Synthra
Het welbevinden van de mens neemt toe als hij de regie krijgt. Precies dit is de ambitie van Synthra: de eigen regie van werknemers over hun gezondheid te stimuleren. Gezondheid staat voor het vermogen om je aan te kunnen passen, in het licht van sociale, fysieke en de emotionele uitdagingen van het leven. Omdat wij geloven dat gezonde werknemers de basis zijn voor het succes en de continuïteit van een organisatie, stellen wij de werknemer centraal in onze dienstverlening. Met onze arbodienstverlening participeert de werknemer in zijn eigen casemanagement. Maar voor zowel leidinggevende als werknemer geldt: regie kan pas verwacht worden als partijen worden gefaciliteerd.
Symbios
Deze door Synthra ontwikkelde intuïtieve applicatie ondersteunt werknemer, werkgever en derden in de uitvoering van alle activiteiten rondom preventie, ziekte en re-integratie. Met Symbios stimuleren wij de werknemer om eigen regie te nemen over zijn gezondheid en werkvermogen:
- Preventief heeft de werknemer 24/7 de mogelijkheid een onderzoek te starten waarmee tijdig risico’s erkend en herkend kunnen worden;
- Bij verzuim doet werknemer zelf een verzuimmelding en geeft door middel van een triage zelf zijn klachten, beperkingen en mogelijkheden aan;
- Werknemer heeft volledige toegang tot zijn dossier;
- Met de Mogelijkheden- en Belemmeringen Lijst objectiveert werknemer periodiek zijn arbeidsvermogen. Werknemer geeft dus zelf de nodige input. Deze informatie is leidend voor verdere begeleiding en een eventueel spreekuur met de Praktijkondersteuner Bedrijfsarts (POB);
- Bij arbeidsongeschiktheid en re-integratie werken wij met het Arbeidskundigplan om de functionele mogelijkheden te vertalen naar werkhervatting;
- Alle wettelijke kaders, documenten en acties zijn opgenomen in Symbios om de juiste begeleiding te bieden;
- Symbios is veilig en ontworpen naar privacy by design: betrokkenen hebben naar hun rol toegang tot de nodige informatie;
- Uw personeelsinformatiesysteem wordt gekoppeld met Symbios, hiermee is de verzuimadministratie grotendeels geautomatiseerd.
Praktijkondersteuner bedrijfsarts (POB)
Onze POB biedt (medische) verzuimbegeleiding inclusief ondersteuning bij het uitvoeren van de Wet Verbetering Poortwachter. De POB is direct contactpersoon voor werknemer en leidinggevende en werkt in de gedelegeerde taak van de bedrijfsarts. De bedrijfsarts van Synthra adviseert over de medische belastbaarheid, beoordeelt de adequaatheid van de behandeling en geeft een prognose van de verzuimduur.
Risicomanagement
De verzuimconsulent van Synthra analyseert periodiek de verzuimdossiers en adviseert om verzuim terug te brengen, de WGA-instroom te minimaliseren en bewustwording te vergroten. Met de helpdesk van Synthra staan gespecialiseerde adviseurs werknemer en werkgever te woord met vragen over de dienstverlening van Synthra en Symbios.
Past Synthra bij jou?
Wil jij weten of Synthra geschikt is voor jouw organisatie? HR Navigator hielp al meer dan 15.000 organisaties bij het vinden van een passende arbodienst. We weten dus precies wat arbodienstverleners wel en niet te bieden hebben. Maak gebruik van onze gratis arbodienst selectietool en vind snel en gemakkelijk de arbodienst die bij jou past.
✓ Gratis en 100% onafhankelijk ✓ 10x sneller dan zelf doen ✓ 15.000+ klanten
60 powertips die elke HR-professional moet kennen
In onze dagelijkse powertip delen we de belangrijkste tips en eye-openers over Arbo, Verzuim en HR die we hebben opgedaan bij het ondersteunen van duizenden klanten.
Jouw dagelijkse powertip
✓ Leer wat elke professional moet weten over HR & Arbo
✓ Voorkom dat je in de meest voorkomende valkuilen stapt
✓ Alle checklisten voor je arbo- en verzuimbeleid
✓ De 5 dingen die niet mogen ontbreken in je verzuimbeleid
Gratis Workshop Inkoop arbodienstverlening en preventie
HR Navigator hielp al 15.000+ organisaties bij het vinden van een passende arbodienst.
Onze ervaring hebben we nu gebundeld in een pragmatische workshop.
