5 redenen om vitaliteit van medewerkers te stimuleren
Vitaliteit op de werkvloer, het is een veelbesproken thema de laatste tijd. Vitale medewerkers zorgen namelijk voor een gezonde organisatie. En wie wil dit nu niet? Maar wat levert vitaliteit en vitale medewerkers concreet op? Hoe kun je testen of je medewerkers vitaal zijn en of dit inderdaad een positief effect heeft op je organisatie? Onderstaande vijf redenen geven je antwoord op deze vragen.
1. Je bent een aantrekkelijke werkgever
Mensen willen werken bij een organisatie die om hen geeft en het beste met hen voor heeft. Het zal je verbazen hoe snel je imago vooruit rent, wanneer blijkt dat je echt om je medewerkers en hun gezondheid geeft. Voelen medewerkers zich serieus genomen binnen hun vitaliteit? Merken ze dat het vitaliteitsbeleid is gericht op bewustwording en acties? En laat je uit alles blijken dat dit een langetermijnvisie is? Dan is het een kwestie van tijd voordat zich dit binnen de markt verspreid.
Je bent een goede werkgever en je komt bekend te staan als goede werkgever. Dit is een heel fijn gegeven binnen deze krappe arbeidsmarkt. Professionals kunnen kiezen uit verschillende organisaties om voor te werken, dus het hebben van een goed en sterk werkgeversimago is superbelangrijk.
2. Je hebt minder verloop
Maar een goed en sterk werkgeversimago is niet alleen belangrijk om nieuwe medewerkers aan te trekken. Door je te richten op je huidige medewerkers en hun vitaliteit, zorg je er ook voor dat deze medewerkers bij je willen blijven werken. Voelen ze zich goed behandeld, voelen ze dat je hun gezondheid en gesteldheid serieus neemt, dan willen ze bij jouw organisatie blijven. De kans op verloop is hierdoor veel kleiner.
Door je te focussen op vitaliteit, geef je medewerkers ook nog eens de kans om zichzelf te ontplooien en te ontwikkelen. Hierdoor wordt hun loyaliteit groter, voelen ze zich gezien en gehoord en wordt de kans nog groter dat ze bij je blijven.
3. Je ziekteverzuimpercentage wordt lager
Richt je je op vitale medewerkers, dan betekent dit dat je op een positieve manier bezig bent met gezondheid en met preventie van verzuim. Vitaliteit gaat namelijk niet over pas ingrijpen wanneer iemand ziek is, maar juist om het voorkomen van ziekten. Je wil je medewerkers zo gezond mogelijk houden. Je stuurt hierop vanuit bewustwording en actie bij de medewerker zelf. Het eigenaarschap komt daar te liggen waar het hoort. Door zo met de gesteldheid van medewerkers bezig te zijn, ben je eerder in staat om signalen op te pikken die kunnen leiden tot (langdurig) verzuim. Hierdoor ben je ook eerder in staat om in te grijpen, waardoor je verzuimpercentage lager wordt.
HRM-tertainment
Voor een beetje peper in je HR
Twee keer per week krijg je mijn persoonlijke HR-tips. Verhalen vol humor, verwondering en inspiratie over HRM. Waarschuwing: niet geschikt als je niet kunt relativeren, alles gratis wilt of als je heule lange tenen hebt.
4. Je medewerkers zijn meer bevlogen en betrokken
Door je als organisatie te richten op vitaliteit en gezondheid, zorg je voor meer bevlogen en betrokken medewerkers. Dit is een goed gegeven, want betrokken medewerkers worden gezien als een van de belangrijkste voorspellers van organisatiesucces. Deze betrokken medewerkers zijn de ambassadeur van je organisatie naar zowel klanten als naar nieuwe medewerkers. Uit onderzoek blijkt dat betrokken medewerkers meer toegevoegde waarde leveren doordat ze:
- Vastberaden zijn
- Een proactieve houding hebben
- Kwaliteitsbewustzijn zijn
- Minder vaak ziek zijn
- Minder snel de organisatie verlaten
En bevlogen medewerkers wil je ook hebben. Bevlogen medewerkers zijn intrinsiek gemotiveerd om hun werk te doen en zetten zich voor 100% in. Onderzoek laat zien dat bevlogen medewerkers 21% hogere productiviteit hebben, 37% minder ziekteverzuim, 65% hogere loyaliteit hebben en voor 22% meer winst zorgen.
5. Je medewerkers zijn productiever, socialer en werken beter samen
Wanneer medewerkers fysiek en mentaal gezond zijn en zin hebben in het leven, dan worden ze productiever, socialer en werken ze beter samen. Dit is ook niet heel gek, want heb je meer energie en gewoon zin het leven, dan sta je positief en optimistisch in het leven. Dit geldt zowel binnen privéomstandigheden als op het werk. Gezonde medewerkers stralen, hebben veel energie en ze willen dit graag uiten en delen. Dit zie je terug in hun werk. Ze zijn niet alleen energieker en gemotiveerder om hun werk goed te doen. Ze zijn ook in staat om buiten the box te denken, te experimenteren en ideeën aan te dragen.
Zijn deze redenen voldoende voor een sterk vitaliteitsbeleid?
Je moet als organisatie niet alleen de voordelen van vitaliteit snel willen ervaren, maar je moet er echt achter staan. Laat medewerkers voelen en ervaren dat je om hen en hun gezondheid geeft. Niet omdat je een slaatje wil slaan uit al deze redenen, maar omdat je je medewerkers belangrijk vindt. Voer je om deze reden een sterk vitaliteitsbeleid, dan volgen deze vijf mooie punten vanzelf.