Arbo Concern
Arbo Concern is in 1996 opgericht door de huidige directeuren John Franck en Sandra Strunk. Inmiddels is Arbo Concern uitgegroeid tot een landelijke full service Arbo dienst. Continuïteit, kennis en ervaring zijn hiermee gegarandeerd.
Arbo Concern is daadwerkelijk bij uw organisatie betrokken. Doordat het geen grootschalige arbodienst is, kunnen wij een goede relatie met onze klanten opbouwen. We zijn ontstaan vanuit een werkgeversinitiatief; werkgevers met onvrede over hun toenmalige arbodienst. Optimale communicatie, persoonlijke aanpak, uw eigen contactpersonen, pragmatische rapportages en “nu eindelijk wel” profijt van uw arbodienst zijn de elementen van ons succes.
Arbo Concern bestaat uit een hecht team dat er plezier in heeft om haar klanten met een persoonlijke aanpak met raad en daad terzijde te staan. Wij hebben eigen vaste medewerkers in alle disciplines; verzuimbegleider/casemanagers, bedrijfsartsen, arbo-verpleegkundigen tot arbeidsdeskundigen, veiligheidskundigen en coach/vertrouwenspersonen.
Arbo Concern heeft ruim 400 organisaties als klant. Grote en kleinere organisaties uit uiteenlopende branches. Minstens zo belangrijk is dat de meeste organisaties ook al jaren klant bij ons zijn. Wij investeren continu in de kwaliteit; de groei van de organisatie wordt mogelijk gemaakt doordat wij vroegtijdig nieuwe medewerkers aantrekken en zodoende de kwaliteit te blijven garanderen. De waardering van onze klanten blijkt onder andere uit een klantwaarderingsonderzoek (2010) waarbij onze klanten Arbo Concern het rapportcijfer 8.1 hebben gegeven.
Arbo Concern werkt landelijk werkzaam waarbij het zwaartepunt ligt in de midden en westelijke provicies. Er zijn door het hele land (spreekuur)locaties waar onze eigen bedrijfsartsen actief zijn.
Past Arbo Concern bij jou?
Wil jij weten of Arbo Concern geschikt is voor jouw organisatie? HR Navigator hielp al meer dan 15.000 organisaties bij het vinden van een passende arbodienst. We weten dus precies wat arbodienstverleners wel en niet te bieden hebben. Maak gebruik van onze gratis arbodienst selectietool en vind snel en gemakkelijk de arbodienst die bij jou past.
✓ Gratis en 100% onafhankelijk ✓ 10x sneller dan zelf doen ✓ 15.000+ klanten
60 powertips die elke HR-professional moet kennen
In onze dagelijkse powertip delen we de belangrijkste tips en eye-openers over Arbo, Verzuim en HR die we hebben opgedaan bij het ondersteunen van duizenden klanten.
Jouw dagelijkse powertip
✓ Leer wat elke professional moet weten over HR & Arbo
✓ Voorkom dat je in de meest voorkomende valkuilen stapt
✓ Alle checklisten voor je arbo- en verzuimbeleid
✓ De 5 dingen die niet mogen ontbreken in je verzuimbeleid
Gratis Workshop Inkoop arbodienstverlening en preventie
HR Navigator hielp al 15.000+ organisaties bij het vinden van een passende arbodienst.
Onze ervaring hebben we nu gebundeld in een pragmatische workshop.
Wat levert deze workshop jou op?
✓ Je weet wat de 5 grootste valkuilen zijn bij het inkopen van arbo en preventie en hoe je deze voorkomt
✓ Je weet welke arbodiensten er zijn en welke bij jou passen
✓ Je weet welk arbo-model het meest geschikt is voor jou
✓ Je hebt je arbo agenda bepaald en kunt nu aan de slag om de juiste aanbieder te vinden
Elke week gratis de beste HR-Tips
Ontvang gratis de beste HR-tips waarmee je je werk 2 x sneller en 5 x slimmer kunt doen.
