Skip to content
Bel direct een hr-expert:
085 - 049 1540100%_onafhankelijk_badge

Slechte adviezen van de bedrijfsarts

Leestijd 6 minuten

Home > Blog > Bedrijfsarts > Slechte adviezen van de bedrijfsarts

De bedrijfsarts is een cruciale partner bij onder andere verzuim. Hij (of zij natuurlijk) adviseert zowel werkgever als medewerker over arbeidsongeschiktheid en re-integratie, is objectief en kan goed de situatie inschatten omdat hij je organisatie goed kent. Tenminste, zo zou het moeten gaan, maar helaas zien we nog al te vaak dat samenwerken met de bedrijfsarts niet altijd soepel verloopt.

Het is ook best lastig om een bedrijfsarts aan te sturen en dan praat hij door zijn medisch geheim en de privacywetgeving ook nog eens met meel in zijn mond. In een ander artikel hebben we beschreven aan welke kenmerken een goede bedrijfsarts voldoet. Maar we horen dagelijks geluiden dat het niet altijd crescendo gaat. Helaas geeft de bedrijfsarts soms gewoon een slecht advies en soms geeft de bedrijfsarts echt een bizar advies.

1. Medewerker kan nu even niks, ik zie hem over zes weken

De bedrijfsarts die na afloop van een vluchtig spreekuurtje (vaak langer dan 10 minuten in de praktijk!) besluit dat de medewerker volledig arbeidsongeschikt is. Hij neemt zelf het initiatief om de medewerker pas na zes weken weer in te plannen. Geen uitleg, geen concreet advies wat te doen, niets. Hier kun je als werkgever en als medewerker natuurlijk helemaal niets mee.

Want al zou je wat willen doen, je gaat niet snel tegen het advies van de bedrijfsarts in, toch? Hij heeft er immers voor gestudeerd. Maar als werkgever wil je helemaal niet zes weken wachten tot de volgende stap in het re-integratieproces. Dat vertraagt het herstel alleen maar en het kost dus veel te veel waardevolle tijd die aan een effectieve re-integratie gestoken had kunnen worden. Uiteraard komt het wel eens voor dat er niks anders op zit dan wachten en herstellen, maar veel vaker zijn er best mogelijkheden. Wees dan vooral samen creatief benut deze! Zo houdt je de afstand tot het werk zo klein mogelijk.

2. De medewerker zit al bijna aan het einde van zijn jaarcontract, dus begeleiding is niet nodig

Regelmatig komen werkgevers bij ons na advies van de eigen bedrijfsarts dat begeleiding van een zieke flexkracht niet nodig is. Maar … ook medewerkers met een tijdelijk dienstverband moet je begeleiden als ze zich ziek melden. Sterker nog, voor hen het is misschien nog veel belangrijker! Want hoewel het contract eindigt, lopen de kosten voor de werkgever gewoon door. Met de gemoderniseerde ziektewet komt de rekening voor deze uitkering regelrecht op het bordje van de werkgever terug. Als de medewerker eenmaal buiten beeld is, heb je geen nauwelijks nog controle op. Dus is het juist voor deze medewerkers van groot belang om samen met de bedrijfsarts scherp te hebben óf iemand arbeidsongeschikt is, wat hij of zij nog wel kan doen en om een sluitend verzuimdossier te hebben. Daarmee voorkom je een boete van UWV en geef je hen alle informatie om de verzuimbegeleiding van je medewerker snel en goed voort te zetten.

3. Je kunt de medewerker maar beter even met rust laten

Maar al te vaak geeft een bedrijfsarts aan dat het beter is even geen contact met de medewerker op te nemen. Dit is vrijwel altijd het slechtste advies dat je kunt krijgen. Je kunt er namelijk helemaal niets mee en er is ook echt helemaal niemand mee geholpen. Uiteraard zijn er situaties waarbij contact weinig toevoegt aan het herstel, maar van een beetje positieve belangstelling is volgens mij nog nooit iemand slechter geworden.

Argumenten van de bedrijfsarts voor dit advies is dat de medewerker zelf aangeeft er ‘even geen behoefte aan te hebben’ of het ‘zijn leidinggevende er nu echt niet bij kan hebben’. Dit zijn vaak medewerkers met psychische klachten of met een latent arbeidsconflict… Maar afstand vergroot afstand; juist voor deze medewerkers is het goed om in contact te blijven en samen oplossingen te zoeken.

