Arbo Transparant
Arbotransparant is als volledig geëquipeerde arbodienst vanaf 2005 werkzaam voor een breed scala aan bedrijven. Arbotransparant heeft alle experts in huis, levert prima diensten vanuit partnership met de aangesloten bedrijven, tegen lage kosten volgens het principe dat er alleen behoeft te worden betaald voor wat wordt afgenomen. Een volgens ons simpel principe van eerlijk zaken doen.
Op die manier helpen we u grip te krijgen op het verzuim en daardoor de verzuimkosten helpen te reduceren.
Arbotransparant werkt vanuit de visie dat een demedicaliserende aanpak van verzuim de meest juiste en effectieve benadering is. Tenslotte is 70% van het verzuim niet fysiek of medisch van aard, maar gedrag gerelateerd.
In het dagelijkse handelen komt dat tot uiting in het feit dat niet de bedrijfsarts maar de arbeidsdeskundige degene is die als eerste op verzuim reageert.
Helderheid en transparantie zijn in het werk van Arbotransparant de sleutelwoorden. We werken, met onze partners, in openheid. Het bedrijf kan zien wat wij moeten doen, of we het doen en hoe we het doen.
Arbotransparant ontwikkelde dóór; ze verbreedde haar diensten van arbo- en verzuimmanagement naar andere deelgebieden als veiligheids- en gezondheidsbeleid. Zij heeft alle experts op dat gebied in huis en beschikbaar voor de bedrijven.
Samen met Solutions! vpr, het zusterbedrijf en expert in re-integratie zijn de regionale Werk!Poortwachtercentra ontwikkeld. Gevestigd op bedrijventerreinen: één adres voor alle oplossingen op het gebied van arbo, verzuim en re-integratie. Maar het werk van WERK! Poortwachtercentrum houdt hier niet op. Wij zijn onze klanten ook van dienst met een breed aanbod van praktische bedrijfsservices samen met lokale en regionale partners:
- Payrolling en uitzenden
- Werving en selectie
- Outplacement en jobhunting
- Loopbaanbegeleiding,
- Arbeidsrechtexpertise
- Interim-management
- Verzekeringscheck-up
Scholing van uw personeel
Bij groei zorgen we voor goed en gekwalificeerd personeel en bij krimp kunnen we experts leveren bij het opstellen en uitvoeren van een Sociaal Plan.
Onder het motto “bedrijven voor bedrijven” worden re-integratieoplossingen vaak dicht in de buurt gevonden door creatieve en effectieve oplossingen. Kortom: zo eenvoudig en goed heeft u het nog nooit geregeld.
Met een aantal geselecteerde collega-bedrijven in Nederland hebben we de Regio Poortwachters gevormd waardoor de diensten nu gemakkelijker ook landelijk kunnen worden geleverd volgens dezelfde kwaliteitscriteria.
Arbotransparant neemt met haar zusterbedrijf Solutions!vpr deel aan Mobiliteitswerk voor publieke en private opdrachtgevers. Binnen bedrijven om outplacement vorm te geven en voor het UWV-werkbedrijf in meerdere regionale Mobiliteitscentra. Arbotransparant kan dusdoende de vraag naar re-integratie in ander werk bij een andere werkgever, vrijwel altijd realiseren.
Arbotransparant werkt vanuit de visie dat werk het belangrijkste middel is om sociaaleconomisch en maatschappelijk onafhankelijk te zijn en te blijven, en spant zich van daaruit in om mensen terug te krijgen in WERK!
We schrijven WERK! dan ook niet voor niets met hoofdletters en een uitroepteken!
Past Arbo Transparant bij jou?
Wil jij weten of Arbo Transparant geschikt is voor jouw organisatie? HR Navigator hielp al meer dan 15.000 organisaties bij het vinden van een passende arbodienst. We weten dus precies wat arbodienstverleners wel en niet te bieden hebben. Maak gebruik van onze gratis arbodienst selectietool en vind snel en gemakkelijk de arbodienst die bij jou past.
✓ Gratis en 100% onafhankelijk ✓ 10x sneller dan zelf doen ✓ 15.000+ klanten
60 powertips die elke HR-professional moet kennen
In onze dagelijkse powertip delen we de belangrijkste tips en eye-openers over Arbo, Verzuim en HR die we hebben opgedaan bij het ondersteunen van duizenden klanten.
Jouw dagelijkse powertip
✓ Leer wat elke professional moet weten over HR & Arbo
✓ Voorkom dat je in de meest voorkomende valkuilen stapt
✓ Alle checklisten voor je arbo- en verzuimbeleid
✓ De 5 dingen die niet mogen ontbreken in je verzuimbeleid
Gratis Workshop Inkoop arbodienstverlening en preventie
HR Navigator hielp al 15.000+ organisaties bij het vinden van een passende arbodienst.
