Wat kost een arbodienst?
Gemiddeld kost een arbodienst tussen de 150 en 200 euro per medewerker per jaar. Dat is ongeveer 0,3% van de loonsom op jaarbasis. Er zijn diverse samenwerkingsvormen mogelijk met arbodienstverleners: all-in abonnement (je betaalt een vast bedrag per medewerker per jaar) of de verrichtingenabonnement (basisbedrag + betalen per verrichting).
Waarom zijn er kosten verbonden aan een arbodienst?
Een arbodienst is een commerciële instelling dus je betaalt voor de diensten die ze leveren. Volgens de Arbowet is een arbodienst verplicht en daar zijn nou eenmaal kosten aan verbonden, een gratis arbodienst bestaat niet. Je bent wel helemaal vrij in je keuze welke dienstverlener je in de arm neemt.
Wat kost een zieke werknemer per dag eigenlijk?
Werkgevers zijn wettelijk verplicht om minimaal 70 procent van het loon gedurende 104 weken door te betalen. Volgens berekeningen van TNO kost het doorbetalen van het loon van een zieke werknemer gemiddeld 230 euro per dag, dit is de loondoorbetaling. Daarnaast heb je als werkgever ook te maken met indirecte kosten: kosten voor vervangend personeel, arbodienstverlening, begeleiding en re-integratie van een zieke medewerker. Hiermee kunnen de ziekteverzuimkosten oplopen tot wel 400 euro per dag!
Wat is de dienstverlening waarvoor ik betaal?
De Arbowet schrijft voor dat er vier kerntaken zijn waarbij je je in ieder geval moet laten ondersteunen door een arbodienst: het voorkomen van ziekteverzuim, ziekteverzuimbegeleiding, Periodiek arbeidsgezondheidskundige onderzoeken (PAGO), aanstellingskeuringen en het uitvoeren en opstellen van de Risico-inventarisatie & Evaluatie (RI&E). Daarnaast zijn er nog andere vormen van ondersteuning mogelijk waarmee een arbodienst kan helpen. Trainingen voor leidinggevenden en medewerkers bijvoorbeeld.
Per 1 juli 2017 dient iedere werkgever een basiscontract te hebben met een arbodienst of bedrijfsarts. In dit basiscontract arbodienstverlening staat bij welke taken je je moet laten ondersteunen door een arbodienstverlener of bedrijfsarts.
Welke samenwerkingsvormen zijn er?
Er zijn diverse abonnementsvormen mogelijk met arbodienstverleners, dit zijn de smaken:
Een basiscontract arbodienstverlening
Met een basiscontract voldoe je aan de minimale wettelijke verplichtingen, maar de verdere ondersteuning is beperkt. Je koopt hiermee alleen de wettelijke verplichtingen, niet de inzet van de kerndeskundigen zelf. Dit kan aantrekkelijk lijken voor veel MKB-bedrijven, omdat het de kosten laag houdt. Maar laat je niet foppen. Een ‘gratis basiscontract’ of ‘gratis aansluiting’ bestaat gewoon niet. Zodra een medewerker ziek wordt, kun je een rekening verwachten voor contact met de casemanager en de bedrijfsarts.
Een basiscontract arbodienstverlening inclusief alle uren casemanager
Bij deze vorm heb je een vast contactpersoon bij je arbodienst: de casemanager. Deze persoon leert jou, je behoeften en je organisatie kennen, en kan dus (preventief) adviseren over een sterk arbo- en verzuimbeleid. Je kunt de casemanager altijd bellen voor advies, zonder dat je hiervoor direct een factuur krijgt. Omdat je per medewerker per jaar betaalt, houdt de arbodienst hier rekening mee in de planning en staat jouw casemanager echt voor je klaar.
En als een medewerker toch langdurig ziek wordt, heb je altijd iemand in de buurt die je direct kan adviseren over alle regels, procedures en stappen die je moet volgen. De kosten voor deze abonnementsvorm liggen meestal tussen de 150 en 200 euro per medewerker per jaar.
Keuzestress? Vergelijk gratis de beste 45 arbodiensten
Jij vertelt wat je zoekt, wij regelen de rest
✓ De beste arbodiensten al voor je geselecteerd
✓ Enige onafhankelijke arbodienst vergelijkingssite
✓ Persoonlijk advies van dé arbo experts
✓ Meer dan 21.462 klanten
✓ Snel 3 offertes van de beste arbodiensten
Een basiscontract arbodienstverlening inclusief alle uren casemanager en bedrijfsarts
Bij deze abonnementsvorm is ook de inzet van de bedrijfsarts inbegrepen. Als je te maken krijgt met langdurig verzuim, kun je dus rekenen op de bedrijfsarts. Het voordeel van dit abonnement is dat je ook afspraken kunt maken over de termijn waarop de bedrijfsarts beschikbaar is voor een medewerker.
