Skip to content
Bel direct een hr-expert:
085 - 049 1540100%_onafhankelijk_badge

Met je sjappie slippers het podium op

Leestijd 3 minuten

Home > Blog > HRM-tertainment > Met je sjappie slippers het podium op

Het is half elf in de ochtend en de key note speaker van die dag wordt aangekondigd. Compleet met knalharde house beat. In korte power statements worden de mega successen van deze überwinnaar op een metersgroot led-scherm geknald.

Het licht dimt. De spot gaat aan.

Er verschijnt een rare gast op het podium. Met net iets te lange blonde vettige haren. Hij draagt een versleten joggingbroek. Zit daar nou een gat in?Een groen Hawai t-shirt met een roze-bruin vest eroverheen. Serieus?

Om zijn middel hangt een viezig heuptasje met vreemde vlekken erop, waarvan je niet wilt weten waar ze vandaan komen. En die never nooit door de Keuringsdienst van Waren komt.

In dat ranzige heuptasje zit waarschijnlijk zijn mobiel. Samen met nog een paar andere handige hippie parafernalia.

En dan hoor ik het ineens. FLAP. FLAP. FLAP.

Vork, ruik ik nu Patchoeli wierook?

Heeft die surfer dude behalve zijn overjarige wansiepak nu ook teenslippers aan? Terwijl hij een presentatie gaat geven aan vierhonderd ondernemers? Echt?

Mijn buurman, strak in het pak, verzucht: “Oh mein Gott, een hippie? Wat de vork!”

Deze hippie, zo leren we in de eerste drie minuten van zijn presentatie, heeft net zijn huis verkocht en vertrekt dezelfde middag met zijn hele gezin naar de Verenigde Staten voor een nieuw avontuur.

Oh ja, en hij heeft ook net zijn bedrijf verkocht voor een zeven nullen bedrag. Hij is namelijk nogal succesvol en hij komt ons vertellen hoe hij hem dat heeft geflikt.

En, ik verzin dit niet… Hij noemt zichzelf de hippiemiljonair en op zijn Facebook pagina stuiteren de bergkristallen je tegemoet.

In de eerste dertig seconden, terwijl hij op zijn teenslippers het podium op sjokte, heeft het merendeel van de vierhonderd ondernemers in de zaal hem al afgeschreven als sjappie, loser of als klaploper. De kans is groot dat jij dat ook had gedaan.

Maar deze hippiemiljonair is een echte millennial. Een van de meest succesvolle millennials ook trouwens.

Millennials kijken nogal anders naar werk, heel anders dan andere generaties.

En dat is lastig, want de huidige arbeidsmarkt is nog steeds ingesteld op het oude patroon van: opleiding – één carrière – en dan met pensioen.

Zeg maar het huisje-boompje-beestje van werk.

De millennial – dat is iedereen tussen de pakweg 19 en 40 jaar – is een generatie die vecht en opkomt voor haar eigen belangen en voor de belangen van de wereld.

Ze werken niet meer voor het geld, maar om impact te maken. Het zijn wereldburgers en ze zijn niet bang om risico’s te nemen.

Tegelijk worden de millennials ook “Generatie Watje” genoemd, omdat omgaan met tegenslag niet in hun woordenboek voorkomt. Ze willen alles en ze willen het nu.

Over wat millennials nu precies zijn, welke vooroordelen er zijn en hoe je nu het beste met millennials kunt omgaan binnen je bedrijf, daarover gaat het artikel Millenials onder het vergrootglas op BG magazine.

Heb je nog geen abonnement? Maak dan gebruik van het introductie-aanbod.

Voor minder dan tien cent per dag krijg je een jaar lang onbeperkt toegang tot alle artikelen op BG magazine.

Je betaalt het eerste jaar geen € 87,–, maar slechts € 37,–.

Bekijk hier het BG magazine introductie-aanbod

Elke week gratis de beste HR-Tips

Ontvang gratis de beste HR-tips waarmee je je werk 2 x sneller en 5 x slimmer kunt doen.