Hoe kies je het juiste arbodienst-abonnement?
Sinds juli 2017 is het verplicht om een contract (abonnement) te hebben bij een arbodienst. Je kan ervoor kiezen om alleen een basiscontract af te sluiten, dit is de minimale vereiste die elke werkgever nodig heeft.
Wij zien in de praktijk dat werkgevers de behoefte hebben aan meer support van de arbodienst en adviseren dan ook om net wat meer te nemen dan alleen dit basiscontract. Waarom?
Je mag als werkgever vrijwel niets meer vragen aan je medewerker en hierover vastleggen, dus ‘Eigen Regie’ wordt hiermee erg lastig. Bovendien is verzuim door de complexiteit echt een vak an sich geworden.
Er zijn specialisten die dagelijks hiermee te maken hebben en jou goed kunnen adviseren en bijstaan. Bovendien: elke geïnvesteerde euro in goede arbozorg en een goede relatie met je arbodienst levert je er zeker vier op. Het draagt bij aan het verlagen van je ziekteverzuimpercentage
Naast deze samenwerkingsvorm zijn er verschillende soorten abonnementen om te kiezen, we nemen je mee in de vier meest afgesloten abonnementen.
Abonnement 1: Het basiscontract
Het is al heel lang verplicht om je arbo- en verzuimbeleid te regelen via de vangnet- of maatwerkregeling. En sinds juli 2017 is het verplicht om elk arbocontract minimaal te laten voldoen aan de voorwaarden voor het basiscontract Arbodienstverlening. Dit abonnement bij de arbodienst zorgt ervoor dat de arbodienst zijn werk op professionele wijze kan doen. Hiermee is aandacht voor het voorkomen van ziekte en ongevallen (preventie) en een betere kwaliteit van de arbodienstverlening geborgd.
De Arbowet schrijft voor dat elke werkgever zich moet laten begeleiden bij vier kerntaken, door verschillende kerndeskundigen. Ook staat opgesteld bij welke activiteiten je door wie laat begeleiden. Verder zijn de volgende spelregels beschreven:
- Overleg met OR en preventiemedewerker: de kerndeskundigen moeten kunnen overleggen en samenwerken met de preventiemedewerker en de ondernemingsraad (OR).
- Bezoek aan de werkplek: de bedrijfsarts moet iedere werkplek kunnen bezoeken.
- Second opinion: de werknemer moet de mogelijkheid hebben om een second opinion aan te vragen aan een andere bedrijfsarts als hij twijfelt aan een gegeven advies. Dit maakt het handelen van de professional transparant en toetsbaar.
- Klachtenprocedure: iedere bedrijfsarts of arbodienst moet een duidelijke werkwijze of procedure hebben die beschrijft hoe en waar de werknemer eventuele klachten kan indienen over de dienstverlening door de bedrijfsarts.
- Melden beroepsziekten: een bedrijfsarts moet tijd kunnen besteden aan het opsporen, onderkennen, diagnosticeren en melden van beroepsziekten
- Advisering over preventie: minimaal jaarlijks overleg met werkgever en Ondernemingsraad (of PVT) door de bedrijfsarts over het voorkomen van gezondheidsklachten.
Download de gratis inkoopgids arbodienstverlening
In deze handige inkoopgids vertellen we je alles wat we de de afgelopen 10 jaar hebben geleerd over het selecteren van de best passende arbodienst voor onze 21.462+ klanten. Leer van onze ervaring en weet welke vragen je moet stellen om nooit meer een verkeerde arbodienst te kiezen.
Wat biedt het basiscontract een werkgever?
Bij deze abonnementsvorm van de arbodienst koop je als het ware alléén je wettelijke verplichtingen en niet de inzet van de kerndeskundigen zelf. Deze inzet gaat op basis van nacalculatie. Dit klinkt voor veel MKB bedrijven ideaal, omdat je op deze manier de kosten laag lijkt te houden. Maar laat je niet foppen. Want een ‘gratis basiscontract’ of ‘gratis aansluiting’ bestaat gewoon niet.
Wat biedt dit contract je niet?
Vroeg of laat is elke werkgever aan de beurt: je krijgt te maken met lang verzuim. En gebeurt dit, dan heb je waarschijnlijk geen idee wat je moet doen.
Kent de arbodienst jouw organisatie niet, dan kan zij ook niet adviseren op basis van deze kennis en de vraag is of ze überhaupt voor je klaar staan. Je hebt er immers zelf voor gekozen geen relatie met de arbodienst op te bouwen en hen alleen in te schakelen wanneer je ze nodig hebt. Ze hebben de hulp aan jouw organisatie niet in hun planning opgenomen, dus gegarandeerd dat je lang moet wachten op de juiste deskundige. En hoe langer je bijvoorbeeld moet wachten op de Bedrijfsarts, hoe langer jouw medewerker uit de running is. En dan hebben we nog het nog niet eens over wat je hiervoor betaalt. Want bij deze abonnementsvorm rekent de arbodienst echt élke actie, zelf als ze je voicemail inspreken wordt op basis van uurtje-factuurtje berekend.