Verrichtingen
Je betaalt een basisbedrag zodat je bent aangesloten op het verzuimregistratiesysteem van de arbodienst. Dit bedrag is meestal een paar tientjes per medewerker per jaar. Daarnaast betaal je voor iedere verrichting van een professional – een bedrijfsarts of casemanager bijvoorbeeld. Bij deze vorm van dienstverlening weet je niet precies wat je kwijt bent op jaarbasis, maar met een gemiddeld ziekteverzuim kom je uit op hetzelfde bedrag: tussen de 150 en 200 euro per medewerker per jaar. De hoogte van het ziekteverzuim is per branche verschillend, waardoor de genoemde bedragen kunnen afwijken.
Wat levert een arbodienst mij op?
Helaas wordt arbodienstverlening vaak gezien als verplichte kostenpost en wordt er niet gekeken naar wat het kan opleveren. Als je een klein bedrijf hebt dan heb je natuurlijk niet iedere dag te maken met verzuim en kunnen dat soort kosten overbodig lijken. Totdat je te maken krijgt met een langdurig zieke medewerker. Als je het dan niet goed geregeld hebt, dan kun je als MKB’er zelfs failliet gaan! Los van de loondoorbetaling riskeer je ook boetes als je nalaat om werknemers goed te begeleiden.
Een gratis arbodienst bestaat niet
Bij het kiezen van een (nieuwe) arbodienst kan het verleidelijk zijn om te gaan voor een ‘gratis arbodienst’. Je betaalt dan geen abonnementskosten en gaat pas betalen als je de arbodienst ook echt inzet. Dat klinkt aantrekkelijk, maar is echt niet verstandig.
Degelijke arbodienstverlening gaat verder dan het verzuimspreekuur bij de bedrijfsarts. De juiste arbopartner kent jouw organisatie, de branche, de aanwezige risico’s, de werkplekken en de organisatiecultuur. Minimaal één keer per jaar zit je samen met jouw arbodienst om tafel om op basis van een heldere rapportage de aanpak voor de komende periode vast te stellen.
Persoonlijk contact en betrokkenheid essentieel
Alleen als een arbodienst jouw organisatie kent, kan deze goede, concrete adviezen geven. Een gratis arbodienst kan dit per definitie niet, omdat deze relatie ontbreekt.
De gratis arbocontracten zijn niet toegesneden op de specifieke wensen of behoeften van jou als werkgever. En de bedrijfsarts wordt bij de gratis aansluiting pas ingeschakeld als het kalf al verdronken is. Goedkoop is dan dus duurkoop. Waarom? Elke onnodige verzuimdag kost gemiddeld € 250. Als je de bedrijfsarts pas na een maand inzet, heb je dus de eerste paar duizend euro verzuimkosten al aan je broek.
Bovendien zit de arbodienst echt niet te wachten op het telefoontje van een klant die niets wil betalen. Ze besteden hun tijd liever aan klanten die wel betalen. Oftewel, heb je een zieke medewerker, dan sta je achteraan in de rij en moet je meestal weken en soms zelfs maanden wachten tot de bedrijfsarts tijd heeft.
Vaak zit er bij de gratis contracten nog een addertje onder het gras. Je bent dan volgens de kleine lettertjes verplicht allemaal extra diensten af te nemen, die veel meer kosten dan bij andere aanbieders.
Uurtje factuurtje
Het niet of te laat inzetten zorgt ook voor onnodig lang verzuim. Bovendien speel je in de eerste maand zelf voor dokter en is je dossier niet Poortwachter-proof. En dan krijg je ook nog eens voor elk telefoontje een factuur van de arbodienst.
Ga dus niet in op de verleiding om ‘er goedkoop vanaf te zijn’. Het kost niets, maar dan heb je ook niets.
Juiste zorg op juiste moment
Verreweg de meeste organisaties kiezen voor een abonnementsvorm waarbij minimaal een verzuimportaal, de casemanager en de bedrijfsarts is opgenomen. Daarmee verzeker je je van de juiste zorg op het moment dat je deze nodig hebt en minimaliseer je het risico op onnodige loonschade of sancties.