Help, uw medewerkers verzuipen! – deel 1

Ruim 2.000.000 huishoudens hebben een betalingsachterstand. Hiervan vallen 700.000 in de categorie “problematisch”.

Een toename van 13 procent voor schuldhulpverlening. De gemiddelde schuld bedraagt circa € 27,500.–. Gemiddeld zijn er 5.000 faillissementen per jaar. Cijfers die er niet om liegen.

Zo hebben werkgevers te maken met 15 procent meer loonbeslagen. Dat zijn acht van de honderd medewerkers! Want als je niet betaalt of kunt betalen, volgt loonbeslag.

Loonbeslag kost u als werkgever bij een gemiddeld inkomen van € 30.000,– op jaarbasis € 7.500,–. Dat voelt ú in uw portemonnee!

Unieke werkgever?

Loonbeslag is een gevolg van financiële problemen, maar vaak is er meer aan de hand. Kent u de medewerkers met schulden en weet u wat zijn achterliggende problematiek is?

Binnen uw bedrijf zijn er waarschijnlijk ook medewerkers waarvan niet bekend is dat zij schulden hebben maar die wel signalen uitzenden. Werknemers schreeuwen het niet van de daken “Help, ik verzuim!” als ze in financiële nood zitten, of bent u die unieke werkgever die ze wél heeft?

Privéprobleem

Schuldenproblematiek is van grote invloed op het functioneren van uw medewerkers. Frequent ziekmelden is vaak een eerste signaal.

Wie neemt dit als eerste waar? De leidinggevende, uw arbodienst of uw bedrijfsarts? Wat doen deze ermee? Gaan ze op zoek naar de oorzaak? En als er dan een oorzaak is, hoe gaan ze hier dan mee om? En wat doet u als werkgever wanneer u hoort over deze problemen?

Tijd om actie te ondernemen! Of laat het u koud omdat het om een privéprobleem gaat en u daar als werkgever liever vanaf blijft. Niet terecht, want privéproblemen hebben altijd invloed op de werkvloer. Je kunt je problemen niet thuislaten. Met teveel stress in je hoofd kun je niet lekker werken.

Epidemisch ziekteverzuim

30 procent van het ziekteverzuim is het gevolg van financiële problemen. De gemiddelde uitval ligt tussen de vijf dagen en zes weken. Dit ziekteverzuim begint epidemische vormen aan te nemen. Daarom kan uw arbodienstverlener of bedrijfsarts de eerste zijn die met deze problematiek in aanraking komt.

Het zal mij niets verbazen als dit probleem zich ook in uw bedrijf keihard zal aandienen. Heb het hierover met uw arbodienst. Beter is het verzuim te voorkomen en de financiële problemen eerder te signaleren.

Hiervoor ligt een belangrijke taak bij de leidinggevende die signalen kan opvangen. Daarom werkgevers: word wakker! Tijd om de ogen te openen. Tijd voor actie! Tijd om te kiezen voor uw menselijk kapitaal!

Sociaal beleid

Wist u dat ongeveer 15 procent van alle werkgevers hun medewerkers met financiële problemen helpt? Dat wil zeggen, zij vinden het de moeite waard om te investeren en hebben sociaal beleid ontwikkeld. Er zijn dus werkgevers die zorgvuldig met hun verantwoordelijkheid omgaan en hulp bieden.

Misschien krabt u zich achter de oren en wordt het ook voor u interessant iets te ondernemen. De problemen van uw medewerkers laten u toch niet koud? U zult zien dat hulp meer oplevert dan alleen terugdringen van ziekteverzuim. Het wegnemen van zorgen leidt tot een beter inzet van de medewerker en die is onbetaalbaar!

In deze artikelenreeks:

Deel 2 – Het domino effect van schuldproblematiek
Deel 3 – Beleid bij schuldproblematiek
Deel 4 – Implementeren van beleid rondom schuldproblematiek bij medewerkers

Deel dit artikel