Skip to content

Bescherm je medewerkers tegen stressklachten

Leestijd 6 minuten

Home > Blog > Interventies > PSA > Bescherm je medewerkers tegen stressklachten

Psychisch sociale arbeidsklachten (PSA) is hot! En dat is niet gek, want de grootste oorzaak van langdurig verzuim is psychische gezondheidsklachten. Denk aan burnouts, overbelasting, overspannenheid. De oorzaken van deze stressklachten, de manier waarop de klachten zich etaleren en de wijze van herstel verschillen enorm. Maar dat het de gemoederen aardig bezig houdt, dat is overduidelijk.

Het moeilijk is te voorspellen of iemand gaat uitvallen of niet. Toch blijft het belangrijk om er als werkgever alles aan te doen om uitval te voorkomen. Daarvoor zijn gelukkig heel veel mogelijkheden. Je hoeft dus echt niet met je handen op je rug te wachten tot mensen uitvallen. Deze tips helpen je hierbij.

1. Voorkom dat je medewerkers altijd bereikbaar willen zijn

We leven in een cultuur dat we altijd bereiken kunnen en vaak ook nog eens willen zijn. We willen niks missen, snel reageren en altijd op de hoogte zijn van ontwikkelingen. Dit betekent een overdaad aan prikkelingen en weinig ruimte voor ontspanning. Veel mensen hebben hun zakelijke mail op hun privé-telefoon en ook WhatsApp-groepen met collega’s is normaal.

Maar door het altijd bereikbaar zijn voor je werk, laat je moeilijker de dag los en maak je meer kans op stressklachten. Op je vrije dag of in de avonduren nog even een mailtje beantwoorden of lezen wat je collega’s zeggen, het is vaak helemaal niet nodig. Geef als werkgever het goede voorbeeld en licht je medewerkers voor dat het niet normaal en nodig is om klanten terug te mailen om 22.00 uur en hoe belangrijk het is voor je eigen rust om deze stressbronnen uit te schakelen.

Het opleggen van regels hierover draagt vaak niet bij aan het autonome gevoel van medewerkers. Toch is het belangrijk om hier wel over in gesprek te gaan en teams onderling te laten overleggen wat voor hen hierin belangrijk is. Zo zijn er teams die afspreken dat ze na 20.00 uur geen klanten meer mailen of wanneer dit echt moet, dat ze er dan bij zetten dat dit een uitzondering is.

2. Ga overwerken tegen

Medewerkers die overwerken lijken heel bevlogen en betrokken, ze willen het goed doen en hun werk afkrijgen. En hoe fijn is het dat na 19.00 uur rustig is op kantoor, want dan kunnen ze tenminste echt even meters maken. Maar eigenlijk zegt deze groep: ik ben te druk en ik krijg mijn werk niet af in de tijd die ik hiervoor heb. Een enkeling vindt dit heerlijk, maar voor de meeste geeft dit stressklachten. Geef managers hierin een grote rol door goed naar de werkverdeling te kijken en deze aan te passen aan de mogelijkheden. Daarbij is het ook belangrijk dat managers het goede voorbeeld geven en zelf pauzes nemen en op tijd naar huis gaan. Een overwerkcultuur zorgt ervoor dat mensen zich bezwaard voelen wanneer ze gewoon op tijd naar huis gaan.

3. Respecteer de privé-omstandigheden van je medewerker

Er zijn altijd momenten dat een medewerker er niet helemaal bij is doordat er privé iets speelt. Of dit nu om een vervelende situatie gaat (overlijden, ziekte, verbreken relatie) of om fijne momenten (baby’s, trouwens, verhuizing), het vraagt mentaal veel van je medewerker. Wees flexibel tijdens deze situaties en speel in op wat je medewerker nodig heeft. Dit zullen ze respecteren en zelf ook weer een stapje harder zetten wanneer dit nodig is.

4. Blijf niet continu veranderen

Hoe waardevol en goed veranderingen ook zijn, geef medewerkers de ruimte om te wennen aan de nieuwe situatie. Verandering op verandering zonder de tijd om acclimatiseren is een grote bron van stress en zorgt voor stressklachten. Zorg er daarom voor dat je na een grote verandering medewerkers de tijd geeft om hun rust en werkwijze hierin te vinden. Sta open voor feedback en geef ruimte om met elkaar te praten over de veranderingen.

5. Zorg voor vervanging bij verzuim

Bij uitval van een collega is het vaak aan het team om de werkzaamheden te bekijken, op te pakken en te verdelen. Terwijl iedereen het vaak al druk heeft met zijn of haar eigen werkzaamheden, komen deze taken er ook nog eens bij. Vooral medewerkers die zich verantwoordelijk voelen nemen nog meer op hun bord. Maar is dit wel slim? Waarschijnlijk niet en het liefst wil je dit antwoord niet afwachten. Zorg daarom voor vervanging wanneer iemand uitvalt.