Abonnement 2: Basiscontract met ondersteuning van een casemanager
Met bovenstaande willen we je niet bang maken, maar zoals al gezegd, we weten uit ervaring dat elke werkgever een keer aan de beurt is binnen lang verzuim. En om te voorkomen dat je rekening dan alsnog enorm oploopt, adviseren we om dit voor te zijn door een net wat uitgebreider abonnement bij je arbodienst af te sluiten. Ook wanneer je niet te maken krijgt met lang verzuim, biedt deze abonnementsvorm met ondersteuning van een casemanager je veel voordelen.
Wat biedt deze abonnementsvorm een werkgever?
Bij deze vorm heb je een vast contactpersoon bij je arbodienst. Deze casemanager leert jou, je behoeften en de organisatie kennen en kan dus (preventief) adviseren over een sterk arbo- en verzuimbeleid. Daarbij kun je de casemanager altijd bellen en om advies te vragen, zonder dat je hiervoor direct een factuur krijgt. Omdat je per medewerker per jaar betaalt, houdt de arbodienst hier rekening mee in zijn de planning en staat jouw casemanager ook echt voor je klaar.
En wanneer één van je medewerkers dan toch langdurig ziek is, dan heb je altijd iemand in de buurt die je direct kan adviseren over alle regels, procedures en stappen die je moet volgen. De kosten voor deze abonnementsvorm liggen zo tussen de € 100 en € 150 per medewerker per jaar. De Bedrijfsarts zit niet bij dit abonnement in, dus alle activiteiten waarbij de Bedrijfsarts nodig is, zijn wel op basis van een uurtarief en nacalculatie.
Abonnement 3: Basiscontract met ondersteuning van een casemanager en een bedrijfsarts
Bij deze abonnementsvorm is de inzet van de Bedrijfsarts meegenomen. Dit soort abonnementskosten liggen tussen de € 150 en € 250 per medewerker per jaar. Wanneer je te maken krijgt met langdurig verzuim, kun je dus ook rekenen op de Bedrijfsarts. Het voordeel van dit abonnement is dat je ook afspraken met elkaar kunt maken over de termijn waarop de bedrijfsarts beschikbaar is voor een medewerker. Omdat je hiervoor betaalt, maak je harde afspraken over het service level (en de ander hierop aanspreken als dit niet wordt behaald). Hiermee regel je van tevoren dat je een efficiënt beleid voert ten aanzien van verzuim.
Abonnement 4: Full service abonnement
Deze abonnementsvorm wordt het minst vaak gekozen, omdat dit een heel uitgebreid pakket is. Behalve ondersteuning van de Casemanager en de Bedrijfsarts, voert de arbodienst ook periodieke gezondheidsonderzoeken uit en stelt allerlei aanvullende interventies beschikbaar als deze nodig zijn. Daarbij kun je denken aan een Arbeidsdeskundige, een coach, een bedrijfsmaatschappelijk werker of een psycholoog.
Zoals de vorm van het abonnement al zegt, dit is full service. De arbodienst kent jou, je behoeften en je organisatie en levert verschillende diensten op verschillende momenten om je te ondersteunen bij een effectief arbo- en verzuimbeleid. Niet alleen om te ondersteunen bij activiteiten die op een bepaald moment nodig zijn, maar ook om preventief mee te denken om bijvoorbeeld je verzuimpercentage te verlagen en een actueel veiligheidsbeleid te voeren.
Let op! Kies de juiste arbodienst voor jou
We adviseren vaak om te kiezen voor abonnementsvorm 2 of 3, omdat je dan altijd samenwerkt met een vast contactpersoon en jullie elkaar goed leren kennen. Daarbij ken je de investering vooraf, dus wordt je hierdoor ook niet verrast. En als laatste en eigenlijk ook het belangrijkste: de drempel om je arbodienst te bellen voor vragen of advies is met deze vormen het kleinst. Wat weer bijdraagt aan een goed en preventief arbo- en verzuimbeleid.
Maar welke abonnementsvorm je ook kiest, het blijft belangrijk om te werken met een arbodienst die bij jou en je behoeften past. Zoek hierin een samenwerkingspartner, je wilt er namelijk zeker van zijn dat een arbodienst in jouw- en je medewerkers belang handelt en niet alleen op het geld uit is. Ga daarom dus altijd in gesprek met meerdere arbodiensten, om erachter te komen of jullie bij elkaar passen. We denken graag met je mee en helpen je op een eerlijke en transparante manier om de best passende arbodienst voor jou te vinden. Meer weten? Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan met een van onze adviseurs.
Ps. In dit artikel lichten we toe wat een arbodienst precies voor je kan betekenen en welke kerndeskundigen je nodig hebt. Het blijft namelijk een ingewikkelde puzzel, maar we helpen je graag.