stimuleer vitaliteit

Vitaliteit: Hoe stimuleer je vitaliteit op de werkvloer?

17 december 2019
Algemeen

Hoe stimuleer je vitaliteit op de werkvloer? Vitaliteit is een populair onderwerp bij veel werkgevers. Vitale medewerkers zorgen voor een gezonde organisatie. Vitale medewerkers bruisen namelijk van de energie en inspiratie. Ze zetten zich graag in voor de organisatie en ze zijn meer bevlogen en betrokken dan niet-vitale medewerkers. Maar hoe stimuleer je vitaliteit als werkgever? We geven je vijf tips die bijdragen aan vitaliteit op de werkvloer.

1. Verplicht je medewerkers niets

Als werkgever wil je natuurlijk vitale medewerkers, maar je kunt hen niet verplichten om vitaler te worden. Weet je nog van vroeger, dat je iets moest doen van je moeder en je je hier steevast tegen verzette? Zo werkt het ook met jouw medewerkers. Hebben ze het gevoel dat ze vitaler moeten worden van jou als werkgever, dan is de kans groot dat ze zich hier sneller tegen verzetten. “Wie ben jij om je met mijn gezondheid te bemoeien?”

Verplicht hen daarom niets, geef hen niet het gevoel dat ze dit moeten doen. Wat je wel kan doen? Door er voor te zorgen dat ze het zelf willen doen. Geef voorlichting, verspreid ideeën, zorg voor coaching en bewustwording. Zorg dat vitaliteit en de activiteiten die hierbij horen onder de positieve aandacht blijven, zodat je medewerkers hier vanzelf uit zichzelf iets mee willen.

2. Voorbeeld doet volgen

Het is een van de meeste oude lessen, die nog altijd geldt: goed voorbeeld doet volgen. Van je leidinggevenden mag je verwachten dat zij zich bewust bezighouden met vitaliteit en dit uitdragen naar hun medewerkers. Geef leidinggevenden daarom voldoende ruimte om dit zo uit te dragen dat dit bij hen en hun team past.

Is er een leidinggevende die graag in de natuur is? Of eentje die veel sport? Of iemand die alleen maar natuurlijke producten gebruikt? Geef hen de ruimte om hierin zichzelf te zijn binnen hun team, zodat ze andere kunnen inspireren.

Daarbij is het ook belangrijk dat leidinggevenden zelf voldoende pauzes nemen, niet continu overwerken en bijvoorbeeld af en toe een vergadering met twee of drie personen buiten lopend doen. Ook hiervoor geldt dat goed voorbeeld goed doet volgen. Bespreek met je leidinggevenden de impact die zij hebben als voorbeeld, het belang van vitale medewerkers en de rol en verantwoordelijkheid die zij hier als leidinggevenden in hebben.

3. Zorg voor leuke stimulansen

Leuke stimulansen of bonussen zorgen ervoor dat je medewerkers eerder mee willen doen aan vitaliteitsacties. Tony Chocolonely heeft bijvoorbeeld de ‘blijf op gewicht’ bonus die elk jaar wordt uitgereikt wanneer je op gewicht bent gebleven (op basis van vertrouwen, niemand wordt echt gewogen). Of zo zijn er ook stimulansen zoals wanneer je niet rookt dat je dan extra vakantiedagen krijgt. Of dat je jaarlijks je sportschoenen mag declareren.

Door in te zetten op een concreet en zichtbaar resultaat op de korte termijn voor de medewerker zijn medewerkers eerder bereid om hieraan mee te doen. Werken aan je gezondheid is namelijk een investering voor de lange termijn, waardoor de motivatie echt hoog moet zijn om door te zetten. Een leuke bonus of andere vorm van een stimulans zorgt ervoor dat deze motivatie hoog genoeg blijft om door te zetten.

