Skip to content

6 tips voor een gezonde werkgever-werknemer relatie

Leestijd 3 minuten

Home > Blog > Preventie > 6 tips voor een gezonde werkgever-werknemer relatie

Je medewerkers bepalen het succes van je organisatie. Gezonde medewerkers betekenen een gezonde organisatie. De financiële consequenties zijn groot als een medewerker uitvalt of naar een andere organisatie overstapt.

Het is belangrijk dat je als werkgever een goede band met medewerkers hebt. Maar hoe doe je dit op een goede manier, zonder dat je doorslaat, maar ook zeker niet te weinig doet. Uiteraard investeer je in hun gezondheid, professionele en persoonlijke ontwikkeling en zorg je voor goede arbeidsomstandigheden, maar er is meer nodig: We nemen je mee met zes concrete tips.

1. Stimuleer een gezonde leefstijl

Hoewel je medewerkers niet kunt verplichten om er een gezonde leefstijl op na te houden, kun je als werkgever hierover wel bewustzijn creëren. Zonder je te bemoeien met elke medewerker apart (dit wordt vaak niet gewaardeerd en gezondheid wordt dan ineens gezien als een privé-aangelegenheid), zijn er zat mogelijkheden om een gezonde leefstijl te stimuleren:

  • Faciliteer trainingen over omgaan met stress, een gezonde leefstijl, vitaliteit
  • Zorg voor zit/sta-bureaus
  • Geef best practices over meer bewegen zoals de trap nemen of lopend vergaderen
  • Biedt medewerkers een gezondheidscheck
  • Faciliteer sportmogelijkheden

2. Geef ruimte voor ontwikkeling

Iedereen kan en wil ontwikkelen en groeien. Of het nou naar een leidinggevende functie is of inhoudelijk, je medewerkers zitten vol ambitie. Erken deze ambitie en geef ruimte voor ontwikkeling en groei. Dit betekent niet dat je op alles en elke ambitie ja hoeft te zeggen, maar iemand echt zien en erkennen en meedenken over zijn of haar groei is een goede eerste stap. En door bijvoorbeeld een opleidingsbudget vast te stellen kan iedereen zelf bepalen op welke manier deze ontwikkeling plaatsvindt.

3. Luister naar je medewerkers en sta open voor ideeën

Steve Jobs zei het al: je neemt geen slimme mensen aan om hen vervolgens te gaan vertellen wat ze moeten doen. Door echt te luisteren naar je medewerkers en open te staan voor hun input, voelen zij zich gewaardeerd en gezien. Sta daarom open voor je medewerkers en hun ideeën en visies over je producten, diensten of organisatie. Zij zien binnen hun werk andere dingen dat jij en kunnen goede inzichten geven.

4. Wees niet de ‘mijn deur staat altijd open’ werkgever

Werkgevers (en leidinggevenden) die aangeven ‘mijn deur staat altijd open’ zijn vaak verbaasd dat niemand over de drempel stapt. Maar vergeet niet dat deze drempel (om wat voor een reden dan ook) voor medewerkers hoog kan aanvoelen. Creëer daarom zelf verbinding met je medewerkers, zoek ze op, zie ze aan het werk en werk zelf ook mee. Zorg dat je dichtbij ze staat om echt te horen wat er gebeurt en wat zij nodig hebben.

5. Wees transparant

Deel je eigen ambitie, visie, doelstellingen en ook je zorgen met je medewerkers. Wat houdt je bezig en wat zijn je verwachtingen voor komende periode. Laat zien dat je hen waardeert als medewerker door ze te betrekken bij de organisatie. Deel belangrijke ontwikkelingen, vier successen en wees eerlijk over (financiële) tegenvallers. Je medewerkers kunnen meer aan dan je denkt en wie weet komen zij wel met hele goede oplossingen en ideeën.

6. Creëer een waardering- en feedbackcultuur

Een schouderklopje, een compliment, opbouwende feedback: dit zijn allemaal manieren om je medewerkers te laten zien en ervaren dat je hen waardeert. En dit gaat natuurlijk twee kanten op, want hoe meer jij hierin het goede voorbeeld geeft, des te vaker ga je dit ook terugkrijgen. Mits alle waardering en feedback oprecht is natuurlijk.

Een gezonde relatie met je medewerkers levert je veel op

Onderwerpen als vitaliteit, duurzame inzetbaarheid, talentontwikkeling en goed werkgeverschap zijn niet voor niets hot topics binnen de arbeidsmarkt. Medewerkers verwachten tegenwoordig dat hun werkgever ze faciliteert om alles uit hun werk en het leven rondom dit werk te halen. De secundaire arbeidsvoorwaarden worden steeds belangrijker en organisaties die dit goed op orde hebben zijn populair. Zorg daarom voor een gezonde relatie met je medewerker en speel in op hun verwachtingen. Hiermee vergroot je hun loyaliteit en betrokkenheid en is de kans kleiner dat ze vertrekken naar een andere organisatie.

Nog ergens hulp bij nodig?

DirectContactKlein
Marco, Bob, Mirco en Merve

Direct advies: 085 - 049 1540

 ma - vrij: 9.00 tot 17.00 uur

Klantbeoordelingen

Elke week gratis de beste HR-Tips

Ontvang gratis de beste HR-tips waarmee je je werk 2 x sneller en 5 x slimmer kunt doen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Elke week de gratis beste HR-tips?

Elke dag 11.000 HR professionals blij maken. Dat is waar HR Navigator voor staat. We willen jou inspireren en helpen om je werk als HR professional  slimmer en beter te doen.

Elke week gratis de beste HR-tips?

Elke dag 11.000 HR professionals blij maken. Dat is waar HR Navigator voor staat. We willen jou inspireren en helpen om je werk als HR professional  slimmer en beter te doen.

✓ Handige tips waarmee je je werk 5 x sneller kunt doen
✓ Best practises van de afgelopen 10 jaar
✓ Handige video's over alles wat met personeel te maken heeft
✓ Onmisbare informatie en actuele ontwikkelingen op het gebied van HR
✓ Als eerste toegang tot onze workshops. Gratis of met forse korting.

Meld je aan voor onze wekelijkse tip en ontvang:

HRM-tertainment

Voor een beetje

in je HR

HRM-tertainment
HRM-tertainment
HRM-tertainment
HRM-tertainment

60 powertips die elke HR-professional moet kennen

Meld je aan voor de dagelijkse powertip

Powertips

Alles wat je moet weten over het selecteren van een arbodienst

Ontvang de gratis inkoopgids arbodienstverlening

arbodienst inkoopgids