Spring naar content

12 misvattingen over arbodienstverlening

Leestijd 12 minuten

Home > Blog > Arbo > 12 misvattingen over arbodienstverlening

Veel MKB-bedrijven vinden arbodienstverlening maar onzin. Ze zeggen bijvoorbeeld dat arbodiensten alleen maar dure abonnementen verkopen, of dat ze niet voor je klaarstaan als je ze nodig hebt. Of ze hebben nooit iemand die langdurig ziek is. Dus waarom zouden ze dan een contract met een arbodienst afsluiten? De reden is heel simpel: een arbodienst is wettelijk verplicht. En misschien heb je nu geen langdurig zieke medewerker, maar er komt gegarandeerd een dag dat je wel een langlopend verzuimdossier krijgt. Uit analyse van HR Navigator onder ruim 15.000 organisaties blijkt zelfs dat elke MKB-er gemiddeld minimaal een keer in de vijf jaar aan de beurt is. Een verzuimdossier kost je al snel € 100.000,– en dat kan forse gevolgen hebben voor je onderneming. Je kunt er zelfs aan failliet gaan. In dit artikel neem ik je mee in de twaalf misvattingen over arbodienstverlening en leg je uit waarom je beter wél kunt investeren in een goede samenwerking met een arbodienst. En ook waar je dan precies op moet letten als je een arbodienst zoekt.

Misvatting 1 – Een arbodienst is niet verplicht (toch)?

Helaas, voor elke organisatie in Nederland is een basiscontract met een arbodienst verplicht. Zelfs wanneer je maar één medewerker hebt met een parttime contract. In de Arbowet staat namelijk dat je als MKB-onderneming minimaal een basiscontract arbodienstverlening moet afsluiten. In bijna alle gevallen dient dit ook een gecertificeerde arbodienst te zijn. Dat basiscontract is in de praktijk niet veel meer dan een administratieve aansluiting. Je voldoet aan de wet, maar meer dan dat is het niet. De meeste ondernemingen kiezen daarom voor een uitgebreider contract, waarin ook de dienstverlening en beschikbaarheid van een casemanager of de bedrijfsarts is inbegrepen. Daarmee zijn ze namelijk verzekerd van goede arbozorg op het moment dat het nodig is.  

Arbodienst

Keuzestress? Vergelijk gratis de beste 45 arbodiensten

Jij vertelt wat je zoekt, wij regelen de rest

De beste arbodiensten al voor je geselecteerd

Enige onafhankelijke arbodienst vergelijkingssite

Persoonlijk advies van dé arbo experts

Meer dan 15.000 klanten

Snel 3 offertes van de beste arbodiensten

Vergelijk gratis de beste arbodiensten

 

Misvatting 2 – De goedkoopste arbodienst is goed genoeg voor mij

Veel MKB’ers vinden arbodienstverlening een “moetje” en kiezen voor de goedkoopste optie. Toch is dit niet slim. Goedkoop betekent meestal duurkoop. Want de kosten van verzuim, zowel kort als lang, zijn hoog. Een goede arbodienst kan je adviseren en begeleiden bij het terugdringen van alle soorten verzuim. Daarmee voorkom je onnodige schade en zelfs boetes. Even een rekensommetje: Volgens TNO kost elke verzuimdag gemiddeld € 250,–. Dat zijn bijvoorbeeld de kosten voor loondoorbetaling en vervanging. Maar als de medewerker als monteur in een garage werkt, verantwoordelijk is voor de verkoop of als consultant voor een klant werkt, dan scheelt je dat ook elke dag flink wat omzet. Omzet die je anders wel zou hebben. En dan heb je het al snel over € 1.000,– voor elke dag dat de medewerker ziek is en je niet in actie komt. Dat terwijl een compleet arbocontract, waarbij je volledig wordt ontzorgd, je nog geen € 150,– per medewerker per jaar kost. Dat is minder dan 0,5 procent van je loonkosten. Een arbodienst is dus helemaal niet duur. Sterker nog, je geeft waarschijnlijk meer uit aan de koffie voor je personeel.