"*" geeft vereiste velden aan
Hoe werkt HR Navigator?
Veelgestelde vragen
Ja, dat is al sinds jaar en dag zo. Wel is sinds juli 2017 nieuw dat voor elke werkgever in Nederland minimaal een basiscontract met een arbodienst verplicht is.
In dit basiscontract staat bij welke taken je je moet laten ondersteunen door een arbodienstverlener of bedrijfsarts. Je stelt dit contract gezamenlijk op. De ondernemingsraad (OR) of personeelsvertegenwoordiging (PVT) moet instemmen met de inhoud.
Let bij het kiezen van een nieuwe arbodienst vooral op deze punten om een succesvolle samenwerking te krijgen:
- Ervaring van de arbodienst in jouw branche
- Budget, maar kies nooit alleen maar voor goedkoop of gratis
- Krijg je een vast contactpersoon?
- Referenties van klanten
- Persoonlijke kennismaking
- Soort samenwerking (proactief, communicatie, meedenken, advies)
- Wat jouw OR wil binnen een samenwerking
Een arbodienst is een belangrijke schakel wanneer het gaat om verzuim, veilig werken en risico’s beperken. Ze begeleiden medewerkers tijdens verzuim naar een goede en efficiënte re-integratie, ze helpen bij het opstellen van- en toetsen de RI&E, ze begeleiden gezondheidsonderzoeken en kunnen aanstellingskeuringen doen. Ook mag je van je arbodienst verwachten dat ze je adviseren over je gezondheidsbeleid, hoe je risico’s op verzuim kunt verkleinen en hoe je je verzuimpercentage kunt verlagen. Een goede samenwerking met een arbodienst biedt dan ook vele voordelen.
Gemiddeld kost een arbodienst tussen de 100 en 150 euro per medewerker per jaar. Dat is ongeveer 0,3% van de loonsom op jaarbasis. Er zijn diverse samenwerkingsvormen mogelijk met arbodienstverleners: all-in abonnement (je betaalt een vast bedrag per medewerker per jaar inclusief alle uren van de bedrijfsarts en casemanager) of een verrichtingenabonnement (basisbedrag + betalen per verrichting van een casemanager en/of bedrijfsarts).
Bij de maatwerkregeling kies je voor maatwerk binnen je samenwerkingspartners. Dit betekent dat je met toestemming van je ondernemingsraad zelf besluit bij welke arbodienstverleners je de verschillende activiteiten neerlegt. Bij de vangnetregeling leg je alles bij een gecertificeerde partij neer.
Je komt alleen voor de maatwerkregeling in aanmerking wanneer er wordt voldaan aan deze twee voorwaarden:
- Wanneer de cao de maatwerkregeling toestaat.
- Wanneer er schriftelijke afspraken met de ondernemingsraad zijn gemaakt hierover.
Voldoe je hier niet aan, dan val je automatisch onder de vangnetregeling.
In het basiscontract moeten minimaal de volgende zaken geregeld zijn:
- Ziekteverzuimbegeleiding
- Uitvoeren en toetsen van de RIE
- Uitvoeren van periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek PAGO of PMO
- Aanstellingskeuring
- Rol bedrijfsarts, het recht op een second opinion en de klachtenprocedure
- Vrije toegang van de bedrijfsarts tot elke werkplek
- Preventie
- Verder moet in het basiscontract duidelijk zijn beschreven hoe de bedrijfsarts, ondernemingsraad en preventiemedewerker(s) in de gelegenheid worden gesteld worden om regelmatig te overleggen.
Het basiscontract arbodienstverlening is in de Arbowet opgenomen om medewerkers nog beter te beschermen en een veilige en gezonde werkomgeving te garanderen. Ook is dit basiscontract er om werkgevers houvast te geven en om duidelijkheid te bieden voor alle betrokken partijen.