Spring naar content

NU EVEN NIET – iedereen heeft recht op onbereikbaarheid

Leestijd 4 minuten

Home > Blog > Preventie > NU EVEN NIET – iedereen heeft recht op onbereikbaarheid

Heb jij je werkmail op je telefoon staan? En hebben klanten je mobiele nummer? Heb je een app-groep met collega’s waar te pas en te onpas werkvragen gesteld worden, ook in de avonden en tijdens vakanties? In juli 2020 is het wetsvoorstel ‘Wet op het recht op onbereikbaarheid’ ingediend bij de Tweede Kamer. Werknemers krijgen het recht “onbereikbaar te zijn om arbeid te verrichten buiten werktijd”. Heeft zo’n voorstel zin? Of is het onzin?

Nu even niet

Door dit wetsvoorstel zal de Arbeidsomstandighedenwet worden gewijzigd en zal “invulling worden gegeven aan het recht van de werknemer om onbereikbaar te zijn om arbeid te verrichten buiten werktijd”. Niet gek als je nadenkt over de enorme toename in het gebruik van mobiele apparaten en mobiel internet in de afgelopen jaren.

Medewerkers kunnen tegenwoordig zelf bepalen waar en wanneer zij het beste kunnen werken, maar hiermee vergroot je ook de kans dat de grens tussen werk en privé zoek raakt. Want als je dat belletje van je mail hoort, voel je toch de druk om even te kijken. En dan kun je net zo goed ook ‘even’ reageren.

Daar heb je de curlingbaas weer

We zijn toch allemaal volwassen, dan is dat curling-management toch helemaal niet nodig? Maar misschien is het juist wel goed om je medewerker tegen zichzelf in bescherming te nemen. We leven in een maatschappij waarin we constant op de hoogte willen blijven: Als je ‘‘nee’’ moet antwoorden op de vraag of je iets specifieks hebt gezien of gelezen, hoor je er niet meer bij. Constant op de hoogte willen zijn van wat zich op de werkvloer afspeelt, is verslavend.

 

Een paar feiten.. In 2011 namen we al meer dan vijf keer zoveel informatie tot ons dan in 1986 (dat staat gelijk aan het lezen van 175 kranten op een dag!) en de toename van informatie zet sinds die tijd gewoon door. We pakken onze telefoon gemiddeld 220 keer op een dag, veelal onbewust. We ontvangen gemiddeld 65 WhatsApp berichten per dag en versturen ieder jaar 10 procent meer e-mails dan het jaar daarvoor.

 

Het gevoel hebben dat je voortdurend je werkberichten moet checken om snel te kunnen reageren tijdens maar ook ná werktijd, wordt telepressure genoemd. Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam in 2018, onder 116 Nederlandse werknemers, bleek dat mensen zich door werkgerelateerd smartphonegebruik moeilijk mentaal kunnen losmaken van het werk. Ook heeft telepressure effect op burn-out, op hoe werknemers slapen en hoe effectief ze werken.

Eén keer je mail beantwoorden op je vrije dag zal er echt niet voor zorgen dat je direct een burn-out krijgt, maar wanneer het structureel voorkomt, kan dit uiteindelijk wel ziekmakend werken. En als jij er als werkgever aan bij kunt dragen dat je medewerkers na een werkdag of werkweek echt even op kunnen laden om daarna weer met frisse moed aan de slag te gaan, dan werk je daar toch graag aan mee? Maak daarom duidelijke afspraken over de verwachtingen met betrekking tot het reageren op werkgerelateerde berichten en stel hier duidelijke grenzen in.

 

De ultieme werkstress kennisbundel

De ultieme kennisbundel om werkstress tegen te gaan

Speciaal voor de Week van de Werkstress hebben wij de ultieme bundel samengesteld met vier masterclasses die jou helpen je werkstress de baas te worden. Normaal kosten deze masterclasses €125 per stuk maar alleen deze week kun je de hele set aanschaffen voor € 225,- óf de losse masterclasses voor €62,50 per stuk. Je ontvangt alle masterclasses als PDF én video.

