Skip to content

7 signalen van een burn-out bij je werknemer die je misschien niet herkent

Leestijd 6 minuten

Home > Blog > Preventie > 7 signalen van een burn-out bij je werknemer die je misschien niet herkent

Organisaties richten zich de laatste tijd steeds meer op de algehele gezondheid van hun medewerkers. Dit is natuurlijk een mooie manier om te laten zien dat je een goede werkgever bent, maar het is vooral ook slim is om de gezondheid van je medewerkers als topprioriteit te zien. Want in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt kun je echt niemand missen en vitale medewerkers betekent een productieve organisatie.

Een burn-out is de grootste oorzaak van langdurig verzuim

Het Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden laat met onderstaande top 3 zien dat psychische overbelasting (burn-out en stress) veruit de grootste oorzaak in 2017 was van verzuim langer dan vier dagen:

  1. Uitglijden, struikelen of vallen: 12.000 keer
  1. Fysieke overbelasting: 15.000 keer
  1. Psychische overbelasting: 24.000 keer

Meest recente cijfers

Uit de meest recente cijfers van CBS en TNO blijkt dat maar liefst 1,4 miljoen mensen last hebben van burn-out klachten. Het gemiddeld aantal werkstress-gerelateerde verzuimdagen liep in 2019 op naar 30 dagen. Dat was in 2015  nog 24 dagen. In sommige sectoren heeft 1 op de 6 medewerkers inmiddels last heeft van burn-out klachten.

Volgens TNO kost een verzuimdag al snel € 250,– per dag. Dus een burn out die 8 maanden duurt, kost dan 60.000 euro, exclusief de kosten voor vervanging. In totaal bedraagt kost dit het Nederlandse bedrijfsleven 1,8 miljard euro op jaarbasis.

We nemen je daarom mee in de burn-out symptomen die al in een vroeg stadium zichtbaar zijn, maar hierdoor ook makkelijk over het hoofd gezien worden. Herken juist deze signalen en pak hiermee preventief een burn-out aan.

1. Veel fouten

Op het moment dat je medewerker veel fouten maakt, is het tijd om actie te ondernemen. Ook om de fouten aan te pakken, maar het is nog veel belangrijker dat je erachter komt waarom deze fouten worden gemaakt:

  • Is het werk te veel?
  • Of te hoog gegrepen?
  • Of verveelt iemand zich juist?
  • Is er een verandering in de functie gekomen?
  • Heeft deze persoon geen overzicht in de planning?
  • Gebeurde dit altijd al en komen de fouten nu pas aan het licht?
  • Of is er iets anders aan de hand waardoor er meer fouten gemaakt worden?

Ga het gesprek aan. Richt je niet direct (of zelfs alleen) op de fouten, maar vooral op de oorzaken en achterliggende redenen. Toon begrip, denk in oplossingen en stel samen een actieplan op waarin monitoren en begeleiding belangrijke aspecten zijn.

2. Iemand is vaker ziek

Frequent kort verzuim is een grote voorspeller van langdurig verzuim. Vaak gaat het om legitieme redenen en is iemand vatbaarder voor een griepje, maar het kan ook dat je met een voorloper te maken hebt van langdurig verzuim. Voer het gesprek met elkaar hierover en maak de oorzaken bespreekbaar. Want vaak blijkt er een andere reden dan een medische voor het frequente kort verzuim. Denk bijvoorbeeld aan een gebrek aan motivatie, verslaving, op het tandvlees lopen, verveling, mantelzorgtaken, problemen thuis of een conflict op de werkvloer.

3. Veel thuiswerken

De mogelijkheid om thuis te werken biedt voor medewerkers vaak een uitkomst. Ze hoeven niet voor elk moment dat ze thuis nodig zijn vrij te nemen en het geeft hen meer ruimte om werk en privé met elkaar te combineren. Maar wat nu als iemand ineens wel heel vaak thuis werkt? Zo vaak dat de rest van het team hier ook vragen over gaat stellen? Behalve om de praktische redenen (de loodgieter komt langs) en omdat het af en toe gewoon fijn is (even een dagje ongestoord werken), is veel thuiswerken ook een signaal dat kan leiden naar een burn-out. De medewerker:

  • voelt zich niet fijn in het team
  • kan zich steeds moeilijker concentreren
  • wil niet op de vingers gekeken worden binnen het werk
  • heeft geen energie om ook nog met collega’s te praten.

Allemaal redenen die thuiswerken heerlijk maakt, terwijl het achterliggende gevoel eigenlijk is: laat me met rust, ik moet hard werken en dit nu afkrijgen.

