Skip to content

Hoe houd ik mijn medewerkers gezond?

Leestijd 6 minuten

Home > Blog > Preventie > Hoe houd ik mijn medewerkers gezond?

Gezonde medewerkers zorgen voor een vitale en productieve organisatie. Zorg daarom goed voor je medewerkers. Natuurlijk ben je als werkgever niet (volledig) verantwoordelijk voor hun gezondheid, maar er wordt niet voor niets gezegd dat je je collega’s vaker ziet dan je geliefde. Het loont daarom absoluut om in hun gezondheid te investeren.

Waarom investeren in de gezondheid van mijn medewerkers?

Heel simpel: hoe gezonder je medewerkers, hoe kleiner de kans op zowel kort als lang verzuim. Dit betekent meer aanwezigheid en productiviteit, minder gedoe en minder kosten voor jou als werkgever. Een andere belangrijke reden om bewust te investeren in hun gezondheid, is dat je eerder wordt gezien als een leuke en fijne werkgever. Eentje die geeft om zijn medewerkers en die beseft dat werk, gezondheid en geluk met elkaar verbonden zijn. Je trekt hiermee sneller nieuw talent aan en de kans dat je huidige medewerkers weglopen is kleiner.

Maar hoe pak je dit aan? Hoe investeer je in de gezondheid van medewerkers? Ter inspiratie nemen we je mee in een aantal mogelijkheden.

Laten we gaan sporten

Misschien nog wel een van de makkelijkste mogelijkheden voor jou als werkgever, zorg dat medewerkers kunnen sporten. Het hoeft niet per sé onder werktijd (mag wel natuurlijk), zolang je maar één of meerdere mogelijkheden geeft. En wees creatief in de mogelijkheden:

  • Geeft of doet een van je medewerkers aan yoga? Vraag of ze (hij) dit wekelijks of maandelijks op een vast tijdstip wil geven;
  • Zelfde met bootcamp of huur hier een trainer voor in;
  • Zet een loopgroepje, een voetbal- of hockeyteam op en train wekelijks of tweewekelijks;
  • Zet sportchallenges op: elk uur 1 minuut planken met het hele team.

Bewegen tijdens het werk

“Zitten is het nieuwe roken”. Kantoormedewerkers bewegen veel te weinig. Stimuleer hen daarom om gedurende de dag te blijven bewegen. Dit komt de inspiratie, de creativiteit, de concentratie en de focus alleen maar ten goede.

  • Stel bijvoorbeeld voor dat alle meetings met twee personen buiten te houden tijdens een rondje lopen;
  • Zet een aantal (of voor iedereen) zit-stabureaus neer;
  • Stimuleer op een leuke manier het nemen van de trap (bijv. quotes in de lift over beweging of een poster met routeaanduiding ‘gratis beweging’ naar de trap);
  • En hoe aardig ook om voor iedereen koffie of thee te halen, het is echt gezonder om zelf even op te staan en je eigen drinken te pakken.

Natuurlijk kun je dit als werkgever niet opleggen en verandering hierin kost tijd. Maak je medewerkers daarom bewust (en blijf ze hieraan herinneren) dat deze kleine manieren van bewegen veel oplevert.

Pak je rust

Hoe makkelijk is het om toch even door te werken tijdens de lunchpauze. We kennen het allemaal wel, je zit net zo lekker in je focus en voor je het weet is het alweer 15.00 uur en heb je je boterham onbewust opgegeten. Bewust elke 1,5 uur een paar minuten pauze nemen, naar buiten of gewoon opstaan en bewegen (of koffie halen) geeft je de ruimte om je batterij weer op te laden. Je bent er even tussenuit en dit werkt verfrissend.

En ja, zeg dit maar tegen je medewerkers die ontzettend druk zijn en hier echt geen mogelijkheden toezien. Toch is dit zo belangrijk, door het continu in balans houden van je energiepeil kun je meer aan en voel je minder stress. Dus ook hier is voorlichting, bewust maken en af en toe een duwtje in de rug de moeite waard. En geef vooral zelf het goede voorbeeld, want dat doet volgen!

Houd ook de psychische gezondheid in de gaten

De gezondheid van medewerkers gaat niet alleen over de fysieke gezondheid. Ook het psychische deel speelt een grote rol. Helemaal nu we zien dat bij hoger opgeleiden van 25 tot 35 jaar de kans op een burnout het grootst is en de meest voorkomende reden voor lang verzuim. Probeer zoveel mogelijk burnouts te voorkomen door de signalen te herkennen, vroegtijdig in te grijpen en medewerkers zelf ook bewust te maken van stress- en burnoutverschijnselen.

Investeer in kennis en persoonlijke ontwikkeling

Geef je medewerkers tijd (waar mogelijk ook tijdens werkuren) om in zichzelf te investeren, ze zijn het waard. Stel bijvoorbeeld een opleidingsbudget vast voor elke medewerker dat ze zelf mogen invullen. Je kan interne- en externe trainingsdagen organiseren, workshops geven, medewerkers naar interessante congressen laten gaan. Voldoende mogelijkheden om te blijven prikkelen en zorg hierin voor een goede balans tussen professionele kennis opdoen en persoonlijke ontwikkeling.

