Werkgever geen interesse in goedkoopste arbodienst
Communicatie, kwaliteit en bereikbaarheid veel belangrijker
Slechts 10 euro per medewerker! Bij ons gratis aansluiting! Arbodiensten stunten volop met lage prijzen. Maar waarom? Uit onderzoek van Arbokiezer onder 570 werkgevers blijkt dat werkgevers de prijs niet zo interessant vinden. Wat ze wél zoeken: goede communicatie en dito kwaliteit van de bedrijfsarts, een vast contactpersoon en bereikbaar zijn. Dat moet voor de klantgerichte arbodienstverleners niet zo moeilijk zijn toch? Kunnen ze gelijk hun echte toegevoegde waarde in de spotlights te zetten: het voorkomen van forse schade door een doordacht preventie- en risicobeleid.
Vrijwel elke arbodienst zegt bij voorkeur over de volle breedte haar diensten te leveren. De belangrijkste thema’s zijn dan risicoanalyse en preventie, verzuimbegeleiding en duurzame inzetbaarheid. “Toch zien we uit ons onderzoek onder 570 werkgevers dat er vaak alleen maar verzuimbegeleiding wordt ingekocht”, zegt Marco de Zeeuw, adviseur bij Arbokiezer. “De vraag is: ligt dit aan werkgevers of aan de arbodiensten zelf?”
Kalf is al verdronken
Uiteraard is er een categorie werkgevers die het allemaal wel gelooft met dat ‘arbo-gedoe’. Het gaat om ongeveer 20% van de werkgevers, voornamelijk in het MKB en zonder veel verzuimhistorie. De Zeeuw: “Zij denken – onterecht – dat ze aan de wet voldoen met een minimaal arbocontract en vinden dat het niets mag kosten. Arbodiensten spelen hierop in door zogenaamd gratis arbodienstverlening te bieden.”
Keuzestress? Vergelijk gratis de beste 45 arbodiensten
Jij vertelt wat je zoekt, wij regelen de rest
✓ De beste arbodiensten al voor je geselecteerd
✓ Enige onafhankelijke arbodienst vergelijkingssite
✓ Persoonlijk advies van dé arbo experts
✓ Meer dan 21.462 klanten
✓ Snel 3 offertes van de beste arbodiensten
“Maar hoeveel persoonlijke, preventieve of proactieve support mag je verwachten voor een paar tientjes per jaar?”, legt De Zeeuw uit. “Deze aanbieders komen echt alleen in actie als de werkgever hen belt, en dat doet hij alleen als er al sprake is van dreigend langdurig verzuim. Het kalf is dan natuurlijk al half verdronken. De hulpvraag komt dus domweg te laat en dat kost geld. Goedkoop wordt duurkoop.”
Niet in top 5
Er is sprake van stevige concurrentie in arboland, ziet De Zeeuw. “Een aantal arbodienstverleners denkt met deze minimale contracten marktaandeel te kunnen behouden, en dat de klant daarna wel vanzelf gaat bellen om een dienst af te nemen. Zo werkt het echter niet in de praktijk. Na elk telefoontje volgt een factuur, dus het inschakelen wordt vaak uitgesteld. Gevolg is dat de ontevredenheid over dit soort dienstverlening toeneemt.”
Het goede nieuws is dat werkgevers prijs minder belangrijk vinden dan arbodienstverleners denken. “In ons onderzoek naar wat werkgevers belangrijk vinden bij het selecteren van een arbodienst komt prijs pas op de zesde plaats. Op nummer één staat duidelijke en goede communicatie vanuit de arbodienst en arboprofessional, gevolgd door kwaliteit van de dienstverlening.” Ook een vast contactpersoon (3) en goede bereikbaarheid (4) blijken nog altijd veel belangrijker dan prijs.
Praat over de echte thema’s
Maar waar hebben we het nu helemaal over? Een volwaardig arbocontract kost gemiddeld 100 euro per medewerker per jaar. Dat is welgeteld 0,28% van een gemiddeld jaarsalaris. Met de wetenschap dat een gemiddelde verzuimdag 230 euro kost, zou het ook vanuit financieel perspectief geen issue mogen zijn. “Verstandige werkgevers denken dus verder dan een verzuimpakketje”, stelt De Zeeuw.
En arbodienstverleners? “Die moeten aan de bak om hun klanten te overtuigen van hun meerwaarde. Ons advies is dan ook: ga op basis van de echte HR-thema’s in gesprek, zoals preventie, levensfase-bewust personeelsbeleid, scholing, duurzame inzetbaarheid, werkdruk en loopbaanplanning. Dan ben je proactief bezig met bedrijfsgezondheid en help je de organisatie én haar medewerkers echt verder. Bovendien is deze manier van dienstverlening in lijn met de nieuwe Arbowet. Je bouwt dus gelijk aan de toekomstbestendigheid van je eigen organisatie.”