Onze ervaring hebben we nu gebundeld in een pragmatische workshop.
Wat levert deze workshop jou op?
✓ Je weet wat de 5 grootste valkuilen zijn bij het inkopen van arbo en preventie en hoe je deze voorkomt
✓ Je weet welke arbodiensten er zijn en welke bij jou passen
✓ Je weet welk arbo-model het meest geschikt is voor jou
✓ Je hebt je arbo agenda bepaald en kunt nu aan de slag om de juiste aanbieder te vinden
Elke week gratis de beste HR-Tips
Ontvang gratis de beste HR-tips waarmee je je werk 2 x sneller en 5 x slimmer kunt doen.
"*" geeft vereiste velden aan
Hoe werkt HR Navigator?
Veelgestelde vragen
Ja, dat is al sinds jaar en dag zo. Wel is sinds juli 2017 nieuw dat voor elke werkgever in Nederland minimaal een basiscontract met een arbodienst verplicht is.
In dit basiscontract staat bij welke taken je je moet laten ondersteunen door een arbodienstverlener of bedrijfsarts. Je stelt dit contract gezamenlijk op. De ondernemingsraad (OR) of personeelsvertegenwoordiging (PVT) moet instemmen met de inhoud.
Let bij het kiezen van een nieuwe arbodienst vooral op deze punten om een succesvolle samenwerking te krijgen:
- Ervaring van de arbodienst in jouw branche
- Budget, maar kies nooit alleen maar voor goedkoop of gratis
- Krijg je een vast contactpersoon?
- Referenties van klanten
- Persoonlijke kennismaking
- Soort samenwerking (proactief, communicatie, meedenken, advies)
- Wat jouw OR wil binnen een samenwerking
Een arbodienst is een belangrijke schakel wanneer het gaat om verzuim, veilig werken en risico’s beperken. Ze begeleiden medewerkers tijdens verzuim naar een goede en efficiënte re-integratie, ze helpen bij het opstellen van- en toetsen de RI&E, ze begeleiden gezondheidsonderzoeken en kunnen aanstellingskeuringen doen. Ook mag je van je arbodienst verwachten dat ze je adviseren over je gezondheidsbeleid, hoe je risico’s op verzuim kunt verkleinen en hoe je je verzuimpercentage kunt verlagen. Een goede samenwerking met een arbodienst biedt dan ook vele voordelen.
Gemiddeld kost een arbodienst tussen de 100 en 150 euro per medewerker per jaar. Dat is ongeveer 0,3% van de loonsom op jaarbasis. Er zijn diverse samenwerkingsvormen mogelijk met arbodienstverleners: all-in abonnement (je betaalt een vast bedrag per medewerker per jaar inclusief alle uren van de bedrijfsarts en casemanager) of een verrichtingenabonnement (basisbedrag + betalen per verrichting van een casemanager en/of bedrijfsarts).
Bij de maatwerkregeling kies je voor maatwerk binnen je samenwerkingspartners. Dit betekent dat je met toestemming van je ondernemingsraad zelf besluit bij welke arbodienstverleners je de verschillende activiteiten neerlegt. Bij de vangnetregeling leg je alles bij een gecertificeerde partij neer.
Je komt alleen voor de maatwerkregeling in aanmerking wanneer er wordt voldaan aan deze twee voorwaarden:
- Wanneer de cao de maatwerkregeling toestaat.
- Wanneer er schriftelijke afspraken met de ondernemingsraad zijn gemaakt hierover.
Voldoe je hier niet aan, dan val je automatisch onder de vangnetregeling.
In het basiscontract moeten minimaal de volgende zaken geregeld zijn:
- Ziekteverzuimbegeleiding
- Uitvoeren en toetsen van de RIE
- Uitvoeren van periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek PAGO of PMO
- Aanstellingskeuring
- Rol bedrijfsarts, het recht op een second opinion en de klachtenprocedure
- Vrije toegang van de bedrijfsarts tot elke werkplek
- Preventie
- Verder moet in het basiscontract duidelijk zijn beschreven hoe de bedrijfsarts, ondernemingsraad en preventiemedewerker(s) in de gelegenheid worden gesteld worden om regelmatig te overleggen.
Het basiscontract arbodienstverlening is in de Arbowet opgenomen om medewerkers nog beter te beschermen en een veilige en gezonde werkomgeving te garanderen. Ook is dit basiscontract er om werkgevers houvast te geven en om duidelijkheid te bieden voor alle betrokken partijen.