VerzuimService Desk
VerzuimService Desk (VSD) is een totaalspeler en samenwerkingspartner voor onze klanten die verspreid zijn over heel Nederland o.g.v. bedrijfsgezondheid. Onze (register) casemanagers ondersteunen onze relaties met verzuimmanagement, WGA-management, RIE, Preventief Medische Onderzoeken, gedrags- en verzuimtrainingen en het voeren van eigen regie.
Eén aanspreekpunt
U heeft één aanspreekpunt voor al onze diensten, namelijk uw casemanager. Zij overleggen met onze gecertificeerde bedrijfsartsen zodat u verder geholpen wordt. Wij hebben meer dan 70 spreekuurlocaties. Dit betekent dat uw medewerker altijd binnen een half uur vanuit huis bij de bedrijfsarts is. De casemanagers van VSD werken in koppels. U blijft één aanspreekpunt houden en de verzuimmanager heeft altijd een achterwacht. Twee weten meer dan één.
Maatwerk
Onze relaties zijn zeer verschillend qua omvang en kernactiviteiten. Wat ze delen is dat zij allemaal ondersteund willen worden middels maatwerk en alleen betalen voor wat ze daadwerkelijk nodig hebben. VSD is ingericht om maatwerk te leveren. Elke organisatie heeft andere wensen en behoeftes en in elke organisatie werkt verzuim weer anders. Door medewerkers in hun waarde te laten en hen zelf verantwoordelijkheid te geven, gaat er ook een preventieve werking uit van de dienstverlening van VSD. Uw verzuimbegeleiding totaal uitbesteden of eigen regie? Wij ondersteunen waar nodig. Wij geloven daarbij niet in meerjarige contracten. U kiest niet voor een contract maar voor onze dienstverlening.
Netwerk van specialisten
Verzuimmanagement is een breed aandachtsveld waarbij meerdere disciplines een rol spelen. VSD werkt daarom samen met diverse specialisten. Dit doen we op onafhankelijke basis. We werken alleen met partners die hun kwaliteit hebben bewezen en waarbij we hebben ervaren dat ze de dienstverlening van VSD versterken. Denk dan aan mediators, maatschappelijk werkers, outplacementadviseurs, coaches, therapeuten en budgetcoaches.
VSD adviseert, ondersteunt en ontzorgt.
Past VerzuimService Desk bij jou?
Wil jij weten of VerzuimService Desk geschikt is voor jouw organisatie? HR Navigator hielp al meer dan 15.000 organisaties bij het vinden van een passende arbodienst. We weten dus precies wat arbodienstverleners wel en niet te bieden hebben. Maak gebruik van onze gratis arbodienst selectietool en vind snel en gemakkelijk de arbodienst die bij jou past.
✓ Gratis en 100% onafhankelijk ✓ 10x sneller dan zelf doen ✓ 15.000+ klanten
60 powertips die elke HR-professional moet kennen
In onze dagelijkse powertip delen we de belangrijkste tips en eye-openers over Arbo, Verzuim en HR die we hebben opgedaan bij het ondersteunen van duizenden klanten.
Jouw dagelijkse powertip
✓ Leer wat elke professional moet weten over HR & Arbo
✓ Voorkom dat je in de meest voorkomende valkuilen stapt
✓ Alle checklisten voor je arbo- en verzuimbeleid
✓ De 5 dingen die niet mogen ontbreken in je verzuimbeleid
Gratis Workshop Inkoop arbodienstverlening en preventie
HR Navigator hielp al 15.000+ organisaties bij het vinden van een passende arbodienst.
Onze ervaring hebben we nu gebundeld in een pragmatische workshop.
Wat levert deze workshop jou op?
✓ Je weet wat de 5 grootste valkuilen zijn bij het inkopen van arbo en preventie en hoe je deze voorkomt
✓ Je weet welke arbodiensten er zijn en welke bij jou passen
✓ Je weet welk arbo-model het meest geschikt is voor jou
✓ Je hebt je arbo agenda bepaald en kunt nu aan de slag om de juiste aanbieder te vinden
Elke week gratis de beste HR-Tips
Ontvang gratis de beste HR-tips waarmee je je werk 2 x sneller en 5 x slimmer kunt doen.
