Niets blijft zoals het is, alles verandert

Dat heb ik ooit bedacht als slogan voor mijn bedrijf. Pontificaal staat het consequent boven mijn “Met vriendelijke groet”, onder in de mail. Hoe heb ik ooit zo stom kunnen zijn om dát te bedenken!

Omdat het zo waar is. En ik, net als mijn cliënten, worstel met onzekerheden en veranderingen. Kijk, op slechte momenten heeft deze waarheid een positieve werking. Die houd ik dan ook steevast aan mijn cliënten voor in de absolute overtuiging dat dat ook zal gebeuren, het leven is niet statisch. Moeilijke momenten zijn niet voor eeuwig.

Op momenten dat je denkt je boeltje voor elkaar te hebben of datgene te hebben gevonden wat je graag wilt hebben of bij je past, wordt het een ander verhaal. Dan wordt deze slogan een donkere wolk die dreigend boven je hangt.

Met die dreiging kun je op verschillende manieren omgaan. Je kunt doen alsof je hem niet ziet, of dat ie niet bestaat. Als ondernemer is mij dat duur komen te staan. Politiek en economische ontwikkelingen kunnen in korte tijd een orkaan veroorzaken die je complete dienstenpakket omver gooien. Had je maar op buienradar moeten kijken.

Struisvogelpolitiek is dus niet de meest effectieve. Mijn cliënten confronteer ik dus per definitie met de weerberichten, hoe vervelend ook.

Een andere methode is de verandering vóór zijn. Slimmer dan de realiteit proberen te zijn. Een methode die ik onlangs heb uitgeprobeerd. Op producten. Producten hebben namelijk de neiging om te veranderen. Nu NOG beter. Of VERBETERDE smaak. Dat heeft dat product natuurlijk niet zelf bedacht, die is zich niet automatisch gaan aanpassen aan zijn omgeving.

Nee, de mens heeft in zijn drang naar economische vooruitgang geleerd hoe behoeften te stimuleren. Helaas ervaar ik die verbeteringen in producten vaak als verslechtering en mis ik mijn oude product. Om dit gemis te voorkomen, anticiperend op de verandering die gaat komen, heb ik iets bedacht.

Hamsteren!
Hoe dat werkt? Heel simpel, producten die essentieel in mijn leven zijn koop ik vooruit. Ik bereken dan hoeveel jaren ik nog te leven heb en vermenigvuldig dat met het jaarlijks verbruik. Die berekening bracht me tot de aanschaf van 80 softline gloeilampen van Philips, 40 Watt.

Dat gaf rust. Die zekerheid, dat de rest van mijn leven er een softline gloeilamp van Philips in huis zou zijn. Van 40 Watt. Nu passen die gloeilampen nog in een doos. Maar wat te denken van crèmes, wasmiddelen, bankstellen, dekbedovertrekken, kaas, schoenen, televisies, koelkasten, auto’s, kladblokken, shampoo en matrassen?

Om de schijn van zekerheid te creëren, zou ik naar een industrieterrein moeten verhuizen en me alleen nog maar met voorraadbeheer bezighouden. Daarbij nog niet eens rekening houdend met mogelijke wijzigingen in huisartsen, hulpverleners, vrienden, kapper en familieleden etcetera. Die zou ik moeten gaan invriezen.

Nee, helaas. Het valt niet te ontkennen. Niets blijft zoals het is, alles verandert. Die boodschap staat nu eenmaal boven mijn vriendelijke groet, onder aan de mail. Alhoewel, niets blijft zoals het is…

Deel dit artikel