Pas op voor gratis fopcontracten

Nog een belangrijk ding: gratis arbodienstverlening bestaat niet. Er zijn helaas nog steeds een paar aanbieders die een zogenaamd gratis arbocontract aanbieden, maar dat zijn heuse fopcontracten. Je wordt bijvoorbeeld verplicht allemaal dure aanvullende diensten af te nemen, of de tarieven zijn soms tot wel 50 procent hoger dan gebruikelijk. En als er iemand ziek is, moet je vaak maanden wachten tot je medewerker terecht kan bij een arts. En al die tijd moet je wel het salaris doorbetalen, dus jouw besparing is pijlsnel verdampt. Kies dus voor een degelijke arbodienst die echt voor je klaar staat. Met een uitgebreider abonnement waarin ook de beschikbaarheid en reactiesnelheid geregeld is. Kies een arbodienst op basis van hun verzuimaanpak, hun ervaring in jouw branche, hun aanwezigheid in jouw regio of hun ervaring met de uitdaging waar jij nu voor staat.

Misvatting 3 – Bij mij is nooit iemand ziek

Gelukkig heb je als MKB’ers niet elke dag met langdurig verzuim te maken. Maar ik zei het al in de inleiding, statistisch gezien ben je toch elke vijf jaar de sjaak. Dan krijg je te maken met een ziekmelding die verder gaat dan een flinke griep of een complexe beenbreuk. Het kan dan gaan om kanker, maar het kan ook gaan om een medewerker met een burn-out, verslavingsproblemen, schulden of overbelasting door mantelzorg. Helemaal lastig wordt het als het ‘vage klachten’ zijn en als er dan ook nog sprake is van een arbeidsconflict of disfunctioneren. Weet jij dan aan wie je wanneer welke vraag moet stellen? En denk je dat jouw arbodienst je kan helpen als jij geen of geen goede vraag stelt? Of dat je met jouw goedkope basiscontract vooraan staat als de schaarse uren van de bedrijfsarts verdeeld worden? Ga maar na, hoeveel dienstverlening lever jij aan je klanten als ze niet willen betalen? Vast niet veel toch? Dus waarom verwacht je dat dan wel van je arbodienst? Elke dag hebben we meerdere ondernemers aan de lijn waar dit verschrikkelijk mis gaat. Met zeer grote financiële gevolgen. Daarom vergelijken we arbodienstverlening vaak met een brandverzekering. Die heb je ook niet nodig. Tot je huis in brand staat. Dan is het wel fijn als je het goed geregeld hebt toch? Kies dus voor een intensievere samenwerking met een arbodienst, ook als er even niemand ziek is. Dan weet je zeker dat je voldoet aan de wet- en regelgeving, er is altijd iemand die er echt voor je is als je ze onverhoopt toch nodig hebt. Dat onderneemt toch een stuk rustiger hè?

Misvatting 4 – Ik heb dat niet nodig, ik ken mijn pappenheimers wel

Tuurlijk, als MKB-er ken je de meeste medewerkers heel goed. Er zijn waarschijnlijk weinig geheimen en misschien drink je zelfs regelmatig een borrel met ze. Alleen, als iemand ziek is, dan mag je in verband met privacy niet vragen wat er precies mankeert. En de enige die een oordeel mag vellen over wat een medewerker nog wel kan is nu eenmaal de bedrijfsarts. Dus je hebt een arbodienst gewoon nodig, ook als je een hele goede relatie hebt met je medewerkers. Trouwens, een interessant feitje om te weten: in 50 procent van de gevallen is de leidinggevende de (mede)veroorzaker van verzuim. Oeps.

Misvatting 5 – In mijn verzuimverzekering zit ook een contract met een arbodienst

Veel ondernemers hebben ook een verzuimverzekering. Dat is een verzekering die de loondoorbetaling overneemt als een medewerker ziek is. Vaak kun je bij zo’n verzekering ook kiezen voor een arbodienst. Klinkt mooi, maar voordat je bij het kruisje tekent, is het goed om te weten dat je meestal maar kunt kiezen uit een of twee veelal grote arbodiensten. Omdat je het contract afsluit via een tussenpersoon, kennen die arbodiensten jou meestal helemaal niet. Of ze zijn zo groot dat je ze alleen maar kunt bereiken via irritante keuzemenu’s of callcenters. Vaak ben je ook nog verplicht het duurste abonnement af te sluiten en dat is echt niet altijd nodig. Daarom is het meestal verstandiger om gewoon zelf je arbodienst te selecteren. Kies een arbodienst die jouw branche kent, waar je een vast contactpersoon hebt die je snel via een rechtstreeks nummer kunt bereiken, of die gewoon bij jou om de hoek zit. Is dat niet mogelijk bij jouw verzuimverzekering? Dan is het misschien een goed idee ook de verzuimverzekering eens onder de loep te nemen.