Wacht niet te lang, deze aanbieding geldt tot en met vrijdag 19 november.

Koop de kennisbundel
Van €500,- voor slechts €225,-

 

Goed voorbeeld doet goed volgen

Er is al een aantal bedrijven die experimenteren met duidelijkere regels. Medewerkers van autofabrikant BMW hoeven na werktijd geen mails of berichten te checken. Gebeurt dat wel, mag je deze tijd opgeven als overuren en dus compenseren. Bij Volkswagen worden een half uur voor het einde van de werkdag alle servers geblokkeerd, zodat je geen mails meer kunt ontvangen tot vlak voor je volgende dienst.

Medewerkers van Lidl Luxemburg en Lidl België ontvangen tussen 6 uur ‘s avonds en 7 uur ‘s ochtends geen intern mailverkeer. Wie wil, kan wel nog altijd mails sturen, maar wees je ervan bewust dat je, weliswaar niet met opzet, iemand toch onder druk zet om na kantooruren met het werk bezig te zijn.

Gelukkig is er ook in Nederland al een aantal mooie voorbeelden te vinden. In 2019 is in de cao voor de gehandicaptenzorg opgenomen dat een werknemer het recht heeft om tijdens een vrije dag onbereikbaar te zijn voor werk, een primeur in Nederland. Bij softwarebedrijf Afas mogen medewerkers niet appen naar collega’s die op vakantie zijn – een uitzondering daargelaten voor vakantiekiekjes.

Bij communicatiebureau Heldergroen in Haarlem verloopt alle communicatie over werk alleen via de computer en niet via laptop of telefoon. Na zes uur ’s avonds worden de bureaus met computer en al letterlijk opgetakeld in grote bakken aan het plafond.

Het Amerikaanse Amazon laat het andere uiterste zien; daar sporen ze werknemers aan om letterlijk dag en nacht bereikbaar te zijn. Beantwoorden ze hun mail niet, dan krijgen ze een tekstberichtje. Ook in Nederland zijn er voorbeelden van organisaties die verwachten dat hun medewerkers ook na werktijd klaarstaan, vraag maar eens rond in je eigen omgeving. Bij onze eigen rondvraag kwam er zelfs een voorbeeld naar voren van een werkgever die verwachtte dat de medewerker zijn werktelefoon meenam op vakantie om bereikbaar te zijn voor klanten.

Het wetsvoorstel is in juli 2020 ingediend bij de Tweede Kamer. Wanneer er meer nieuws over deze wet is, laten we je dit natuurlijk weten!

Logo week van de werkstress 2021

Deze week is het de Nationale Week van de Werkstress, voor de achtste keer georganiseerd door OVAL. In deze week wordt (extra) veel aandacht besteed aan het bestrijden van werkstress. Als je niet ontspant of beweegt, dan maak je (schrik niet) 25 procent kans op een burn-out, zeker tijdens het thuiswerken.

Nog ergens hulp bij nodig?

Bob en Marco
Marco en Bob

Direct advies: 085 - 049 1540

 ma - vrij: 9.00 tot 17.00 uur

Klantbeoordelingen

Elke week gratis de beste HR-Tips

Ontvang gratis de beste HR-tips waarmee je je werk 2 x sneller en 5 x slimmer kunt doen.

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Elke week de gratis beste HR-tips?

Elke dag 11.000 HR professionals blij maken. Dat is waar HR Navigator voor staat. We willen jou inspireren en helpen om je werk als HR professional  slimmer en beter te doen.

60 powertips die elke HR-professional moet kennen

Meld je aan voor de dagelijkse powertip

Powertips

Alles wat je moet weten over het selecteren van een arbodienst

Ontvang de gratis inkoopgids arbodienstverlening

arbodienst inkoopgids