Wat als mijn medewerker tussentijds opzegt?

Vraag:
Wij hebben net een nieuwe medewerking in dienst genomen maar durven het nog niet aan om een contract voor onbepaalde tijd te geven. Wat als deze medewerker opzegt tijdens het tijdelijke dienstverband dat hij nu heeft?

Antwoord:
Een tijdelijk contract kun je niet altijd zomaar opzeggen. Er moet dan een tussentijds opzegbeding zijn opgenomen. Zonder een tussentijdse opzegbepaling kunnen zowel werkgever als werknemer het dienstverband niet eenzijdig opzeggen totdat het contract afloopt. Gebeurt dat toch? Dan spreken we van onregelmatige opzegging en heeft de andere partij recht op een schadevergoeding.

Een werknemer die in zo’n geval toch tussentijds opstapt, neemt een fors risico. Een werkgever kan dan namelijk een schadevergoeding eisen voor de maanden die de werknemer eigenlijk nog had moeten werken volgens het contract ter hoogte van het brutoloon voor die maanden. En daar komt de vakantietoeslag over die maanden ook nog eens bij.

Uitspraak rechtbank

Recent deed de rechtbank Rotterdam nog uitspraak in zo’n zaak. Een voormalig financieel manager van een trailerverhuurbedrijf moest zijn ex-werkgever ruim 22.000 euro betalen, omdat hij in strijd met zijn arbeidsovereenkomst ontslag nam een paar maanden voordat zijn contract pas eindigde.

In de meeste gevallen wordt zo’n tussentijds opzegbeding wel opgenomen in een tijdelijk arbeidscontract, maar soms wordt het gewoon vergeten. Het komt ook voor, dat er bewust voor gekozen wordt om geen tussentijdse opzegmogelijkheid op te nemen. Bijvoorbeeld bij functies die moeilijk zijn in te vullen of te vervangen. De werkgever wil dan voorkomen dat een werknemer eerder dan de vertrekdatum alweer vertrekt.

Op het netvlies

Als werkgever heb je dus recht op een zogenoemde gefixeerde schadevergoeding als je werknemer het tijdelijke arbeidscontract niet uitdient en er geen tussentijds opzegbeding is opgenomen.

Het is in ieder geval goed dat hier aandacht voor is, want veel werkgevers en werknemers weten dit niet. Het is goed dat dit op het netvlies komt en blijft van zowel werkgevers en werknemers. Dat kan een hoop gedoe en geld besparen.

Deel dit artikel