4. Onthechting van de omgeving

Een medewerker die zich steeds meer gaat afsluiten, is er eentje om in de gaten te houden. Deze afsluiting kan op verschillende manieren: iemand meldt zich vaker ziek, werkt veel over of thuis, zit altijd met een koptelefoon achter het bureau, zit vaak in een stilteruimte, ‘heeft geen tijd voor teamvergaderingen, is lastig bereikbaar… Allemaal signalen die laten zien dat er iets aan de hand is. Het kan zijn dat iemand ‘gewoon even druk is’, maar als dit vaker voorkomt en langer aanhoudt, dan is er vaak meer aan de hand.

5. Overzicht kwijt

Er is geen overzicht meer in het werk, wat er nog moet gebeuren, welke deadlines er zijn en alles is te veel. Het kan de beste overkomen en soms moet er gewoon even iemand meekijken om het overzicht terug te krijgen. Maar gebeurt dit vaker, dan zit er waarschijnlijk meer achter. Of iemand zit niet op de juiste plek binnen deze functie, dat kan ook. Wat de reden ook is, voer hier het gesprek over, want overzicht en plannen is vaak een belangrijk onderdeel om je functie goed uit te voeren en om je werk leuk te houden.

6. Sarcasme en snauwen

Collega’s zie je vaker dan je geliefde, het is daarom ook niet gek dat je een keer geïrriteerd reageert op die collega, op dat moment of gewoon op alles. Maar wanneer het gaat opvallen dat iemand vaker dan anders sarcastisch is of chagrijnig reageert, dan kun je je afvragen waar dit vandaan komt. Ook hier is het belangrijk om dit in de gaten te houden en het gesprek over te voeren. Wat is er aan de hand en kan ik je ergens mee helpen? Soms is iemand bewust maken van zijn of haar eigen gedrag al voldoende om een ommekeer te laten plaatsvinden.

7. “Ik ben zo toe aan weekend”

We kennen het allemaal wel; die weken waar geen einde aan lijkt te komen. Soms begint dit “ik ben aan weekend toe” al op maandagmiddag, soms op woensdag en soms sta je ervan te kijken dat het alweer vrijdag is. Het moge duidelijk zijn dat het niet normaal is als je iemand continu hoort praten over toe zijn aan weekend of vakantie.

Conclusie: pak vroegtijdige burn-out signalen aan

Een burn-out wordt vaak niet veroorzaakt door te hard werken of het druk hebben. Hier liggen vaak andere redenen en oorzaken aan de grondslag. Leer je medewerkers en hun manier van werken kennen en pak de burn-out symptomen preventief aan. Bij veel oorzaken is het gesprek aangaan de eerste stap, waarbij het belangrijk is om je te richten op de achterliggende redenen en de oplossing. Zorg dat je medewerker zich gezien en begrepen voelt en kom je er zelf niet uit, vraag dan advies aan je arbodienst of bedrijfsarts. Zij adviseren ook over wat je als werkgever kunt doen om burn-outs te voorkomen.

Ben je op zoek naar een arbodienst, bedrijfsarts of deskundige die je hierbij kan helpen? Bij HR Navigator hebben we al bijna 11.000 organisaties geholpen bij het vinden van de juiste samenwerkingspartner. Wil je hier ook gratis advies over? We denken graag mee.

Nog ergens hulp bij nodig?

DirectContactKlein
Marco, Bob, Mirco en Merve

Direct advies: 085 - 049 1540

 ma - vrij: 9.00 tot 17.00 uur

Klantbeoordelingen

Elke week gratis de beste HR-Tips

Ontvang gratis de beste HR-tips waarmee je je werk 2 x sneller en 5 x slimmer kunt doen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Elke week de gratis beste HR-tips?

Elke dag 11.000 HR professionals blij maken. Dat is waar HR Navigator voor staat. We willen jou inspireren en helpen om je werk als HR professional  slimmer en beter te doen.

Elke week gratis de beste HR-tips?

Elke dag 11.000 HR professionals blij maken. Dat is waar HR Navigator voor staat. We willen jou inspireren en helpen om je werk als HR professional  slimmer en beter te doen.

✓ Handige tips waarmee je je werk 5 x sneller kunt doen
✓ Best practises van de afgelopen 10 jaar
✓ Handige video's over alles wat met personeel te maken heeft
✓ Onmisbare informatie en actuele ontwikkelingen op het gebied van HR
✓ Als eerste toegang tot onze workshops. Gratis of met forse korting.

Meld je aan voor onze wekelijkse tip en ontvang:

HRM-tertainment

Voor een beetje

in je HR

HRM-tertainment
HRM-tertainment
HRM-tertainment
HRM-tertainment

60 powertips die elke HR-professional moet kennen

Meld je aan voor de dagelijkse powertip

Powertips

Alles wat je moet weten over het selecteren van een arbodienst

Ontvang de gratis inkoopgids arbodienstverlening

arbodienst inkoopgids