Bel direct een hr-expert:
085 - 049 1540100%_onafhankelijk_badge

Wat is loonadministratie?

Vragen op categorie

Home > Blog > Veelgestelde vragen > Wat is loonadministratie?

Wanneer je personeel in dienst hebt, moet je een loonadministratie bijhouden. De loonadministratie bestaat uit verschillende formulieren en berekeningen. Zo heeft de belastingdienst inzicht in de gegevens over de medewerkers en loonbetalingen.

Wanneer je een loonadministratie opzet krijgt je te maken met allerlei verschillende formulieren en berekeningen. Bijvoorbeeld de loonstaat, de loonstrook of een jaaropgave. Met behulp van deze formulieren bereken je het bruto- en nettoloon maar ook de diverse verschuldigde bedragen.

Ook krijg je te maken met verminderingsbeschikkingen, loonbelastingverklaringen en door werknemers ingediende kostendeclaraties voor openbaar vervoer, gemaakte kilometers of zakelijke lunches of diners.

Alle beloningen zoals eindheffingen en verstrekkingen, afdrachtverminderingen en onkostenvergoedingen of onkosten moet je administreren. Voor de gehele loonadministratie geldt een bewaarplicht van zeven jaar.

Elke week gratis de beste HR-Tips

Ontvang gratis de beste HR-tips waarmee je je werk 2 x sneller en 5 x slimmer kunt doen.

60 powertips die elke HR-professional moet kennen

Meld je aan voor de dagelijkse powertip

In onze dagelijkse powertip vertellen we je wat we de afgelopen 10 jaar hebben geleerd over Arbo, Verzuim en HR. We delen de belangrijkste tips en eye-openers die we hebben opgedaan bij het ondersteunen van duizenden klanten. Je leert wat elke HR-professional moet weten over arbo en verzuim en voorkomt je dat je in de meest voorkomende valkuilen stapt.

✓ De 5 dingen die niet mogen ontbreken in je arbo- en verzuimbeleid

✓ De bla bla van PSA

✓ Alles wat je wel en wat je vooral niet mag vragen aan je zieke medewerker