Andere arbodienst? 8 redenen om wel of juist niet over te stappen
Het is weer de tijd van het jaar: werkgevers moeten hun arbodienst per 1 oktober (pro forma) opzeggen om per 1 januari te kunnen overstappen naar een nieuwe arbodienst. Hier nu alvast over nadenken levert een afgewogen keuze op. Ben je echt tevreden over je arbodienst? Weet je wat andere diensten aanbieden? Welk soort dienstverlening zoek je eigenlijk?
Om je op weg te helpen: hieronder 8 redenen om over te stappen naar een andere arbodienstverlener.
Wel of geen klik met je bedrijfsarts?
Als een bedrijfsarts de taal van de klant echt niet spreekt, verloopt de samenwerking meestal niet goed. Ook kan het zijn dat je het gevoel hebt dat hij of zij te veel op de hand van de medewerker zit. Probeer het dan eerst bij de bestaande arbodienst met een andere bedrijfsarts. Kan dit niet of blijft er teveel ruis op de lijn: doe jezelf en de bedrijfsarts dan een lol en switch naar een arbodienstverlener die wel aansluit op jouw branche.
Korte lijnen met een vast contactpersoon?
Krijg je het call center-gevoel als je naar je arbodienst belt? Het ontbreken van een vast contactpersoon, wat normaal is bij kleinere arbodiensten, doet vaak onpersoonlijk aan. Te lange lijnen van terugkoppeling is voor met name MKB’ers reden om op zoek te gaan naar een andere dienst.
Keuzestress? Vergelijk gratis de beste 45 arbodiensten
Jij vertelt wat je zoekt, wij regelen de rest
✓ De beste arbodiensten al voor je geselecteerd
✓ Enige onafhankelijke arbodienst vergelijkingssite
✓ Persoonlijk advies van dé arbo experts
✓ Meer dan 21.462 klanten
✓ Snel 3 offertes van de beste arbodiensten
Rechtstreeks contact met de bedrijfsarts?
Bij veel arbodiensten heb je vooral contact met een casemanager of verzuimconsulent. Die helpt je bij je verzuimregie, de dossieropbouw en monitort bijvoorbeeld de Poortwachter termijnen. Het is dan lastig om rechtstreeks contact te hebben met de bedrijfsarts. Wil je dat wel, maak hier dan duidelijke afspraken over.
Zelf doen… of juist niet
Om te bepalen wat je wilt inkopen bij de arbodienst, moet je natuurlijk eerst bepalen wat je nodig hebt. Waar zit je probleem precies? En wat kan, mag en wil je zelf doen? Wat wil je vooral uitbesteden? In arboland kun je tegenwoordig alle smaken krijgen. Vraag dus vooral door en kies die arbodienst die jouw gewenste model het beste ondersteunt.
Heldere communicatie? Privacy maakt dit niet altijd eenvoudig
Bedrijfsartsen zitten vaak in een spagaat: ze mogen niet zeggen welke klachten een medewerker heeft. Tegelijk moeten ze wel hun conclusie over de mate van arbeidsongeschiktheid meedelen en de werkgever adviseren over hoe het herstel kan worden bevorderd. Je mag hierop kritisch zijn: vind je de rapportage concreet genoeg? Is deze op tijd? Kun je er als werkgever verder mee?
Gratis arbo: penny wise, pound foolish
Met een minimaal aansluitcontract beperk je de vaste kosten van de arbodienst. Je bepaalt zelf wat je afneemt en betaalt per afname van hun diensten. De connectie met een dergelijke dienstverlener is echter nihil, dus hun houding zal reactief zijn. Zorg dus dat je weet met wie je zaken doet.
Ik wil ook aan de slag met preventie
Vaak koopt een werkgever alleen verzuimbegeleiding in bij de arbodienst. Hoe je voorkomt dat iemand ziek wordt, zit daar dan dus niet bij inbegrepen. Een goede arbodienst weet waar de risico’s en oorzaken van arbeidsuitval binnen jouw organisatie zitten. Een professionele analyse is goud waard!
Hoe zit het met duurzame inzetbaarheid?
Het gericht inzetten van onderzoeken en interventies is essentieel om te zorgen dat medewerkers gezond en productief de eindstreep halen. Heeft jouw arbodienst voldoende in huis om je te ondersteunen?