Spring naar content

Arbo Transparant

ArbotransparantArbotransparant is als volledig geëquipeerde arbodienst vanaf 2005 werkzaam voor een breed scala aan bedrijven. Arbotransparant heeft alle experts in huis, levert prima diensten vanuit partnership met de aangesloten bedrijven, tegen lage kosten volgens het principe dat er alleen behoeft te worden betaald voor wat wordt afgenomen. Een volgens ons simpel principe van eerlijk zaken doen.

Op die manier helpen we u grip te krijgen op het verzuim en daardoor de verzuimkosten helpen te reduceren.

Arbotransparant werkt vanuit de visie dat een demedicaliserende aanpak van verzuim de meest juiste en effectieve benadering is. Tenslotte is 70% van het verzuim niet fysiek of medisch van aard, maar gedrag gerelateerd.

In het dagelijkse handelen komt dat tot uiting in het feit dat niet de bedrijfsarts maar de arbeidsdeskundige degene is die als eerste op verzuim reageert.

Helderheid en transparantie zijn in het werk van Arbotransparant de sleutelwoorden. We werken, met onze partners, in openheid. Het bedrijf kan zien wat wij moeten doen, of we het doen en hoe we het doen.

Arbotransparant ontwikkelde dóór; ze verbreedde haar diensten van arbo- en verzuimmanagement naar andere deelgebieden als veiligheids- en gezondheidsbeleid. Zij heeft alle experts op dat gebied in huis en beschikbaar voor de bedrijven.

Samen met Solutions! vpr, het zusterbedrijf en expert in re-integratie zijn de regionale Werk!Poortwachtercentra ontwikkeld. Gevestigd op bedrijventerreinen: één adres voor alle oplossingen op het gebied van arbo, verzuim en re-integratie. Maar het werk van WERK! Poortwachtercentrum houdt hier niet op. Wij zijn onze klanten ook van dienst met een breed aanbod van praktische bedrijfsservices samen met lokale en regionale partners:

  • Payrolling en uitzenden
  • Werving en selectie
  • Outplacement en jobhunting
  • Loopbaanbegeleiding,
  • Arbeidsrechtexpertise
  • Interim-management
  • Verzekeringscheck-up

Scholing van uw personeel
Bij groei zorgen we voor goed en gekwalificeerd personeel en bij krimp kunnen we experts leveren bij het opstellen en uitvoeren van een Sociaal Plan.

Onder het motto “bedrijven voor bedrijven” worden re-integratieoplossingen vaak dicht in de buurt gevonden door creatieve en effectieve oplossingen. Kortom: zo eenvoudig en goed heeft u het nog nooit geregeld.

Met een aantal geselecteerde collega-bedrijven in Nederland hebben we de Regio Poortwachters gevormd waardoor de diensten nu gemakkelijker ook landelijk kunnen worden geleverd volgens dezelfde kwaliteitscriteria.

Arbotransparant neemt met haar zusterbedrijf Solutions!vpr deel aan Mobiliteitswerk voor publieke en private opdrachtgevers. Binnen bedrijven om outplacement vorm te geven en voor het UWV-werkbedrijf in meerdere regionale Mobiliteitscentra. Arbotransparant kan dusdoende de vraag naar re-integratie in ander werk bij een andere werkgever, vrijwel altijd realiseren.

Arbotransparant werkt vanuit de visie dat werk het belangrijkste middel is om sociaaleconomisch en maatschappelijk onafhankelijk te zijn en te blijven, en spant zich van daaruit in om mensen terug te krijgen in WERK!

We schrijven WERK! dan ook niet voor niets met hoofdletters en een uitroepteken!

Past Arbo Transparant bij jou?

Wil jij weten of Arbo Transparant geschikt is voor jouw organisatie? HR Navigator hielp al meer dan 15.000 organisaties bij het vinden van een passende arbodienst. We weten dus precies wat arbodienstverleners wel en niet te bieden hebben. Maak gebruik van onze gratis arbodienst selectietool en vind snel en gemakkelijk de arbodienst die bij jou past.

