effectief herstel en het niet opnieuw uitvallen met dezelfde klachten.
Twijfel je aan het advies? Ook als werkgever mag je een second opinion aanvragen bij een onafhankelijke bedrijfsarts. En ben je nog op zoek naar een bedrijfsarts? Vergelijk en selecteer de bedrijfsarts die het beste bij jouw organisatie past.