4. Geef ruimte voor eigen input en ideeën

Vitaliteit gaat om gezondheid, om energie en om motivatie. Het gaat om datgene waar iemand elke dag weer met stralende ogen zijn of haar bed voor uitkomt. Maar dit is dus heel persoonlijk en het stimuleren van vitaliteit is daarom ook per persoon verschillend. Wat jouw ideeën hierover zijn als werkgever en waar jij heel enthousiast van wordt, dan hoeft dus niet voor al je andere medewerkers te gelden.

Geef daarom ruimte voor eigen input en ideeën om als organisatie vitaler te worden. De kans is groot dat er meer medewerkers zich verbinden aan vitaliteit wanneer ze hier zelf over mogen meedenken, van mogen vinden en over mogen bepalen. Op deze manier wordt vitaliteit echt een onderdeel van de hele organisatie en wordt het niet ‘van boven’ opgelegd.

Heb je een groter bedrijf, dan is het een idee om mensen met dezelfde vitaliteitsbehoeften aan elkaar te koppelen. Op deze manier voelen ze zich niet alleen in wie ze zijn (oh, er zijn nog 30 andere collega’s die ook willen stoppen met roken) en is de kans groter dat ze motivatie bij elkaar vinden. Stimuleer ook eigen initiatieven om vitaler te worden:

  • Heb je een yogadocent in huis, laat diegene yoga organiseren op kantoor
  • Heb je een sportleraar in huis? Laat hem of haar sportklassen organiseren
  • Mindfulness- of meditationcoach? Twee keer in de week mediteren tijdens de lunch
  • Levenscoach? Laat diegene een summercourse organiseren hierover

Medewerkers voelen zich belangrijk, gewaardeerd en gezien als persoon wanneer je hen inzet vanuit eigen initiatief. Natuurlijk kun je dit als werkgever stimuleren en aanjagen, maar wanneer ze dit vanuit zichzelf willen doen, dat zorgt voor trots en meer energie.

HRM-tertainment

Voor een beetje peper in je HR

Twee keer per week krijg je mijn persoonlijke HR-tips. Verhalen vol humor, verwondering en inspiratie over HRM. Waarschuwing: niet geschikt als je niet kunt relativeren, alles gratis wilt of als je heule lange tenen hebt.

HRM-tertainment

5. Zorg voor ambassadeurs van je vitaliteitsbeleid

Heb je een aantal medewerkers die heel enthousiast zijn over vitaliteit? Of die heel enthousiast zijn over een vitaliteitsprogramma dat je hebt aangeboden? Zet deze medewerkers in om je andere medewerkers ook hierin mee te nemen. Interview hen voor de nieuwsbrief, verspreid quotes en stimuleer dat zij hierover gaan praten met hun collega’s.

Deze medewerkers zijn de ambassadeurs van je vitaliteitsbeleid. Dit hoeft echt niet altijd groots aangepakt te worden. Je kan er ook voor kiezen om iemand in het zonnetje te zetten wanneer je weet dat diegene heel enthousiast is. Of wanneer iemand je heel trots heeft verteld dat hij nu een half jaar is gestopt met roken door een programma dat je had aangeboden. Of dat iemand gewoon veel meer energie heeft omdat hij of zij elke dag mediteert in de pauze.

Tips op vitaliteit op de werkvloer te stimuleren

Zoals je ziet, deze tips gaan bijna niet over welke activiteiten bijdragen aan vitaliteit op de werkvloer. Deze tips gaan vooral over je rol als werkgever, de mindset en hoe je je medewerkers hierin mee krijgt. Dat is het belangrijkste binnen vitaliteit op de werkvloer, dat je medewerkers vanuit intrinsieke motivatie aan hun eigen gezondheid, motivatie en energie willen werken.

Maar wat levert vitaliteit en vitale medewerkers concreet op? Hoe kun je testen of je medewerkers vitaal zijn en of dit inderdaad een positief effect heeft op je organisatie? Deze vijf redenen geven je antwoord op deze vragen.