Enorme drukte bij arbodiensten: 6 redenen waarom

Enorme drukte bij arbodiensten: 6 redenen waarom

25 oktober 2017
Bedrijfsarts

Werkgevers en arbodiensten zoeken nieuwe partners

Druk druk druk bij de salesafdeling van de arbodiensten. Accountmanagers draaien overuren, portefeuilles schuiven, vele handen worden geschud. Nieuwe deals en contracten zijn aan de orde van de dag. Waar komt al die drukte vandaan? Arbokiezer zet 6 redenen op een rij.

Reden 1: De totale arbotaart groeit

Die ligt lekker voor de hand: de economie zit in de lift. Er komen veel nieuwe werkgevers op de markt en die moeten allemaal een arbodienst hebben.

Reden 2: Bestaande werkgevers zijn nu ook wakker

Arbokiezer hoort van veel MKB-klanten dat de nieuwe wet hen verplicht een basiscontract te sluiten. Een mooi staaltje slimme marketing van onze overheid, want de verplichte aansluiting bij een arbodienst bestaat al veel langer. Alle aandacht voor de nieuwe Arbowet heeft bij veel MKB-werkgevers de wekker doen afgaan: tijd om dat contract nu echt een keer te regelen.

Reden 3: Aanscherping van privacy-wetgeving zorgt voor (veel) minder eigen regie

De strengere privacyregels zorgen voor minder mogelijkheden voor eigen regie; je mag immers bijna niets vragen. Dit zorgt ervoor dat de arbodienst weer eerder wordt ingeschakeld om het verzuim uit te vragen. Bovendien mag je als werkgever alleen nog in een dichtgetimmerd verzuimsysteem een ziekmelding doorgeven en een dossier opbouwen. Allemaal zaken waar je toch echt een arbodienst voor nodig hebt.

Keuzestress? Vergelijk gratis de beste 45 arbodiensten

Jij vertelt wat je zoekt, wij regelen de rest

✓ De beste arbodiensten al voor je geselecteerd
✓ Enige onafhankelijke arbodienst vergelijkingssite
✓ Persoonlijk advies van dé arbo experts
✓ Meer dan 21.462 klanten
✓ Snel 3 offertes van de beste arbodiensten

Keuze Arbodienst

Reden 4: Meer aandacht voor preventie en duurzame inzetbaarheid

Bedrijven krijgen door de nieuwe Arbowet ‘opeens’ te maken met nieuwe eisen. Een greep:

  •         minimaal 1x per jaar contact met een bedrijfsarts over arbo, preventie en verzuim
  •         de mogelijkheid bieden van een second opinion
  •         het hebben van een klachtenreglement
  •         de OR meer betrekken bij de keuze van arbodienst en het verzuimbeleid.

Zaken waar de gemiddelde werkgever geen expert in is en een goede arbodienst wel.

Reden 5: De kaarten worden opnieuw geschud door herziening van de basiscontracten

Een aantal werkgevers krijgt dezer dagen een aangepast contract van een arbodienstverlener waar ze het niet mee eens zijn. Die groep gaat op zoek naar ee nieuwe dienstverlener. Omgekeerd zijn er arbodiensten die voor een andere insteek kiezen en (de minder lucratieve?) delen van hun portefeuille afstoten. Ergo: volop verschuiving en herschikking.

Reden 6: De stok achter de deur: pecunia

Eerlijk is eerlijk: misschien is de grootste incentive wel dat er sinds kort zomaar een dikke stok achter de deur staat, klaar voor gebruik. Inderdaad: de boete die per 1 september kan worden opgelegd als je je arbozaken niet op orde hebt. Dan treedt toch automatisch het bekende adagium in werking: zodra het over euro’s gaat, staat iedereen terstond paraat.

Meer weten over hoe je de juiste arbodienst kunt selecteren? Lees er alles over op www.arbokiezer.nl Onze adviseurs helpen je met gratis en onafhankelijk advies!