Met deze drie tips zorg je ervoor dat je er als manager toe doet

Als manager ben je absoluut noodzakelijk voor het draaiende houden van het team, het behalen van de doelstellingen en het realiseren van successen. Zonder jou zou alles in het honderd lopen, toch? Of ben je niet zo nodig als je denkt?
Eén op de drie werkenden (29 procent) zegt zijn of haar manager helemaal niet nodig te hebben, blijkt uit Het Nationaal Management Onderzoek. In dit artikel geeft Rob Rijbroek, directeur bij ISBW, drie tips om daar verandering in te brengen.
Tip 1 – Geef medewerkers een kijkje in je agenda
De gedachte het ook wel zonder manager af te kunnen, hangt waarschijnlijk nauw samen met weten wat de werkzaamheden van de manager precies zijn. Bijna een kwart (23 procent) van werkend Nederland weet niet wat zijn of haar manager dagelijks doet. Bij managers op strategisch niveau is dit zelfs 31 procent. In dat geval is het begrijpelijk dat mensen de indruk hebben dat je overbodig bent.
Wil je zeker weten dat je er als manager toe doet? Zorg ervoor dat medewerkers weten hoe jouw dag eruit ziet. Dat ze op de hoogte zijn van je verantwoordelijkheden en begrijpen wat je werkzaamheden zijn. Geef ze bijvoorbeeld toestemming om je agenda in te zien. Of plan een wekelijks moment waarop jullie met elkaar doornemen wat eenieder gaat doen die betreffende week. Zo krijgen medewerkers, ondanks dat iedereen thuiszit, toch een idee van wat je precies doet en zien ze in dat je wel degelijk meerwaarde hebt.
Daarnaast toon je hiermee ook interesse in je medewerkers, wat een goede manager betaamt.
Tip 2 – Zorg dat je de juiste skills onder de knie hebt
Ook het onder de knie hebben van bepaalde vaardigheden draagt bij aan de mate waarin medewerkers vinden dat je er toe doet. Gelukkig zit het qua leidinggevende skills aardig goed bij Nederlandse managers. Ruimt driekwart (77 procent) van de werkenden is ervan overtuigd dat de manager beter kan leidinggeven dan hij of zij zelf.
Ook qua soft skills en organisatietalent ‘wint’ de manager het over het algemeen wel van de medewerkers. Plannen gaat nog fiftyfifty op, maar qua vakinhoudelijke kennis scoort 54 procent van de medewerkers zichzelf hoger dan hun manager.
Moet je als manager overal beter in zijn?
Moet je als manager dan altijd overal beter in zijn? Wat Rob Rijbroek betreft niet: “Als jij allemaal experts met specialistische kennis in je team hebt, zou het knap zijn als je op al deze specialismen hetzelfde kennisniveau hebt als die experts. Maar, als we het over leiderschapsvaardigheden of soft skills hebben, dan is het wel belangrijk dat je die onder de knie hebt. Zeker nu iedereen thuiswerkt, zijn deze skills belangrijk om onderling verbonden te blijven.”
De tip van Rob? “Zoek regelmatig contact met je teamleden en investeer in het je eigen maken van deze vaardigheden als je het idee hebt dat je ze onvoldoende beheerst. Zo voorkom je dat medewerkers de gedachte krijgen dat ze jouw baan als manager beter kunnen uitvoeren dan jijzelf.”
Tip 3 – Wees zichtbaar en maak tijd voor je team
De kans is groot dat jouw agenda voor een groot deel is gevuld met afspraken en overleggen. Daardoor ben je misschien moeilijker bereikbaar. Hoewel bijna één op de drie (29 procent) medewerkers de afwezigheid van zijn of haar manager waardeert, word je ook echt wel gemist als je er niet bent.
Werkenden missen bijvoorbeeld de manier waarop je richting geeft aan de afdeling (26 procent). Maar ook je rol als sparringpartner (16 procent) of het teamgevoel dat je teweegbrengt (13 procent) worden gemist. Dit laat zien dat je jouw (online) aanwezigheid en zichtbaarheid niet mag onderschatten. Rob zegt daarom: “Zorg ervoor dat je regelmatig zichtbaar bent voor je teamleden. Niet alleen via de mail maar ook middels een videoverbinding, zodat je elkaars gezicht ziet. En zorg er natuurlijk voor dat je ook daadwerkelijk tijd hebt voor je team.” Of je er als manager toe doet? Zeker wel, maar er is ook altijd ruimte voor verbetering.
Rob: “Ik kan nog wel honderd tips geven over hoe je het als manager zo goed mogelijk doet, maar het belangrijkste is toch wel dat medewerkers jou in de rol van manager waarderen. Niet alleen omdat dit voor jou prettig is, maar vooral omdat dit de algehele teamprestatie ten goede komt. Op naar een nog succesvoller team!”