Hoe een goede relatie met je arbodienst helpt bij het verlagen van ziekteverzuim
Een lager verzuimpercentage, daar streeft elke werkgever natuurlijk naar. Behalve dat het voor medewerkers heel vervelend is om ziek te zijn, zijn de consequenties ook voor jou als werkgever groot. Zo zijn de kosten voor de gemiddelde werkgever nauwelijks te bevatten (denk aan de kosten voor vervanging en productieverlies, twee jaar loondoorbetaling en tot 10 jaar WGA-lasten). Het gezamenlijke belang is dus groot om het verzuim waar mogelijk te voorkomen en om door een effectieve re-integratie het verzuim te verkorten.
Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Een waardevolle hulpbron die je hiervoor kan inschakelen, is je eigen arbodienst. Zij hebben veel ervaring wanneer het gaat om verzuim en welke activiteiten bijdragen om verzuim te voorkomen. Vandaar dat we je inzicht geven in welke activiteiten bijdragen aan een goede relatie met je arbodienst en hoe dit je verzuimpercentage verlaagt.
Leg alle verwachtingen vast
Weten waar je aan toe bent met je arbodienst en wat ze voor je kunnen betekenen, draagt bij aan jullie relatie. Wanneer je alleen een basiscontract hebt, kun je niet verwachten dat zij veel tijd nemen om je organisatie goed te leren kennen. Een meer uitgebreide overeenkomst met bijvoorbeeld vaste contact- en bezoekmomenten, zorgt ervoor dat ze wel weten wat er speelt binnen je organisatie. Als jij dit belangrijk vindt, ga dan met je arbodienst in gesprek wat zij hierin kunnen betekenen en welke vorm van samenwerking dit vraagt. Als jullie verwachtingen over en weer helder zijn en je weet waar je begeleiding en ondersteuning kan verwachten en welke investering hierbij hoort, scheelt dit veel frustratie. Een veel voorkomende frustratie is het feit dat bij het zogenaamde verrichtingencontract ook echt elke actie vanuit de arbodienst gefactureerd wordt. Of dat de bedrijfsarts pas over 4 weken ingepland kan worden voor het spreekuur. Vermijd dit, zorg voor goede afspraken en geef helder je verwachtingen weer over waar je begeleiding bij wilt.
Leer elkaar kennen
Wanneer je alle kansen wilt benutten die het werken met een arbodienst je biedt, is het belangrijk dat jullie elkaar goed leren kennen. Kies daarom voor een arbodienst die jou, je organisatie en de cultuur ook beter wíl leren kennen. Alleen zo kunnen zij je voorzien van goede en heldere adviezen. Persoonlijk advies vergroot de betrokkenheid aan beide kanten, waardoor de arbodienst zich ook aangesproken voelt om met je mee te denken over je preventie- en verzuimbeleid. Kent de arbodienst jouw organisatie en de bijbehorende risico’s, dan kunnen ze een passend advies geven om de risico’s en de kans op verzuim te verkleinen.
Keuzestress? Vergelijk gratis de beste 45 arbodiensten
Jij vertelt wat je zoekt, wij regelen de rest
✓ De beste arbodiensten al voor je geselecteerd
✓ Enige onafhankelijke arbodienst vergelijkingssite
✓ Persoonlijk advies van dé arbo experts
✓ Meer dan 21.462 klanten
✓ Snel 3 offertes van de beste arbodiensten
Sta open voor advies
Als de arbodienst jouw organisatie en de situatie kent en jij hebt door het persoonlijke contact vertrouwen in deze arbodienst, dan volg je eerder hun advies op. Je weet met wie je zaken doet en je weet dat ze hun advies baseren op jouw organisatie. In combinatie met hun kennis uit de branche en met vergelijkbare organisaties, zijn ze goed in staat om te adviseren over je verzuimbeleid, individuele verzuimgevallen en over het nemen van preventieve maatregelen.
Vraag om best practices
Je hoeft het wiel echt niet zelf uit te vinden, daarvoor heb je specialisten. Maak gewoon gebruik van je arbodienst, voor wie dit dagelijkse kost is. Zij werken met veel organisaties samen, kennen de branche, kennen de verzuimrisico’s en hebben een groot netwerk. Vraag hen daarom om best practices over het verlagen van verzuimpercentages of het gezondheidsbeleid en nodig ze een keer uit voor een inspiratiesessie. Op deze manier laat je ze ook zien dat je hen waardeert om hun kennis, wat jullie relatie alleen maar versterkt.
Stimuleer een proactieve houding
Behalve afwachten tot je arbodienst met advies komt, draagt het hebben van een proactieve houding ook bij. Wil je advies? Vraag hierom. Wil je best practices? Vraag hierom. Merk je iets binnen je organisatie, geef dit bij hen aan. Op deze manier leren ze je nog beter kennen. En merken ze dat je echt open staat voor hun hulp, begeleiding en expertise. Hiermee stimuleer je bij hen ook nog meer een proactieve houding.
Een goede relatie met je arbodienst, duidelijke wederzijdse verwachtingen, open staan voor elkaars expertise en ervaring en een proactieve houding (ook van jou!) zijn de ingrediënten voor een succesvolle samenwerking om verzuim aan te pakken. Ben je op zoek naar een (nieuwe) arbodienst? Hier lichten we toe hoe je de juiste arbodienst kiest. En we denken ook graag met je mee door op een eerlijke en transparante manier de best passende arbodienst voor jou te vinden. Meer weten? Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan met een van onze adviseurs.