Wat levert deze workshop jou op?
✓ Je weet wat de 5 grootste valkuilen zijn bij het inkopen van arbo en preventie en hoe je deze voorkomt
✓ Je weet welke arbodiensten er zijn en welke bij jou passen
✓ Je weet welk arbo-model het meest geschikt is voor jou
✓ Je hebt je arbo agenda bepaald en kunt nu aan de slag om de juiste aanbieder te vinden
Elke week gratis de beste HR-Tips
Ontvang gratis de beste HR-tips waarmee je je werk 2 x sneller en 5 x slimmer kunt doen.
"*" geeft vereiste velden aan
Hoe werkt HR Navigator?
Veelgestelde vragen
Ja, dat is al sinds jaar en dag zo. Wel is sinds juli 2017 nieuw dat voor elke werkgever in Nederland minimaal een basiscontract met een arbodienst verplicht is.
In dit basiscontract staat bij welke taken je je moet laten ondersteunen door een arbodienstverlener of bedrijfsarts. Je stelt dit contract gezamenlijk op. De ondernemingsraad (OR) of personeelsvertegenwoordiging (PVT) moet instemmen met de inhoud.
Let bij het kiezen van een nieuwe arbodienst vooral op deze punten om een succesvolle samenwerking te krijgen:
- Ervaring van de arbodienst in jouw branche
- Budget, maar kies nooit alleen maar voor goedkoop of gratis
- Krijg je een vast contactpersoon?
- Referenties van klanten
- Persoonlijke kennismaking
- Soort samenwerking (proactief, communicatie, meedenken, advies)
- Wat jouw OR wil binnen een samenwerking
Een arbodienst is een belangrijke schakel wanneer het gaat om verzuim, veilig werken en risico’s beperken. Ze begeleiden medewerkers tijdens verzuim naar een goede en efficiënte re-integratie, ze helpen bij het opstellen van- en toetsen de RI&E, ze begeleiden gezondheidsonderzoeken en kunnen aanstellingskeuringen doen. Ook mag je van je arbodienst verwachten dat ze je adviseren over je gezondheidsbeleid, hoe je risico’s op verzuim kunt verkleinen en hoe je je verzuimpercentage kunt verlagen. Een goede samenwerking met een arbodienst biedt dan ook vele voordelen.
Gemiddeld kost een arbodienst tussen de 100 en 150 euro per medewerker per jaar. Dat is ongeveer 0,3% van de loonsom op jaarbasis. Er zijn diverse samenwerkingsvormen mogelijk met arbodienstverleners: all-in abonnement (je betaalt een vast bedrag per medewerker per jaar inclusief alle uren van de bedrijfsarts en casemanager) of een verrichtingenabonnement (basisbedrag + betalen per verrichting van een casemanager en/of bedrijfsarts).
Bij de maatwerkregeling kies je voor maatwerk binnen je samenwerkingspartners. Dit betekent dat je met toestemming van je ondernemingsraad zelf besluit bij welke arbodienstverleners je de verschillende activiteiten neerlegt. Bij de vangnetregeling leg je alles bij een gecertificeerde partij neer.
Je komt alleen voor de maatwerkregeling in aanmerking wanneer er wordt voldaan aan deze twee voorwaarden:
- Wanneer de cao de maatwerkregeling toestaat.
- Wanneer er schriftelijke afspraken met de ondernemingsraad zijn gemaakt hierover.
Voldoe je hier niet aan, dan val je automatisch onder de vangnetregeling.
In het basiscontract moeten minimaal de volgende zaken geregeld zijn:
- Ziekteverzuimbegeleiding
- Uitvoeren en toetsen van de RIE
- Uitvoeren van periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek PAGO of PMO
- Aanstellingskeuring
- Rol bedrijfsarts, het recht op een second opinion en de klachtenprocedure
- Vrije toegang van de bedrijfsarts tot elke werkplek
- Preventie
- Verder moet in het basiscontract duidelijk zijn beschreven hoe de bedrijfsarts, ondernemingsraad en preventiemedewerker(s) in de gelegenheid worden gesteld worden om regelmatig te overleggen.
Het basiscontract arbodienstverlening is in de Arbowet opgenomen om medewerkers nog beter te beschermen en een veilige en gezonde werkomgeving te garanderen. Ook is dit basiscontract er om werkgevers houvast te geven en om duidelijkheid te bieden voor alle betrokken partijen.