✓ Gratis en 100% onafhankelijk ✓ 10x sneller dan zelf doen ✓ 15.000+ klanten

60 powertips die elke HR-professional moet kennen

In onze dagelijkse powertip delen we de belangrijkste tips en eye-openers over Arbo, Verzuim en HR die we hebben opgedaan bij het ondersteunen van duizenden klanten.

tips arbo verzuim en HR

Jouw dagelijkse powertip

 Leer wat elke professional moet weten over HR & Arbo

 Voorkom dat je in de meest voorkomende valkuilen stapt

 Alle checklisten voor je arbo- en verzuimbeleid

 De 5 dingen die niet mogen ontbreken in je verzuimbeleid

Gratis Workshop Inkoop arbodienstverlening en preventie

HR Navigator hielp al 15.000+ organisaties bij het vinden van een passende arbodienst.

Onze ervaring hebben we nu gebundeld in een pragmatische workshop.

workshop Inkoop Arbodienst

Wat levert deze workshop jou op?
  Je weet wat de 5 grootste valkuilen zijn bij het inkopen van arbo en preventie en hoe je deze voorkomt
  Je weet welke arbodiensten er zijn en welke bij jou passen
  Je weet welk arbo-model het meest geschikt is voor jou
  Je hebt je arbo agenda bepaald en kunt nu aan de slag om de juiste aanbieder te vinden

Hoe werkt HR Navigator?

Vind gratis, makkelijk en snel de arbodienst die bij jou past

Stap 1
Stap 1

Criteria bepalen

✓ Vul de vragenlijst in

✓ Persoonlijk advies

✓ Gratis

Stap2-BG
Stap 2

Arbodienst top 3

✓ Selectie 3 beste aanbieders

✓ Keuze uit 45 leveranciers

✓ 100% Onafhankelijk

Stap3-BG
Stap 3

Adviesrapport en offertes

✓ Adviesrapport

✓ Uitgebreide vergelijking

✓ 3 Maatwerk offertes

Stap4-BG
Stap 4

Kies beste arbodienst

✓ Gesprekken met top 3

✓ Contract onderhandeling

✓ Maak je keuze

Elke week gratis de beste HR-Tips

Ontvang gratis de beste HR-tips waarmee je je werk 2 x sneller en 5 x slimmer kunt doen.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Elke dag de beste tips via social media

We delen elke dag gratis onze laatste tips, beste eye-openers en leukste video's

Onze succesgarantie

HR Navigator is al 10 jaar de grootste en enige 100% onafhankelijke HR-vergelijkingssite.

We helpen iedereen. Altijd!

100% onafhankelijk

Persoonlijk advies van dé HR-experts van Nederland

10 x sneller dan zelf doen

Zorgvuldig geselecteerde aanbieders

Al ruim 10 jaar de grootste HR-vergelijkingssite

15.000+ organisaties gingen jou voor

Merve&Mirco

Direct advies:
085 - 049 1540

ma - vrij: 9.00 tot 17.00 uur

Betrouwbare partners

De deelnemende arbodiensten zijn zorgvuldig geselecteerd op basis van gerenommeerde keurmerken zoals SBCA, Blik op Werk en lidmaatschap van brancheorganisatie OVAL. 

Ook vragen we onze klanten jaarlijks de arbodiensten te beoordelen. Een minimale gemiddelde klanttevredenheidscore van 7 is een eis.

SBCA_logo
Blik-Op-Werk_logo
OVAL_logo
Arbodienst Inkoopgids

Voorkom dat je de verkeerde arbodienst kiest

Gratis inkoopgids t.w.v. € 27,--

In deze handige gratis inkoopgids vertellen we je alles wat we de de afgelopen 10 jaar hebben geleerd over het selecteren van de best passende arbodienst voor onze 15.000+ klanten. Leer van onze ervaring en weet welke vragen je moet stellen om nooit meer een verkeerde arbodienst te kiezen.