Misvatting 6 – Ik kies voor een bekende arbodienst, want dan is het vast goed

Vraag het je collega of vraag het op een feestje en dan rolt er vast wel een rijtje namen van arbodiensten uit. Dat zijn meestal de grote bekende namen. Niks mis mee en grote arbodiensten leveren natuurlijk ook gewoon kwaliteit. Maar weet je zeker dat je voor de grootste of bekendste aanbieder wilt gaan? Waar je dan misschien wel een van de vele duizenden klanten bent? Er zijn alleen al 150 gecertificeerde arbodiensten en veel ervan zijn echt gespecialiseerd in het MKB of zelfs in jouw branche. Veel van hen willen jou echt leren kennen, je hebt een vast contactpersoon en ze zijn altijd blij als je ze belt.  

Arbodienst

Keuzestress? Vergelijk gratis de beste 45 arbodiensten

Jij vertelt wat je zoekt, wij regelen de rest

De beste arbodiensten al voor je geselecteerd

Enige onafhankelijke arbodienst vergelijkingssite

Persoonlijk advies van dé arbo experts

Meer dan 15.000 klanten

Snel 3 offertes van de beste arbodiensten

Vergelijk gratis de beste arbodiensten

 

Misvatting 7 – Mijn accountant kent ook nog een goede arbodienst

Je hebt vast een hele goede accountant en deze zorgt hopelijk ook goed voor je boekhouding. Maar zeg eens eerlijk, hoeveel verstand heeft jouw boekhouder nu echt van verzuim en wat je nu precies moet doen als medewerkers ziek zijn? Ofwel, is je accountant wel de meest logische persoon om aan te vragen met welke arbodienst je in zee moet gaan? Maar er is nog iets. Want ook al heeft jouw accountant, of een andere adviseur waar je mee samenwerkt, wél verstand van verzuim, dan nog is dat geen garantie dat die arbodienst die hij aanbeveelt, ook voor jouw organisatie en situatie geschikt is. Arbodienstverlening draait om heel veel verschillende aspecten, denk alleen maar aan kennis van het soort werk, bijvoorbeeld als het gaat om werkhervattingsmogelijkheden in een specifieke functie. Als een arts het advies geeft om voorlopig twee uur per dag voorzichtig te beginnen met werken en het gaat om een chauffeur die internationaal rijdt, dan is zo’n advies behoorlijk waardeloos. En twee uur voor de klas staan, dat werkt meestal ook niet. Zoek dus altijd een arbodienst die echt snapt wat het werk in jouw organisatie inhoudt en wat er mogelijk is, en ga niet blindelings af op het advies van iemand die er niet echt verstand van heeft. Dus sorry boekhouder, houd je bij je leest is ons advies 😉

Misvatting 8 – Mijn buurman of tennismaatje kent ook nog een goede arbodienst

Hetzelfde geldt natuurlijk voor je tennismaatje, je buurman of een collega ondernemer. Weten ze echt wie je bent en begrijpen ze wat je nodig hebt als het gaat om arbodienstverlening? Bepaal dus zelf wat je nodig hebt, laat je goed voorlichten en ga nooit blindelings af op de tip van dat servicekanon met wie je altijd de tennis dubbel speelt.

Misvatting 9 – Ik schakel de arbodienst laat in, dan bespaar ik kosten

Het komt vaak voor dat organisaties te laat een arbodienst inschakelen wanneer ze met verzuim te maken hebben. Logisch, je denkt misschien dat je medewerker met een paar dagen rust wel weer aan het werk kan. Maar het is juist slim om je arbodienst op tijd te informeren bij verzuim. Ook als dat kort is. Wat veel organisaties vergeten, is dat de arbodienst er niet alleen is om je te ondersteunen bij de aanpak van langdurig verzuim. Ze zijn er ook om je advies te geven en met je mee te denken over preventie van verzuim. En kort verzuim is vaak een voorbode van lang verzuim. Schakel een arbodienst daarom ook in bij kortdurend verzuim. Dan leert hij je organisatie en de medewerkers beter kennen en krijg je ook eerder proactief advies over verzuim. Want een arbodienst werkt elke dag met soortgelijke klanten en situaties, en kan je advies geven op basis van hun ervaring en expertise.

Misvatting 10 – Ik laat de arbodienst al het werk doen, daar betaal ik toch voor?

