Wat we kunnen leren van Porsche over gezondheid en preventie
Veel organisaties kunnen nog veel leren van Porsche. Ja, we hebben het hier echt over het benzineslurpende automerk Porsche. Begin maart waren zij uitgebreid in het nieuws met hun preventie- en duurzaam inzetbaarheidsbeleid. Wij waren best gecharmeerd van uitspraken als: ‘we zorgen actief voor minder uitval, we willen dat onze medewerkers langer gezond doorwerken’ en ‘deze jonge ploeg wordt ook een keer ook ouder’. Dit zijn wat ons betreft de vier grootste lessen uit hun gezondheidsbeleid.
Les 1: Preventie kost geld, maar bespaart nog veel meer
Toen wij dit artikel lazen en de video bekeken, dachten we:
- Wow, zij voeren pas een preventie- en duurzaam inzetbaarheidsbeleid.
- Dat kost geld, veel geld
Vooral punt twee is opmerkelijk, want de technische hulpmiddelen en innovaties die de Porsche-fabriek om medewerkers te ondersteunen zijn echt heel fors en kosten dus heel veel geld. Serieus aan de slag gaan met preventie en duurzame inzetbaarheid vraagt om serieuze investeringen.
Maar! Een commercieel bedrijf als Porsche heeft vast alle nodige berekeningen gedaan om te weten dat het hen nog veel meer kost wanneer ze zich hier niet op richten. Wanneer ze meer uitval hebben en wanneer ze straks te weinig mensen hebben.
Betekent dit dat jij ook direct moet gaan investeren in allerlei innovatieve en preventieve hulpmiddelen? Nee natuurlijk niet, niet iedereen is Porsche. Maar wees je wel bewust van deze les: investeren in preventie kost altijd minder dan verzuim of verlies aan productie omdat je over te weinig medewerkers beschikt.
Les 2: Preventie = innovatie
Vooral in organisaties waar medewerkers zwaar werk doen, is het tijd om serieus na te gaan hoe je hen kan ondersteunen. Waar veel organisaties nog nadenken over het verminderen van het het aantal uren of medewerkers vanaf een bepaalde leeftijd ander werk te laten doen, doet Porsche juist het tegenovergestelde. Want je wil helemaal niet dat je medewerkers minder of ander werk gaan doen. Je wil juist optimaal gebruik maken van alle kennis en uren waar deze medewerkers over beschikken.
Het is bijna science fiction. De Porsche-fabriek doet dit op een ongelofelijk innovatieve manier, door hun medewerkers op een technische manier te ondersteunen. Zo werkt er niemand meer met de handen boven het hoofd zonder ondersteuning. Ook zijn er speciaal ontworpen stoelen die een monteur naar de plek manoeuvreert, waar hij nu makkelijk bij kan en ergonomisch verantwoord zijn werk kan doen. Auto’s kantelen alle kanten op, zodat monteurs makkelijk aan elke kant kunnen komen. Monteurs werken met zogeheten exoskeletten, een soort rugzak die je armen verlicht voor het werken boven je hoofd.
Probeer daarom verder te denken dan de makkelijke oplossingen als minder werken en ander werk doen. Op welke innovatieve- en creatieve manier kun jij je medewerkers ondersteunen? Vraag hierover vooral input van je arbodienst, je preventiemedewerker en je OR. Of kijk hoe andere bedrijven het doen, bijvoorbeeld in je eigen branche, maar zeker ook in andere branches.
Keuzestress? Vergelijk gratis de beste 50 PMO aanbieders
Jij vertelt wat je zoekt, wij regelen de rest
✓ De beste PMO aanbieders al voor je geselecteerd
✓ Enige onafhankelijke PMO vergelijkingssite
✓ Persoonlijk advies van dé PMO experts
✓ Meer dan 21.462 klanten
✓ Ontvang snel 3 PMO offertes
Les 3: Vooruitdenken én actie ondernemen
Een grote les die we trekken uit het beleid van Porsche, is dat alleen vooruitdenken niet voldoende is. Organisaties hebben nogal eens de neiging om te blijven praten en brainstormen over de toekomst, terwijl de feiten en al een flinke tijd op tafel liggen. Je hoeft maar naar het nieuws te kijken en er wordt iets gezegd over de krappe arbeidsmarkt voor de komende jaren en de vergrijzing die dit alleen maar gaat versterken.
Wil je je als organisatie goed voorbereiden op de toekomst, dan is het nu tijd om actie te ondernemen. Het is tijd om een preventiebeleid te voeren die verder gaat dan mondkapjes uitdelen. Het is tijd om een duurzaam inzetbaarheidsbeleid te voeren die verder gaat dan Meatless Mondays. Welke acties gaan jou op zowel de korte- als de lange termijn helpen om je huidige medewerkers binnen te houden en gezond te houden?
Les 4: Ook de jonge medewerkers worden ouder
De Porsche-fabriek heeft niet alleen oog voor de oudere generatie om hen te ondersteunen. Nee, elke generatie die in de fabriek werkt, werkt op een ergonomisch verantwoorde manier. Want ook zij worden ouder. Je wilt hen binnenhouden en je wilt dat ze hun werk met zo min mogelijk risico’s kunnen doen, om uitval te voorkomen. Door te investeren in alle medewerkers, niet alleen de oudere- maar zeker ook de jongere generatie, speel je bewust in op het binnen- en gezond houden van al je medewerkers.
Waarom lopen zij voorop met preventie en duurzame inzetbaarheid?
Het is niet voor niets dat de Porsche-fabriek in Duitsland zo actief inzet op preventie, ondersteuning, ergonomisch werken en duurzame inzetbaarheid. Ze moeten wel door de vergrijzing. In heel Europa krijgen we de komende jaren te maken met vergrijzing, maar in Duitsland is de vergrijzing groter dan waar dan ook.
Medewerkers met veel kennis en kunde gaan met pensioen en er zijn gewoonweg niet voldoende jongere mensen om deze plekken over te nemen. En dus moeten bedrijven er op de een of andere manier voor zorgen dat hun medewerkers langer blijven (en kunnen) werken en dat er zo min mogelijk uitval is.
De Porsche-fabriek in Duitsland heeft dit probleem met beide handen aangepakt en ervoor gezorgd dat ze werkelijk alles uit de kast halen om hun medewerkers een veilige en gezonde werkplek te bieden.