5 niet te missen feiten en fabels over arbodienstverlening

Prik door alle glimmende folders en verkooppraatjes heen

Gebaseerd op onze ervaring met 15.000+ inkooptrajecten

10 vragen die je zeker moet stellen om de beste arbodienst te vinden

9 tips voor een vliegende start met je nieuwe arbodienst

Verplichte nummers arbobeleid en dingen die je beter kunt overslaan

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Je ontvangt ook onze beste tips over arbo, verzuim en hr.

Klanten over HR Navigator

Ik kon de adviseur altijd bellen met vragen

“Na vijf jaar waren we toe aan een nieuwe arbodienst. Ik had al gehoord van HR Navigator via BG Magazine en Vernet, en ze bleken inderdaad de aangewezen organisatie om ons te helpen. Zelf hebben we aardig wat kennis in huis over verzuim en integratie, we staan bijvoorbeeld al jaren in de top drie van Vernet. HR Navigator kon goed met ons mee kon denken op dit niveau. Ik kon de adviseur altijd bellen met vragen, hij nam alle tijd en had verstand van zaken.”
Kitty van Balen, Frankeland

klantenreview Kitty van Balen
Lees verder

De niet lullen-maar-poetsen-mentaliteit vind ik prettig

“We waren net uitgebreid naar een regio waar we nog geen arbodienst hadden. Google bracht me op het spoor van HR Navigator. Na het versturen van het contactformulier op hun site werd ik gebeld door een van hun adviseurs. Die bleek zelf op vakantie te zijn op dat moment. Dat vond ik goede service, zelf neem ik echt niet op tijdens mijn vakantie, haha. De ‘niet lullen maar poetsen’-mentaliteit van HR Navigator vind ik prettig. Ik heb ze al twee keer aanbevolen.”
Jacqueline Hiemstra, Miep

Jacqueline Hiemstra
Lees verder

Ze doen meer dan ik vooraf had verwacht

Al snel na mijn start merkte ik dat met name de aandacht voor zieke medewerkers beter kon. De organisatie was in korte tijd snel gegroeid en niet meer bij te benen voor een bedrijfsarts alleen. De overstap naar een arbodienst was logisch. Al googlend kwam ik bij HR Navigator uit.
Op basis van onze antwoorden kwam de adviseur van HR Navigator niet alleen met drie namen van
geschikte arbodiensten. Hij gaf ook een samenvatting en waar de onderlinge verschillen in zaten. Eerlijk gezegd was dat meer dan ik vooraf had verwacht.
Erik van de Berg, HR adviseur PGVZ

Erik van den Berg
Lees verder

De oriënterende gesprekken waren echt een uitkomst

Door eerst een aantal oriënterende gesprekken te voeren, konden we daarna veel meer focus leggen op waar wij als organisatie naartoe willen en wat voor een arbodienstverlener daar dan bij zou passen.
Wendy van Reek – projectleider arbodienstverlening Horizon College

Wendy van reek
Lees verder

Hoe werkt HR Navigator?

Werkwijze HR Navigator

Veelgestelde vragen

Ja, dat is al sinds jaar en dag zo. Wel is sinds juli 2017 nieuw dat voor elke werkgever in Nederland minimaal een basiscontract met een arbodienst verplicht is.

In dit basiscontract staat bij welke taken je je moet laten ondersteunen door een arbodienstverlener of bedrijfsarts. Je stelt dit contract gezamenlijk op. De ondernemingsraad (OR) of personeelsvertegenwoordiging (PVT) moet instemmen met de inhoud.