Heb je je arbodienst eenmaal ingeschakeld bij een langdurig verzuimgeval? Dan zien we vaak dat werkgevers het initiatief en het werk volledig bij hen neerleggen. Hier heb je ze immers voor toch? Maar niets is minder waar. Jij als werkgever bent en blijft verantwoordelijk voor de medewerker die verzuimt en voor een goede en realistische re-integratie. Daarom is het belangrijk om continu met je arbodienst te blijven schakelen over de verzuimgevallen. Zij adviseren, jij neemt de beslissingen. Maar je doet het altijd samen.

Misvatting 11 – De arbodienst moet doen wat ik wil

Nou nee dus, je doet het echt samen. Je gaat een partnership aan. Ga daarom regelmatig om tafel en bespreek de samenwerking. Wat gaat er goed en wat kan er beter? Spreek gewoon duidelijk uit wat je van de arbodienst verwacht. Veel organisaties doen dit niet. Omdat ze geen idee hebben wat ze mogen verwachten, of omdat ze ervan uitgaan dat het wel goed komt. Maar door duidelijkheid te creëren in de samenwerking en de verwachtingen uit te spreken, weten jullie beiden goed waar je aan toe bent binnen deze samenwerking. En komen de verwachtingen dan toch niet uit? Dan heb je een hele goede insteek om het gesprek hierover aan te gaan.  

Arbodienst

Keuzestress? Vergelijk gratis de beste 45 arbodiensten

Jij vertelt wat je zoekt, wij regelen de rest

De beste arbodiensten al voor je geselecteerd

Enige onafhankelijke arbodienst vergelijkingssite

Persoonlijk advies van dé arbo experts

Meer dan 15.000 klanten

Snel 3 offertes van de beste arbodiensten

Vergelijk gratis de beste arbodiensten

 

Misvatting 12 – Ik heb geen verzuim, dus ik hoef niet te evalueren

Als laatste maar zeker niet onbelangrijk: evalueer periodiek, in elk geval eens per jaar de samenwerking. Je betaalt de arbodienst en elke zieke medewerker kost je geld. Dan wil je er ook wel voor zorgen dat je alles uit de samenwerking haalt toch? Stel jezelf daarom deze vragen:

  • Wat verwachtte je van de samenwerking?
  • Wat ging goed en wat ging minder goed?
  • Wat had je liever anders gezien?
  • Wat wil je zelf doen en wat wil je vooral uitbesteden aan de arbodienst?
  • Past het verzuimprotocol en de huidige contractvorm met de arbodienst nog?
  • Wil je compleet ontzorgd worden of zoveel mogelijk zelf doen?

Verwacht je een proactieve houding of wil je liever zelf aangeven wanneer je iets nodig hebt? Bespreek jouw antwoorden met de arbodienst. Sta natuurlijk ook open voor hun evaluatie en feedback. En last but not least: kijk elkaar af en toe in de ogen, bij jou op locatie of desnoods online. Dit versterkt de samenwerking alleen maar. Zo dat waren ze. De 12 misverstanden. Ben je op zoek naar een arbodienst? Kies dan voor een degelijke arbodienst die echt voor je klaar staat, met een abonnement waarin ook de beschikbaarheid en reactiesnelheid is geregeld. Kies de arbodienst op basis van hun verzuimaanpak, hun ervaring in jouw branche, hun aanwezigheid in jouw regio of hun ervaring met de uitdaging waar jij nu voor staat. Hulp nodig bij het vinden van de best passende arbodienst? Geen zin om dat zelf uit te zoeken? Maak dan gebruik van onze handige arbodienst selectiedienst. Wij hebben de beste 45 arbodiensten al voor je geselecteerd en maken gratis een vergelijking van de drie best passende aanbieders voor je.

Nog ergens hulp bij nodig?

Bob en Marco
Marco en Bob

Direct advies: 085 - 049 1540

 ma - vrij: 9.00 tot 17.00 uur

Klantbeoordelingen

Elke week gratis de beste HR-Tips

Ontvang gratis de beste HR-tips waarmee je je werk 2 x sneller en 5 x slimmer kunt doen.

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Elke week de gratis beste HR-tips?

Elke dag 11.000 HR professionals blij maken. Dat is waar HR Navigator voor staat. We willen jou inspireren en helpen om je werk als HR professional  slimmer en beter te doen.

60 powertips die elke HR-professional moet kennen

Meld je aan voor de dagelijkse powertip

Powertips

Alles wat je moet weten over het selecteren van een arbodienst

Ontvang de gratis inkoopgids arbodienstverlening

arbodienst inkoopgids