Arbodienst

Keuzestress? Vergelijk gratis de beste 45 arbodiensten

Jij vertelt wat je zoekt, wij regelen de rest

De beste arbodiensten al voor je geselecteerd

Enige onafhankelijke arbodienst vergelijkingssite

Persoonlijk advies van dé arbo experts

Meer dan 11.000 klanten

Snel 3 offertes van de beste arbodiensten

Vergelijk gratis de beste arbodiensten

6. Bespreek hoe het met medewerkers gaat

Oprechte interesse in hoe het gaat, ook wanneer het gewoon goed gaat. Medewerkers willen gezien en gehoord worden. Door structureel met elkaar in gesprek te gaan over hoe het gaat, wordt het normaler om hierover te praten en open te zijn tegen elkaar. Op het moment dat het dan iets minder goed gaat of iemand ervaart veel druk of stress, dan kom je waarschijnlijk nog op tijd achter de oorzaken. Het is wel belangrijk om er iets mee te doen wanneer je zoiets hoort, zodat diegene ook merkt dat je het serieus neemt.

7. Faciliteer weerbaarheidstrainingen

Mediteren, mindfulness, leren nee zeggen, plannen, hoe je e-mailbox te beheren, omgaan met verandering… het zijn allemaal trainingen die ervoor zorgen dat iemand de tools krijgt om zelf stressklachten tegen te gaan of te leren hoe ze hiermee om kunnen gaan. Je geeft hen hiermee proactief de mogelijkheid om aan zichzelf te werken.

8. Wees open, praat en informeer over stress

Ga met elkaar het gesprek aan over stress, stressbronnen, klachten en hoe je deze kan herkennen en aanpakken. Maak het een bespreekbaar onderwerp zodat je medewerkers weten dat hier geen taboe op rust. Hiermee wil je ook voorkomen dat medewerkers pas hierover gaan praten als het eigenlijk al te laat is. Je kan ook trainingen aanbieden over deze onderwerpen als dit voor jouw organisatie beter werkt. Ben je op zoek naar een partij die deze trainingen verzorgt? Start op HR Navigator je vergelijking en vind de best passende aanbieder voor jou.

9. Laat medewerkers weten waar ze terecht kunnen

Wees duidelijk en transparant over waar medewerkers terecht kunnen wanneer ze willen praten over wanneer ze stress ervaren. Is er een coach die begeleid bij de praktische kant zoals planningen? Weten leidinggevenden hoe ze met medewerkers dit gesprek voeren? Is er een vertrouwenspersoon waar medewerkers terecht kunnen? Maak dit duidelijk bij alle medewerkers, zodat ze ook zelf actie kunnen ondernemen.

Bescherm je medewerkers

Hopelijk helpen deze tips bij het beschermen van je medewerkers tegen stress en stressklachten. Juist in deze tijden van veel informatie en veel prikkels is het belangrijk om hier scherp op te zijn. Leg hier geen taboe op, maar maak het juist een open onderwerp.

Betrek ook je arbodienst bij het beschermen van je medewerkers tegen stress, vraag hen om advies en input. Zij kennen jouw organisatie, de markt en hebben hier op grotere schaal mee te maken. Ben je op zoek naar een (nieuwe) arbodienst? Wij hielpen al meer dan 11.000 organisaties bij het kiezen van de juiste samenwerkingspartner. Start hier je selectie of vraag hier een adviesgesprek aan, zodat we ook voor jou de beste arbodienst vinden.

Nog ergens hulp bij nodig?

DirectContactKlein
Marco, Bob, Mirco en Merve

Direct advies: 085 - 049 1540

 ma - vrij: 9.00 tot 17.00 uur

Klantbeoordelingen

Elke week gratis de beste HR-Tips

Ontvang gratis de beste HR-tips waarmee je je werk 2 x sneller en 5 x slimmer kunt doen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Elke week de gratis beste HR-tips?

Elke dag 11.000 HR professionals blij maken. Dat is waar HR Navigator voor staat. We willen jou inspireren en helpen om je werk als HR professional  slimmer en beter te doen.

Elke week gratis de beste HR-tips?

Elke dag 11.000 HR professionals blij maken. Dat is waar HR Navigator voor staat. We willen jou inspireren en helpen om je werk als HR professional  slimmer en beter te doen.

✓ Handige tips waarmee je je werk 5 x sneller kunt doen
✓ Best practises van de afgelopen 10 jaar
✓ Handige video's over alles wat met personeel te maken heeft
✓ Onmisbare informatie en actuele ontwikkelingen op het gebied van HR
✓ Als eerste toegang tot onze workshops. Gratis of met forse korting.

Meld je aan voor onze wekelijkse tip en ontvang:

HRM-tertainment

Voor een beetje

in je HR

HRM-tertainment
HRM-tertainment
HRM-tertainment
HRM-tertainment

60 powertips die elke HR-professional moet kennen

Meld je aan voor de dagelijkse powertip

Powertips

Alles wat je moet weten over het selecteren van een arbodienst

Ontvang de gratis inkoopgids arbodienstverlening

arbodienst inkoopgids