Bel direct een hr-expert:
085 - 049 1540100%_onafhankelijk_badge

Hoe voer je een RIE uit?

Vragen op categorie

Home > Blog > Veelgestelde vragen > Hoe voer je een RIE uit?

Het opstellen en het uitvoeren van de RIE (Risico- inventarisatie en -evaluatie) bestaat uit de volgende fases:

  1. De voorbereiding
  2. Het opstellen van de risico’s en plan van aanpak
  3. De toetsing van de RIE
  4. De uitvoering van je plan van aanpak
  5. Het up-to-date houden van de RIE

In de voorbereidingsfase zorg je ervoor dat je weet wie je er verantwoordelijk voor stelt dat de RIE wordt uitgevoerd en dat die persoon over de juiste kennis beschikt. Ook bepaal je samen wie de RIE gaat uitvoeren, dus of je hier externe hulp bij wilt en welke RIE instrumenten uit de branche jullie mogen gebruiken.

In de fase van het opstellen van de risico’s, bepaal je (samen met de betrokkenen en de OR) alle risico’s die gelden binnen jouw organisatie. Je analyseert deze risico’s, je prioriteert ze en vervolgens schrijf je een plan van aanpak hoe je deze risico’s vermijd of anders zo klein mogelijk houdt.

De toetsing van de RIE wordt gedaan door de arbodienst of een kerndeskundige door een bezoek aan je organisatie. Tijdens de RIE toetsing kijken ze of de RIE een waarheidgetrouw en compleet beeld geeft van de praktijk.

De uitvoering van het plan van aanpak van de RIE spreekt voor zich. Zorg er wel voor dat je iemand verantwoordelijk maakt hiervoor en dat je volledig op de hoogte blijft van de voortgang.

De laatste fase is een proces dat altijd doorloopt. De RIE is namelijk een werkdocument die je up-to-date houdt. Verandert er iets binnen je organisatie dat invloed heeft op de risico’s? Houd het bij in de RIE.

We hebben een volledige en uitgebreide RIE checklist voor je opgesteld, zodat je zeker weet dat je aan alle eisen voldoet.

Elke week gratis de beste HR-Tips

Ontvang gratis de beste HR-tips waarmee je je werk 2 x sneller en 5 x slimmer kunt doen.

60 powertips die elke HR-professional moet kennen

Meld je aan voor de dagelijkse powertip

In onze dagelijkse powertip vertellen we je wat we de afgelopen 10 jaar hebben geleerd over Arbo, Verzuim en HR. We delen de belangrijkste tips en eye-openers die we hebben opgedaan bij het ondersteunen van duizenden klanten. Je leert wat elke HR-professional moet weten over arbo en verzuim en voorkomt je dat je in de meest voorkomende valkuilen stapt.

✓ De 5 dingen die niet mogen ontbreken in je arbo- en verzuimbeleid

✓ De bla bla van PSA

✓ Alle wat je wel en wat je vooral niet mag vragen aan je zieke medewerker