4. WGA 80-100? Yes!

Een medewerker is al best lang uit de running. Tijdens de eerstejaarsevaluatie blijkt dat de bedrijfsarts ook de komende maanden weinig mogelijkheden ziet. Het is niet zo dat de medewerker nooit meer iets kan, maar voorlopig ziet hij het niet gebeuren. Hij adviseert het er allemaal maar een beetje bij te laten en te sturen op een volledige afkeuring; WGA 80-100%. Probleem opgelost, want “als je dan geen passend werk hebt, kun je de medewerker na 2 jaar tenminste ontslaan”.

Fijn advies, not! Want los van het feit dat je de medewerker kansen op herstel en re-integratie en dus een toekomst ontneemt, koers je regelrecht af op een UWV-sanctie wegens onvoldoende re-integratie inspanning én op de maximale WGA-schade voor jou als werkgever.
Blijf er altijd samen alles aan doen om herstel te bevorderen, ook al volgt de re-integratie pas veel later. Voor zowel de medewerker als voor de werkgever geldt altijd: re-integratie (en werken) loont!

5. Medewerker stelt zich inderdaad aan

Een bedrijfsarts is onpartijdig en moet handelen in het belang van de gezondheid van de medewerker. Onder druk van de werkgever wil het nog wel eens voorkomen dat een bedrijfsarts een medewerker te snel laat re-integreren of zelfs helemaal niet arbeidsongeschikt verklaart. Vooral bij psychische klachten zien we dit, omdat die niet zo makkelijk aantoonbaar zijn als fysieke klachten. Handig? Ech nie! We hebben niet voor niks een onafhankelijke bedrijfsarts en een professionele richtlijn wat te doen bij psychische klachten.

6. Ga naar HR en vraag om een functie die wel bij je niveau past

Een medewerker die volgens de huisarts en de psycholoog zwaar overspannen was, werd door zijn werkgever naar de bedrijfsarts gestuurd. Die kwam al snel met de ontnuchterende conclusie: geen burn-out, maar bore-out, je werkt onder je niveau. Het bijbehorende advies: Ga naar HR en vraag om een functie die wel bij je niveau past, punt.

Hmmm, complimenten voor deze bedrijfsarts. Het is natuurlijk gaaf en goed dat hij verder kijkt dan alleen het symptoom. Zijn advies is ook zeker niet slecht, maar wel een tikkeltje beperkt. Want: is de medewerker op dit moment arbeidsongeschikt voor eigen werk? Wat kan de medewerker nog wel? Wat kunnen werknemer en werkgever doen om het herstel te bevorderen? Is de lopende behandeling adequaat?

Keuzestress? Vergelijk gratis de beste 45 arbodiensten

Jij vertelt wat je zoekt, wij regelen de rest

De beste arbodiensten al voor je geselecteerd

Enige onafhankelijke arbodienst vergelijkingssite

Persoonlijk advies van dé arbo experts

Meer dan 6.000 klanten

Snel 3 offertes van de beste arbodiensten

Vergelijk gratis de beste arbodiensten

Samenwerken met de bedrijfsarts

Je wil samenwerken met een bedrijfsarts die op een professionele manier de situatie inschat, op basis van de gegevens van je medewerker en op basis van wat hij over je organisatie kent. Je mag adviezen verwachten waar zowel jij als de medewerker echt iets aan heeft en waarvan je met zekerheid kan zeggen dat dit bijdraagt aan een effectief herstel en het niet opnieuw uitvallen met dezelfde klachten.

Twijfel je aan het advies? Ook als werkgever mag je een second opinion aanvragen bij een onafhankelijke bedrijfsarts. En ben je nog op zoek naar een bedrijfsarts? Vergelijk en selecteer de bedrijfsarts die het beste bij jouw organisatie past.

Nog ergens hulp bij nodig?

DirectContactKlein
Marco, Bob, Mirco en Merve

Direct advies: 085 - 049 1540

 ma - vrij: 9.00 tot 17.00 uur

Klantbeoordelingen

Elke week gratis de beste HR-Tips

Ontvang gratis de beste HR-tips waarmee je je werk 2 x sneller en 5 x slimmer kunt doen.