"*" geeft vereiste velden aan
Hoe werkt HR Navigator?
Veelgestelde vragen
Ja, dat is al sinds jaar en dag zo. Wel is sinds juli 2017 nieuw dat voor elke werkgever in Nederland minimaal een basiscontract met een arbodienst verplicht is.
In dit basiscontract staat bij welke taken je je moet laten ondersteunen door een arbodienstverlener of bedrijfsarts. Je stelt dit contract gezamenlijk op. De ondernemingsraad (OR) of personeelsvertegenwoordiging (PVT) moet instemmen met de inhoud.
Let bij het kiezen van een nieuwe arbodienst vooral op deze punten om een succesvolle samenwerking te krijgen:
- Ervaring van de arbodienst in jouw branche
- Budget, maar kies nooit alleen maar voor goedkoop of gratis
- Krijg je een vast contactpersoon?
- Referenties van klanten
- Persoonlijke kennismaking
- Soort samenwerking (proactief, communicatie, meedenken, advies)
- Wat jouw OR wil binnen een samenwerking
Een arbodienst is een belangrijke schakel wanneer het gaat om verzuim, veilig werken en risico’s beperken. Ze begeleiden medewerkers tijdens verzuim naar een goede en efficiënte re-integratie, ze helpen bij het opstellen van- en toetsen de RI&E, ze begeleiden gezondheidsonderzoeken en kunnen aanstellingskeuringen doen. Ook mag je van je arbodienst verwachten dat ze je adviseren over je gezondheidsbeleid, hoe je risico’s op verzuim kunt verkleinen en hoe je je verzuimpercentage kunt verlagen. Een goede samenwerking met een arbodienst biedt dan ook vele voordelen.
Gemiddeld kost een arbodienst tussen de 100 en 150 euro per medewerker per jaar. Dat is ongeveer 0,3% van de loonsom op jaarbasis. Er zijn diverse samenwerkingsvormen mogelijk met arbodienstverleners: all-in abonnement (je betaalt een vast bedrag per medewerker per jaar inclusief alle uren van de bedrijfsarts en casemanager) of een verrichtingenabonnement (basisbedrag + betalen per verrichting van een casemanager en/of bedrijfsarts).
Bij de maatwerkregeling kies je voor maatwerk binnen je samenwerkingspartners. Dit betekent dat je met toestemming van je ondernemingsraad zelf besluit bij welke arbodienstverleners je de verschillende activiteiten neerlegt. Bij de vangnetregeling leg je alles bij een gecertificeerde partij neer.
Je komt alleen voor de maatwerkregeling in aanmerking wanneer er wordt voldaan aan deze twee voorwaarden:
- Wanneer de cao de maatwerkregeling toestaat.
- Wanneer er schriftelijke afspraken met de ondernemingsraad zijn gemaakt hierover.
Voldoe je hier niet aan, dan val je automatisch onder de vangnetregeling.
In het basiscontract moeten minimaal de volgende zaken geregeld zijn:
- Ziekteverzuimbegeleiding
- Uitvoeren en toetsen van de RIE
- Uitvoeren van periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek PAGO of PMO
- Aanstellingskeuring
- Rol bedrijfsarts, het recht op een second opinion en de klachtenprocedure
- Vrije toegang van de bedrijfsarts tot elke werkplek
- Preventie
- Verder moet in het basiscontract duidelijk zijn beschreven hoe de bedrijfsarts, ondernemingsraad en preventiemedewerker(s) in de gelegenheid worden gesteld worden om regelmatig te overleggen.
Het basiscontract arbodienstverlening is in de Arbowet opgenomen om medewerkers nog beter te beschermen en een veilige en gezonde werkomgeving te garanderen. Ook is dit basiscontract er om werkgevers houvast te geven en om duidelijkheid te bieden voor alle betrokken partijen.