De vooroordelen over millennials, kloppen ze wel?
Millennials: de gouden generatie. De generatie die vecht en opkomt voor haar eigen belangen en voor de belangen van de wereld. Deze generatie die niet meer werkt voor het geld, maar die werkt om impact te maken. Het zijn wereldburgers en ze zijn niet bang om risico’s te nemen. Tegelijk worden ze niet voor niets bij de buren de “generatie Wüss” (watje) genoemd, omdat omgaan met tegenslag niet in hun woordenboek voorkomt.
De Millennials, je hoort en leest veel over ze. Alleen in deze inleiding staan al zeven clichés genoemd over deze generatie. Iedereen vindt er wat van, van die Millennials. Maar kloppen de clichés en vooroordelen wel? Laten we er eens induiken.
De Millennial, wat weten we over hen?
De Millennial is iemand die geboren is tussen circa 1980 en 2000. Hier is geen vaste en eenduidige aanduiding over te vinden, maar gemiddeld zitten we goed met deze jaartallen. Dit is dus iemand tussen de 19 en 40 jaar. De ouders van de Millennial zijn de babyboomgeneratie, ook wel bekend als generatie X.
De Millennial heeft tegenwoordig al verschillende bijnamen. De generatie Millennials wordt ook wel generatie Y genoemd. Of generatie Wüss, de watjes dus. Deze laatste bijnaam komt uit de essay van schrijver Bret Easton Ellis, welke in de Vanity Fair was geplaatst. In een interview met NRC geeft hij aan dat “het gekwetste gejammer van millennials oorverdovend is”. De Millennial kent geen echte problemen volgens hem. Waar zijn opa op de stranden van Normandië vocht, is stress het grootste probleem wat deze generatie kent.
Ook zegt Bret dat de echtheid van de Millennials wegvalt door social media. Als mens zitten we vol tegenstrijdigheden, maar die worden weggepoetst op sociale media. “Ik weet dat ik steeds van gedachten verander over allerlei dingen, maar daar is weinig ruimte voor. Het streven naar perfectie en ambitie veroorzaakt veel schaamte wanneer dit niet lukt. Het is zo’n belangrijke emotie bij millennials: ze shamen anderen en zichzelf aan de lopende band. En het belemmert kunst: je moet jezelf kunnen uitdrukken, schaamteloos. En je niet willen conformeren.”
Wat weten we nog meer over Millennials?
Volgens een onderzoek van Motivaction zijn de Millennials meer wereldburger dan voorgaande generaties. Ook zijn ze bereid om meer risico te nemen. Ze dromen vaker over persoonlijke en maatschappelijke vooruitgang en durven hun dromen ook vaker in daden om te zetten.
Randstad schrijft dat een veelgehoorde klacht over Millennials is dat ze onrealistisch zijn in hun verwachtingen ten opzichte van hun eigen carrière. Ze willen binnen enkele maanden loon erbij, een paar maanden later een promotie en binnen een jaar in ieder geval een leidinggevende positie. Ze zijn opgegroeid in tijden waarin de ontwikkelingen snel gaannen verwachten daarom ook het een en ander ten aanzien van hun eigen carrière.
HRM-tertainment
Voor een beetje peper in je HR
Twee keer per week krijg je mijn persoonlijke HR-tips. Verhalen vol humor, verwondering en inspiratie over HRM. Waarschuwing: niet geschikt als je niet kunt relativeren, alles gratis wilt of als je heule lange tenen hebt.
Alle vooroordelen over de Millennial op een rij
We hebben er in dit artikel al een heel aantal genoemd, maar er zijn nog meer vooroordelen over de Millennial. We zetten ze allemaal voor je op een rij. De Millennial:
- Wil impact maken
- Streeft naar perfectie
- Laat zich leiden door het perfecte plaatje van social media
- Kan niet met tegenslag omgaan
- Kent geen échte problemen
- Is een wereldburger
- Neemt meer risico
- Hecht niet aan vastigheid zoals een vast contract
- Streeft meer naar ideologie dan naar geld
- Streeft naar maatschappelijke en persoonlijke vooruitgang
- Zet dromen vaker om in daden
- Zet zichzelf op de eerste plaats
- Zijn onrealistisch in hun groei- en carrièrepad
- Verwachtingen snelle ontwikkelingen te maken
Dit zijn heel wat vooroordelen. Is dit werkelijk een hele generatie die we hiermee over één kam kunnen scheren? Vast niet, er zijn genoeg Millennials die zich hier niet in herkennen. En toch komt het ergens vandaan natuurlijk. Wanneer blijkt dat een groot deel van deze generatie over al deze eigenschappen beschikt, dan zegt dit wel iets over de Millennial.
Is het de Millennial of is het gewoon de leeftijd?
Maar is de Millennial niet gewoon een jongere zoals alle andere jongeren voor hen waren? Dit vroeg het NRC zich af en dan vooral gebaseerd op het werk en de verwachtingen en idealen hierom heen. Zo halen zij het Harvard Business Review aan, waarin twintig studies naast elkaar die eigenschappen van Millennials vergeleken met die van andere generaties. Hun conclusie: “Betekenisvolle verschillen tussen generaties bestaan waarschijnlijk niet op het werk.”
Onderstaande tabel laat dit goed zien en toont dat er helemaal geen verschil is op deze punten tussen de Millennial en dezelfde leeftijdscategorie van vorige generaties. Volgens het onderzoek zijn er wel verschillen in ambities, maar deze verschillen ontstaan waarschijnlijk eerder door levensfase dan door de generatie waartoe zij behoren. Ook uit onderzoeken van onder andere KPMG, Google en IBM onder hun eigen medewerkers wordt geconcludeerd, dat er weinig tot geen verschillen zijn tussen Millennials en de rest van hun collega’s.
De aandacht op de Millennial
We leven in een andere wereld ten opzichte van de vorige generatie. De Millennials hebben meer keuzes te maken, de opkomst van technologie verbreedt hun blik en de grootste problemen waar zij mee te maken hebben gehad is inderdaad voornamelijk stress. Zo geven cijfers aan dat de helft van de studenten psychische klachten heeft en volgens TNO voelt 20 procent van de jonge medewerkers zich vermoeid en gejaagd door het werk.
Maar is dit nu echt zo anders dan bij andere generaties? Uit meerdere onderzoeken blijkt van niet. Er is wel een duidelijk en groot verschil met andere generaties: Deze generatie ziet tot wel vijf uur per dag vergelijkingsmateriaal. Ze vergelijken zichzelf continu met anderen, waardoor de lat van perfectie continu hoger wordt. Deze generatie kan moeilijk opgaan in het moment, omdat bij elke situatie moet worden afgesteld op hoe deze ervaring er vanbuiten uitziet.
Wat zegt dit over de vooroordelen van de Millennial?
Er ligt een vergrootglas op de Millennial. Door de komst van social media kunnen Millennials hun ambities makkelijker uiten. En iedereen om deze Millennials heen kan hier iets van vinden. Dit betekent niet direct dat de Millennial zoveel verschilt van andere generaties. Het betekent wel dat er op een andere manier naar deze generatie wordt gekeken.