Let bij het kiezen van een nieuwe arbodienst vooral op deze punten om een succesvolle samenwerking te krijgen:

  • Ervaring van de arbodienst in jouw branche
  • Budget, maar kies nooit alleen maar voor goedkoop of gratis
  • Krijg je een vast contactpersoon?
  • Referenties van klanten
  • Persoonlijke kennismaking
  • Soort samenwerking (proactief, communicatie, meedenken, advies)
  • Wat jouw OR wil binnen een samenwerking

Een arbodienst is een belangrijke schakel wanneer het gaat om verzuim, veilig werken en risico’s beperken. Ze begeleiden medewerkers tijdens verzuim naar een goede en efficiënte re-integratie, ze helpen bij het opstellen van- en toetsen de RI&E, ze begeleiden gezondheidsonderzoeken en kunnen aanstellingskeuringen doen. Ook mag je van je arbodienst verwachten dat ze je adviseren over je gezondheidsbeleid, hoe je risico’s op verzuim kunt verkleinen en hoe je je verzuimpercentage kunt verlagen. Een goede samenwerking met een arbodienst biedt dan ook vele voordelen.

Gemiddeld kost een arbodienst tussen de 100 en 150 euro per medewerker per jaar. Dat is ongeveer 0,3% van de loonsom op jaarbasis. Er zijn diverse samenwerkingsvormen mogelijk met arbodienstverleners: all-in abonnement (je betaalt een vast bedrag per medewerker per jaar inclusief alle uren van de bedrijfsarts en casemanager) of een verrichtingenabonnement (basisbedrag + betalen per verrichting van een casemanager en/of bedrijfsarts).

Bij de maatwerkregeling kies je voor maatwerk binnen je samenwerkingspartners. Dit betekent dat je met toestemming van je ondernemingsraad zelf besluit bij welke arbodienstverleners je de verschillende activiteiten neerlegt. Bij de vangnetregeling leg je alles bij een gecertificeerde partij neer.

Je komt alleen voor de maatwerkregeling in aanmerking wanneer er wordt voldaan aan deze twee voorwaarden:

  • Wanneer de cao de maatwerkregeling toestaat.
  • Wanneer er schriftelijke afspraken met de ondernemingsraad zijn gemaakt hierover.

Voldoe je hier niet aan, dan val je automatisch onder de vangnetregeling.

In het basiscontract moeten minimaal de volgende zaken geregeld zijn:

  • Ziekteverzuimbegeleiding
  • Uitvoeren en toetsen van de RIE
  • Uitvoeren van periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek PAGO of PMO
  • Aanstellingskeuring
  • Rol bedrijfsarts, het recht op een second opinion en de klachtenprocedure
  • Vrije toegang van de bedrijfsarts tot elke werkplek
  • Preventie
  • Verder moet in het basiscontract duidelijk zijn beschreven hoe de bedrijfsarts, ondernemingsraad en preventiemedewerker(s) in de gelegenheid worden gesteld worden om regelmatig te overleggen.

Het basiscontract arbodienstverlening is in de Arbowet opgenomen om medewerkers nog beter te beschermen en een veilige en gezonde werkomgeving te garanderen. Ook is dit basiscontract er om werkgevers houvast te geven en om duidelijkheid te bieden voor alle betrokken partijen.

Bob en Marco

Marco | Bob

Arbodienst nodig? Vind gratis de beste arbodienst

"Het is altijd leuk te horen, dat je organisaties echt hebt geholpen bij het vinden van een passende arbodienst. HR Navigator is niet voor niets al jaren het vertrekpunt voor de selectie van een arbodienst."

Bob Zeegers - Algemeen directeur

Elke week de gratis beste HR-tips?

Elke dag 11.000 HR professionals blij maken. Dat is waar HR Navigator voor staat. We willen jou inspireren en helpen om je werk als HR professional  slimmer en beter te doen.

60 powertips die elke HR-professional moet kennen

Meld je aan voor de dagelijkse powertip

Powertips

Alles wat je moet weten over het selecteren van een arbodienst

Ontvang de gratis inkoopgids arbodienstverlening

arbodienst inkoopgids