Besef dat elke medewerker uniek is

Neem elke klacht en elk signaal over de gezondheid serieus. De ene medewerker laat veel later iets blijken dan de andere medewerker en iedereen ervaart situaties op zijn (of haar) eigen manier. Houd daarom vooral niet stug vast aan de verplichte halfjaarlijkse ronde functioneringsgesprekken. Elke medewerker is uniek! Luisteren en oprechte interesse tonen helpen je erachter te komen wat iemand nodig heeft en speel hier per medewerker op in.

Zet medewerkers in hun kracht

Van waardering en complimenten tot opbouwende feedback, het geeft aan dat je de medewerker ziet. Of je nu directeur bent, leidinggevende of collega, elke medewerker wil gezien en gehoord worden. En goede ideeën zijn niet alleen om aan te horen, ze zijn om uit te voeren. Geef je medewerker de ruimte, maak hem of haar zelf verantwoordelijk en je zult zien dat ze zich de verantwoordelijkheid gaan nemen. Loslaten waar mogelijk en ondersteunen waar nodig is het devies.

Geef medewerkers eigen regie

Zoals al gezegd heeft de groep hoger opgeleiden tussen de 25 en 35 jaar de grootste kans op PSA klachten en een burnout. Deze generatie verwacht veel van zichzelf, van hun omgeving en van alle activiteiten waar ze van zichzelf aan moeten deelnemen. Ze zijn ambitieus, sociaal en in de leeftijdscategorie van huizen kopen en kinderen krijgen. Combineer dit allemaal maar eens op een ontspannen manier. Geef hen de ruimte om zelf te bepalen waar en wanneer ze werken. Thuiswerken omdat de makelaar langskomt? Prima. Om 16.00 uur naar huis om de kinderen te halen en te koken en ‘s avonds nog even doorwerken? Prima. Ze kunnen deze verantwoordelijkheid best aan. Geef medewerkers eigen regie om hun privé en werk met elkaar te combineren op een manier die past bij hun situatie op dat moment.

Vraag advies van je bedrijfsarts of arbodienst

Je bedrijfsarts spreekt met medewerkers op een vertrouwelijke manier. Hij of zij heeft goed inzicht in wat er speelt op de werkvloer. Deze gesprekken zijn uiteraard vertrouwelijk, maar je kan wel advies vragen over wat hij ziet en ervaart. Misschien heb je zelf blinde vlekken of hoor je gewoon niet alles omdat jij nu eenmaal de werkgever bent. Een gesprek met je bedrijfsarts levert je zeker nieuwe inzichten op.

Ditzelfde geldt voor je arbodienst. Vraag hen advies, zij hebben dagelijks met meerdere organisaties te maken die ook allemaal hun medewerkers gezond willen houden. Wat zien zij bij vergelijkbare organisaties en kunnen ze jou hierover adviseren? Wanneer je trouwens op zoek bent naar een (nieuwe) arbodienst of bedrijfsarts die met je meedenkt over deze onderwerpen, wij helpen je hier graag bij. Vanuit een gratis adviesgesprek bepalen we samen de criteria en jouw wensen, van waaruit we een aantal aanbieders voor je selecteren.

Gezonde medewerkers is een gezonde organisatie

Met deze mogelijkheden heb je flink wat tools in handen om er alles aan te doen om je medewerkers gezond te houden. Ga ook met je medewerkers in gesprek over wat zij fijn vinden hierin, welke mogelijkheden ze goed vinden passen en wat ze van jou als werkgever verwachten.

Nog ergens hulp bij nodig?

DirectContactKlein
Marco, Bob, Mirco en Merve

Direct advies: 085 - 049 1540

 ma - vrij: 9.00 tot 17.00 uur

Klantbeoordelingen

Elke week gratis de beste HR-Tips

Ontvang gratis de beste HR-tips waarmee je je werk 2 x sneller en 5 x slimmer kunt doen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Elke week de gratis beste HR-tips?

Elke dag 11.000 HR professionals blij maken. Dat is waar HR Navigator voor staat. We willen jou inspireren en helpen om je werk als HR professional  slimmer en beter te doen.

Elke week gratis de beste HR-tips?

Elke dag 11.000 HR professionals blij maken. Dat is waar HR Navigator voor staat. We willen jou inspireren en helpen om je werk als HR professional  slimmer en beter te doen.

✓ Handige tips waarmee je je werk 5 x sneller kunt doen
✓ Best practises van de afgelopen 10 jaar
✓ Handige video's over alles wat met personeel te maken heeft
✓ Onmisbare informatie en actuele ontwikkelingen op het gebied van HR
✓ Als eerste toegang tot onze workshops. Gratis of met forse korting.

Meld je aan voor onze wekelijkse tip en ontvang:

HRM-tertainment

Voor een beetje

in je HR

HRM-tertainment
HRM-tertainment
HRM-tertainment
HRM-tertainment

60 powertips die elke HR-professional moet kennen

Meld je aan voor de dagelijkse powertip

Powertips

Alles wat je moet weten over het selecteren van een arbodienst

Ontvang de gratis inkoopgids arbodienstverlening

arbodienst inkoopgids